Gå til innhold

Dataen blir for varm

nordin

Anbefalte innlegg

Har hatt dette problemet i lengre tid. PCen blir rett og slett for varm. Jeg vet ikke helt hva som regnes som "normal" CPU- og case-temperatur, men regner med at det er varmen som skaper en del problemer. Når jeg spiller krevende spill som NBA 2005 og Battlefield Vietnam restarter maskinen seg momentant. Dette skjer også noen ganger når jeg spiller FIFA og CS. Det hender også at maskinen henger seg og spiller lyden som ble avspilt det siste sekundet før maskinen klikket utallige ganger om igjen. Jeg ser at gradene (MBM) stiger og stiger når jeg spiller krevende fullskjermsspill. Dette skjer til og med når jeg har sidedøren av. Når jeg har sidedøren på klikker faktisk maskinen ofte når jeg bare surfer på nettet og chatter med folk på MSN. CPU dioden ligger ofte på bortimot 70c når jeg spiller, mot i underkant av 50c når jeg har sidedøren av.

Jeg kjøpte min første dele-pc i mai 2003 og har ikke oppgradert noe som helst av hardware siden den gang. Hadde et skjermkort som ble overopphetet (tror jeg?), men jeg var så heldig at jeg fikk et nyere og bedre skjermkort sendt i retur 3 uker senere. Bra av PSdata. Jeg er ingen professor innen dette feltet og aner strengt tatt ikke hva som behøves i dag. Den eneste vifta jeg har i PCen per dags dato er den som henger oppå CPU'en. Jeg har ikke overklokket CPUen. Slik ser PCen ut:

AMD XP 2400+

120gb harddisk

Geil 512mb PC2700

ATI Radeon 9600

ASUS A7N8X hovedkort

CPU-vifte (opptil XP 2800)

Det som skjer når maskinen klikker er at den skrur seg av (evt. fryser), og når jeg skrur på igjen får jeg meldingen "Wasn't shut down correctly. CPU is running in safe mode" eller noe i den duren i BIOS.

Hva må jeg gjøre? Jeg skal på et LAN i vinterferien og er nødt til å ha alt i orden innen den tid. Er det en kabinett-vifte som skal til? Må minnet skiftes ut? Vannkjøling? Er det noen vifter som passer/ikke passer inn i kabinettet mitt?

Har et ganske stramt budsjett, og vil nødig punge ut med mer enn nødvendig.

Svar verdsettes med et stort takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Av de varene du har listet opp, så er iallefall vifta ikke på lager. Ubekreftet står det, men hvis du kan vente, så er det opp til deg.

Hvis du har planer om å overklokke, så er nok ikke den kjøleren noe for deg, men hvis du ikke har planer om det, så passer den nok sikkert bra.

Anbefaler heller Thermalright SLK-947-U CPU-Kjøler Socket A/478, (uten vifte) samt en god 92mm vifte til. Da kan du nok overklokke litt også.

AS5 som kjølepasta.

Lenke til kommentar
Gjest Slettes-xwByZdFZ
Har hatt dette problemet i lengre tid. PCen blir rett og slett for varm. Jeg vet ikke helt hva som regnes som "normal" CPU- og case-temperatur, men regner med at det er varmen som skaper en del problemer. Når jeg spiller krevende spill som NBA 2005 og Battlefield Vietnam restarter maskinen seg momentant. Dette skjer også noen ganger når jeg spiller FIFA og CS. Det hender også at maskinen henger seg og spiller lyden som ble avspilt det siste sekundet før maskinen klikket utallige ganger om igjen. Jeg ser at gradene (MBM) stiger og stiger når jeg spiller krevende fullskjermsspill. Dette skjer til og med når jeg har sidedøren av. Når jeg har sidedøren på klikker faktisk maskinen ofte når jeg bare surfer på nettet og chatter med folk på MSN. CPU dioden ligger ofte på bortimot 70c når jeg spiller, mot i underkant av 50c når jeg har sidedøren av.

Jeg kjøpte min første dele-pc i mai 2003 og har ikke oppgradert noe som helst av hardware siden den gang. Hadde et skjermkort som ble overopphetet (tror jeg?), men jeg var så heldig at jeg fikk et nyere og bedre skjermkort sendt i retur 3 uker senere. Bra av PSdata. Jeg er ingen professor innen dette feltet og aner strengt tatt ikke hva som behøves i dag. Den eneste vifta jeg har i PCen per dags dato er den som henger oppå CPU'en. Jeg har ikke overklokket CPUen. Slik ser PCen ut:

AMD XP 2400+

120gb harddisk

Geil 512mb PC2700

ATI Radeon 9600

ASUS A7N8X hovedkort

CPU-vifte (opptil XP 2800)

Det som skjer når maskinen klikker er at den skrur seg av (evt. fryser), og når jeg skrur på igjen får jeg meldingen "Wasn't shut down correctly. CPU is running in safe mode" eller noe i den duren i BIOS.

Hva må jeg gjøre? Jeg skal på et LAN i vinterferien og er nødt til å ha alt i orden innen den tid. Er det en kabinett-vifte som skal til? Må minnet skiftes ut? Vannkjøling? Er det noen vifter som passer/ikke passer inn i kabinettet mitt?

Har et ganske stramt budsjett, og vil nødig punge ut med mer enn nødvendig.

Svar verdsettes med et stort takk!

Har du ikke kabinett vifter?? :no:

Lenke til kommentar

Har du sjekket om feks. CPU kjøleren er full av støv? Dersom det er mye støv i maskinen, og i kjøleribba og vifta, kan en liten opprensking senke temperaturen ganske mye.

OBS: Jeg har lest/hørt om folk som har skadet pcdeler med å bruke støvsuger inni kabinettet, så det beste er nok å blåse støvet ut. Angående CPU kjøleren er nok det beste å ta denne ut av PCen før du støvsuger den. Du bør ta av vifta på kjøleren fordi støvsugeren kan få viftene til å snurre med såpass høyt turtall at de kan skades dersom du setter denne rett mot dem. Jeg antar at det gjelder alle vifter.

Et par kabinettvifter kan nok også gjøre underverker for temperaturen.

Forskjellen på kabinettemperaturen i min pc, med fire kabinettvifter, (to som trekker luft inn og to som blåser ut) som gikk på ca 7 volt og ingen kabinettvifter på var ca 10 grader.

Endret av oski
Lenke til kommentar

gutten MÅ ikke bruke AS5 da gutter...

AS5 er mer for gutta boys som overklokker og teller gradene nøye.

for en gjennomsnittsbruker er det meste godt nok. selv sjiden som følger med originalt på kjøleren, men det er jo selvfølgelig anbefalt å skifte ut denne uansett.

men for en gjennomsnittsbruker vil eg påstå at det beste = smør på flesk

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...