Sh4d3y Skrevet 8. februar 2005 Del Skrevet 8. februar 2005 Hei! Jeg skal ha meg noen nye hodetelefoner til maks 2000, og lurer på om noen har noen tips til meg? Må ha noe som kan brukes til spillig, men også til musikk. De må være lukket, men jeg vil også ha god og "åpen" lyd. Er ganske n00b på dette, men har sett litt på disse: Beverdynamic DT770-80 pro Er de bra? En kammerat har sennheiser hd 280 pro, og jeg synes det er ganske digg lyd i de, men skulle gjerne hatt bedre lyd en det er i de Hodetelefonforsterker mekker jeg selv (har mekka 7 stykker) På forhånd takk! Bjørn-Olav Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 8. februar 2005 Del Skrevet 8. februar 2005 Flyttes over til audio i lydogbilde forumet Lenke til kommentar
enemigo Skrevet 8. februar 2005 Del Skrevet 8. februar 2005 Beyerdynamic DT770-80 er en bra hodetelefon. Er du ute etter MYE bass er dette hodetelefonen for deg. Morsom til spill og film, men også bra til musikk. HD280 får ofte litt kritikk for å være litt tynn i bassområdet, selv om den spiller dypt. Likte du HD280 så leverer kanskje DT770 litt mye bass for din smak?? I så fall kan du vurdere Beyerdynamic DT660 og DT250, eller Ultrasone HFI700. Alle disse er hodetelefoner som vil yte bedre med hodetelefonforsterkere. Hvaslags hodetelefon forsterkere har du bygd? Knut Lenke til kommentar
Sh4d3y Skrevet 8. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2005 Har bygd "Headbanger" hodetelefonene, hvis du har hørt om denne. Link Funker veldig bra Likte hd 280 godt, men det var ikke for mye bass i de akkurat. Er det stor forsjell på HD 280 og DT770? Har lyst på DT770, men hvordan er lyden i dem egentlig? Det er jo mye bass, men er den for "dominerende"? DT660 så ganske bra ut, men åssen er de i forhold til DT770? Virker som du har peil Takker for svar! Bjørn-Olav Lenke til kommentar
enemigo Skrevet 8. februar 2005 Del Skrevet 8. februar 2005 Headbanger ligner litt på en av de forsterkerne jeg har bygd, men den ser ut til å bruke single side strømforsyning... leste ikke alt som stod der i farta. Har min til portabelt bruk med mp3spiller, er med meg over alt hvor jeg går Har du vurdert å bygge noe mer avansert da? En krets med en strømforsterker (buffer) på hver signalutgang vil trives bedre med lavimpedante hodetelefoner. Se på tangentsoft.net/audio og les om mint og pimeta. Har akkurat tegna Pimeta kretsen, lodder den kanskje ila helga. Det er angivelig stor forskjell i bassen på HD280 og DT770-80 ja. Jeg har dessverre ikke hørt DT770-80, men jeg har hørt HD280, DT250-80 og DT660. DT660 er meget detaljert og har en noe lysere lydsignatur enn DT250-80. Jeg kjøpte akkurat DT250, valgte denne fremfor DT660 fordi det blir mye portabelt bruk. DT250 ser riktignok ikke like kuul ut, men den er ganske diskret. Du kan jo sjekke ut denne sida. Den er skrevet av en kar som kikker innom disse sidene av og til. Det er 250 ohm versjonen av DT770 som er omtalt her, DT770-80 skal angivelig være en anelse mer balansert, men fortsatt full av bass! Knut Lenke til kommentar
Sh4d3y Skrevet 9. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2005 Jeg har bygd en del "headbangers", men jeg så på en annen til bruk med nytt headset: Link Hvis jeg skulle kjøpt DT660, så er denne amp'en litt vel kraftig, og det er veldig lav sensitivitet på den. Vet du hvordan man kan stille gain'en i forsterkeren? Tenkte på å sette en variabel motstand i serie med potmeteret, så jeg ville bedrense spenninga som potmeteret kan gi ut. Men hvis jeg hadde endret gainen på amp'en, så ville jeg vel også fått lavere støy i den? 5V RMS er vel litt mye for 32 ohm hodetelfoner? Går GK elektro, så er litt begrenset hvor avanserte ting jeg kan realisere. Fikk 5.45 i snitt til jul da Leste testen du linka til, tror kansje jeg faller for DT660, men vet du om noen steder jeg kan høre de? Har koss ur-29 nå, så jeg burde vel merke en del forbedring? Bjørn-Olav Lenke til kommentar
