Gå til innhold

Hjelp til valg av sub og delefilter

Anbefalte innlegg

Har nå bestemt meg for denne forsterkeren og to av desse.

Det jeg da lurer på er, hvordan delefilter trenger jeg? (kan dere være så greie å legg ved en link?)

Er forsterkeren kraftig nok til å drive desse? (Sub'en skal være passiv)

Er det mulig å få ett lite koblingssjema over hvordan jeg skal koble dette i sammen? (Er det best med mono eller stereo for meg tro :hmm:)

Har 4 andre høytalere, noen eldre mission høytalere og noen nye DALI concept 6. :dribble:

Endret av X-tremeOverclocker
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den NAD forsterkeren bør greie å kontrollere de elementene ganske bra, men man får "aldri" nok effekt da :)

Min filosofi er å velge færre men dyrere komponenter. Jeg ville heller valgt en 15" i stedenfor to, gjerne en dobbeltspolet med minimum 4ohm pr spole. Uansett hva du bestemmer deg for så bør en 15" bass deles lavt. Anbefalt delefrekvens <500Hz er å ta i, jeg ville aldri delt denne over 100Hz, 12dB avskjæring runt 75Hz høres ut som et greit sted å begynne. Dette oppnår du ved å putte en spole i serie med høyttaleren og en kondensator i parallell med høyttaleren. Jeg husker dessverre ikke verdiene på disse, men ta kontakt med noen som selger slikt og spør, eller søk etter oversikt over hvilke komponentverdier som gir hvilke delefrekvenser. Husk at delefrekvensen til kondensatorer og spoler avgjøres av hvilken motstand de spiller inn i.

Delefiltre er egentlig ganske avanserte greier, og entusiastene har mange meninger om dette. Det jeg foreslår er et enkelt passivt filter som vil gjøre jobben greit.

Knut

Lenke til kommentar

Jeg synes 18" blir litt vel stort, de må deles ved veldig lav frekvens. 12" er stort nok for min smak egentlig, men 15" går og. Begge de sub-ene du linker til er enkelspolet, og det kan bli litt tungt for NAD-en å brokobles til et 5.2 ohm (DC) element som det hos Eltek er.

En 15" bør vanligvis ikke deles over 75Hz, og en 18" har nok ikke noe over 60Hz å gjøre, hvertfall når det gjelder bilstereo. Mulig at en sub for stuebruk kan spille noe høyere frekvenser før den bryter opp som følge av mindre masse i element og oppheng for eksempel?

Ta en telefon til eltek og forklar dem hva du trenger, så får du sikkert forslag til et egnet basselement og delefilter.

De to delefilterne du linket til får jeg ikke opp. Nettleseren ser ut til å konstant oppdatere sidene uten å vise noe info.

Knut

Endret av enemigo
Lenke til kommentar

Har laget ett koblings sjema for ett delefilter på 70hz, (forhåpentlig vis) er dette ett delefilter? Har snakket med noen på hi-fi sentralen sitt forum om delefilter og kom fram til at dette er ett delefilter på 70hz. Er det noen her som kan si at dette faktisk er ett delefilter, holder nemlig på å kjøpe 2*18mH spoler til 500kr og vil være sikker på at jeg trenger dem. :yes:

Koblingssjema

Edit: Er forresten dette elementet jeg har bestemt meg for. :dribble:

Endret av X-tremeOverclocker
Lenke til kommentar

Det er et delefilter som deler med 6dB, det er mye bedre enn inget filter... Et 6dB ved 70Hz filter demper lyden med 6dB ved 140Hz. Det er nok endel å hente på å velge 12dB/oktav avskjæring.

+              ----  Spole  ----------------
                                  |                 |+
Forsterker               Kondensator     Sub
                                  |                 |-
-               ------------------------------

Jeg regner med at du har valgt spoleverdien utfra elementets impedans, som er 4 ohm. Sub-en du ser på er dobbeltspolet, hvis du kobler spolene i serie og brokobler den på forsterkeren, slipper du unna med kun et delefilter. Det må være beregnet utfra en 8ohms last da. Det kan imidlertid være like greit å koble en spole til hver kanal, da trenger du et delefilter pr kanal, som du sikkert vet siden du vil kjøpe 2.

Knut

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...