enemigo Skrevet 9. februar 2005 Del Skrevet 9. februar 2005 Hei, den neste forsterkeren du vurderer har buffere på utsignalet. Vet ikke hvor bra den bufferen fungerer. Sanynligvis vil du få minst like bra resultat med å putte en BUF634 på hver utgang, det blir litt mindre fordi det erstatter de 4 transistorne mm. Men det blir endel dyrere med IC buffere da. Uten å ha sett så mye på kretsen tipper jeg at du justerer gain vha R1 og R4. Gain = (R4/R1) + 1 = 22.43 !!! Det er rimelig høyt, men det kan stemme, siden de lover 5V rms inn i alle laster. Det er unødvendig mye for en effektiv lavimpedant hodetelefon, ved å senke gainen vil du få bedre oppløsning på potmeteret. Har ikke eksperimentert så mye med potmetere foreløpig. Men såfremt du ikke har tenkt å bruke 2-300kr på et bra potmeter med ok tracking, så er det nok behov for å gjøre noe lurt med potmeteret Vurderte sterkt DT660 jeg også, men fant ut at det ble litt stort til portabelt bruk. Vet ikke hvor du kan høre på disse i Drammensområdet, men de fører Beyer på Spaceworld på Stortorget var det vel i Oslo. Ellers kan du jo høre med importøren: http://www.njal-hansson.no/ En herre ved navn Morstøl fra Njål Hansson frekventerer også disse forumene, hvis du er heldig kikker han innom her...? Knut Lenke til kommentar
Sh4d3y Skrevet 9. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2005 Tror nok det blir DT660, har nesten falt for de nå Vil forsterkeren jeg tenkte på fungere bra til de? Jeg stiller gainen til 4 eller 5, så får jeg passe utgangsnivå. Så på pimeta'en, men er det stor forsjell på den og den jeg linka til?(lydmessig) Har litt lyst til å prøve meg på pimeta'en, men er den vansklig å få til å fungere skikkelig? Er gainen satt med R4 og R3? altså R4/R3? Jeg tenkte at jeg skulle lage et powersupply til den, men kan powersupplyet være i en egen "boks" da boksen jeg evt skal ha amp'en i ikke er høyere en 25 mm (og få trafoer passer inn der ), med leding til selve amp'en, eller er det viktig at amp'en og powersupplyet ikke er "langt" unna hverandre? Vil gjerne lage en amp som er så billig som mulig, men fortsatt bra. Kan liksom ikke kjøpe hodetelefoner til 2000, og lage en amp til 300, hvs den er mye dårligere en en til 600 Bjørn-Olav Lenke til kommentar
enemigo Skrevet 9. februar 2005 Del Skrevet 9. februar 2005 Er som sagt litt usikker på den siste forsterkeren du linket til. Jeg kunne ikke se noe "multiloop" der, som det jo skal være i forbindelse med output buffere. Så jeg tør egentlig ikke si noe sikkert om gainen. Forsterkeren du vurderer er ganske lik Mint-en på tangentsoft.net/audio. Bortsett fra at jeg kjenner igjen multiloopen og at det brukes egen strømforsterker som buffer på Mint-en. Gain for Mint og Pimeta er litt mer avansert grunnet bufferen: http://www.tangentsoft.net/audio/calc.html Forskjellen mellom Mint og Pimeta er stort sett at Pimeta har en egen kanal for jord-signal inn og ut. Til Mint foreslås det en CRD til klasse A biasing, mens til Pimeta foreslås det 2 transistorer pr kanal (4 totalt). Min siste mint bruker samme klasse A biasing som Pimeta. Klasse A biasing kan utelates, les mer om dette på http://www.tangentsoft.net/audio/opamp-bias.html Begge disse forsterkerne bruker en komponent som heter TLE2426 til å lage flytende jord, denne er ganske kjekk. Les mer om flytende jord (og TLE) her: http://www.tangentsoft.net/elec/vgrounds.html En gain på 4-5 skal holde i massevis for disse hodetelefonene. Når det gjelder forskjell i lydkvaliteten mellom Mint og Pimeta tør jeg ikke si noe annet enn at Pimeta skal være bedre, har ikke bygd Pimeta-en selv enda, men det kommer snart! Knut Lenke til kommentar
Sh4d3y Skrevet 9. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2005 Er ennå litt usikker på amp'er, skjønner ikke helt meningen med en egen jordkanal? Jeg har tenkt til å lage den stasjonær, og da bruke en trafo med 2 viklinger, så jeg får + og - ut fra trafoen. Da får jeg jo også felles jord. Er det noen vits i å bruke TLE2426 for å lage en virutuell jord i tilleg da? Går på Gk elektro som sagt, så skjønte ikke så altfor mye om bias. Tror du pimeta er på linje med feks Rega Ear? Bjørn-Olav Lenke til kommentar
enemigo Skrevet 9. februar 2005 Del Skrevet 9. februar 2005 Jeg går dataing selv, så jeg har ikke blitt opplært mye i dette. TLE2426 brukes til å dele opp signalet fra f.eks et 9v batteri. Den "flytter" spenningen fra "0 til 9v" til "-4.5 til 4.5v", ved at jord blir 4.5v. Potensialet i forhold til batteripolene blir da +/- 4.5v. Hvis du får samme signalet fra trafoen (ikke samme spenning nødvendigvis), så har nok ikke TLE så mye for seg tror jeg. Men trafoen må være stabil da, slik at den leverer samme spenning over og under 0v når det drives såpass tunge laster som 32ohm. Dette finner du enkelt ut ved å måle spenningen fra + til jord, og fra - til jord når du spiller i hodetelefonene, de målte verdiene skal ha samme absoluttverdi (se bort fra fortegn). Mens jeg husker det... Test alltid ut nybygde forsterkere med dårlige hodetelefoner, så du ikke risikerer å ødelegge de nye hodetelefonene med f.eks høy DC offset. Fordelen med egen forsterkerkanal til jord er at strøm som kommer tilbake fra hodetelefonene ikke skal forstyrre "signal-jord". Jeg lagde min første stasjonære uten dette. Men, nå som jeg har gjort det må jeg jo prøve å lage en med jordkanal også Knut Lenke til kommentar
Sh4d3y Skrevet 9. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2005 Ok. Jeg tror jeg venter litt med å lage forsterker, så kan jo du fortelle om hvordan lyden ble med egen jordkanal når du har lagd den Vet du om det er mulig å få høre på forsjellige hodetelefoner hos hpx i oslo? Bjørn-Olav Lenke til kommentar
enemigo Skrevet 9. februar 2005 Del Skrevet 9. februar 2005 Aner ikke, send dem en mail og spør... og hvis du får det, spør om du kan få høre på litt forskjellig modeller. Det er mye rart å velge i her, og hvis man ikke kjøper det beste med en gang blir man nødt til å oppgradere hele tiden Knut Lenke til kommentar
Sh4d3y Skrevet 8. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2005 Bestilte DT 660 i forrige uke, og henta de på posten i dag. Er veldig fornøyd med lyden, og den er veldig detaljert. Trenger jeg å "spille" inn hodetelefonene? Tusen takk for all hjelpen! Bjørn-Olav Lenke til kommentar
Peterman Skrevet 8. mars 2005 Del Skrevet 8. mars 2005 Trenger jeg å "spille" inn hodetelefonene? Ja, det bør du. Mine Senn HD580 åpna seg veldig etter et par netter med Yello på høyt volum. Lenke til kommentar
Sh4d3y Skrevet 8. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2005 Trenger jeg å "spille" inn hodetelefonene? Ja, det bør du. Mine Senn HD580 åpna seg veldig etter et par netter med Yello på høyt volum. Oki. Skal jeg bare la de stå på med høyt volum lenge? Er litt redd for å spille høyt, har akkurat brukt 2000 spenn på de Bjørn-Olav Lenke til kommentar
Peterman Skrevet 8. mars 2005 Del Skrevet 8. mars 2005 Ved å spille høyt med dem reduserer du innspillingstiden. De tar ikke skade av det, så lenge ikke elementet vrenger eller lager andre ulyder. Bare pass på hørselen. Ellers er det bare å bruke dem normalt. Lenke til kommentar
enemigo Skrevet 8. mars 2005 Del Skrevet 8. mars 2005 Bra du er fornøyd, kjedelig å anbefale noe folk ikke blir fornøyd med Peterman har allerede utalt seg bra om innspilling, jeg hiver bare med min oppfatning for å støtte opp under hans uttalelser Innspilling hjelper, mye er gjort ila de første 5-15 timene. Jeg pleier å bruke hodetelefonene normalt fra første stund, og kanskje la dem spille over natta en gang eller to. Hodetelefonene blir innspilt ved vanlig bruk. Knut Lenke til kommentar
Sh4d3y Skrevet 9. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2005 Da lar jeg cd spilleren stå på i natt Synes det var litt tynn bass i de, men dette blir vel bedre etter jeg har spilt de inn. Takk for all hjelpen Bjørn-Olav Lenke til kommentar
FM Skrevet 13. mars 2005 Del Skrevet 13. mars 2005 Da lar jeg cd spilleren stå på i natt Synes det var litt tynn bass i de, men dette blir vel bedre etter jeg har spilt de inn. Takk for all hjelpen Bjørn-Olav Har du fått hørt litt på de nå? I så fall, hvordan er de? Hadde vært interessant å høre ettersom jeg også har planer om å kjøpe de. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå