Krankemot Skrevet 8. februar 2005 Del Skrevet 8. februar 2005 jeg holder på å eksprimenterer/lager min første hjemmeside, driver og prøver å lære litt html og css, og jeg vil gjerne ha en sånn navigasjonsbar som det pleier å være på venstre side (som feks på hw.no). kan noen hjelpe meg? takk, på forhånd... Lenke til kommentar
PoleCat Skrevet 8. februar 2005 Del Skrevet 8. februar 2005 Kanskje du burde spesifisere nettopp hva det er du ikke får til? Jeg presenterer deg herved for float-egenskapen og faux-columns. Bedre om du lærer litt selv, enn at andre gir deg løsningen. Lenke til kommentar
Krankemot Skrevet 8. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2005 Kanskje du burde spesifisere nettopp hva det er du ikke får til? Jeg presenterer deg herved for float-egenskapen og faux-columns. Bedre om du lærer litt selv, enn at andre gir deg løsningen. jeg er bare litt slite, har sittet foran pcen i 5timer og øvd og prøvd meg fram. er enig i at jeg bør lære selv istedenfor å bare copy/paste., selv er jeg veldig ivrig på å lære og ville derfor "pugget" den evt. koden som kommer opp her. men uansett, hva heter det på dataspråket da, sånn navigasjonsbar på siden? Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 8. februar 2005 Del Skrevet 8. februar 2005 men uansett, hva heter det på dataspråket da, sånn navigasjonsbar på siden? Navigasjonsbar, Meny, Sidebar - you name it..? Lenke til kommentar
Krankemot Skrevet 8. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2005 men uansett, hva heter det på dataspråket da, sånn navigasjonsbar på siden? Navigasjonsbar, Meny, Sidebar - you name it..? mente i css, eller det "internajonale dataspråket" sånn at jeg kunne søkt fram litt selv Lenke til kommentar
PoleCat Skrevet 8. februar 2005 Del Skrevet 8. februar 2005 jeg er bare litt slite, har sittet foran pcen i 5timer og øvd og prøvd meg fram.er enig i at jeg bør lære selv istedenfor å bare copy/paste., selv er jeg veldig ivrig på å lære og ville derfor "pugget" den evt. koden som kommer opp her. Altså, håper ikke du oppfattet min kommentar frekt eller noe, mener bare at i stedet for at du kopierer en kode herfra som noen gir deg, er det bedre at du lærer det selv. Virker som du skjønte, men ville bare ikke oppfattes som frekk. Hehe. -------------- Glish har noen forskjellige oppsett/layouts du kan leke deg med og Listamatic har en del eksempler på hvordan du kan lage flotte menyer med CSS. Lenke til kommentar
Krankemot Skrevet 8. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2005 (endret) jeg er bare litt slite, har sittet foran pcen i 5timer og øvd og prøvd meg fram.er enig i at jeg bør lære selv istedenfor å bare copy/paste., selv er jeg veldig ivrig på å lære og ville derfor "pugget" den evt. koden som kommer opp her. Altså, håper ikke du oppfattet min kommentar frekt eller noe, mener bare at i stedet for at du kopierer en kode herfra som noen gir deg, er det bedre at du lærer det selv. Virker som du skjønte, men ville bare ikke oppfattes som frekk. Hehe. -------------- Glish har noen forskjellige oppsett/layouts du kan leke deg med og Listamatic har en del eksempler på hvordan du kan lage flotte menyer med CSS. oppffatet deg ikke frekt... er helt enig med deg takk for linker, skal se på dem i morgen orker ikke mer nå, nå skal jeg bare kose meg i off-topic delen .... Endret 8. februar 2005 av norma_saw Lenke til kommentar
Krankemot Skrevet 9. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2005 (endret) det letteste er vel kanskje å bruke frames? Endret 9. februar 2005 av norma_saw Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 9. februar 2005 Del Skrevet 9. februar 2005 det letteste er vel kanskje å bruke frames? Verken best eller lettast, om du bruker google litt finner du mange, MANGE sider som forklarer godt korfor du ikkje skal bruke frames. Lenke til kommentar
Krankemot Skrevet 9. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2005 det letteste er vel kanskje å bruke frames? Verken best eller lettast, om du bruker google litt finner du mange, MANGE sider som forklarer godt korfor du ikkje skal bruke frames. det letteste er? er ikke helt stødig på engelsk, og vet ikke hva alle de css tingene betyr... Lenke til kommentar
Jesper Karsrud Skrevet 9. februar 2005 Del Skrevet 9. februar 2005 Det letteste er float: med CSS. Float: left; for å få ting til å ligge til venstre, float: right, for å få ting til å ligge til høyre. Så mye vanskeligere enn det er det i prinsippet ikke Lenke til kommentar
Krankemot Skrevet 9. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2005 ok, classifisere det som skal til venstre da? Lenke til kommentar
RulleRimfrost Skrevet 10. februar 2005 Del Skrevet 10. februar 2005 Selv synes jeg det er greit å bruke : <div id=body> (ramme som holder hele siden i midten, uansett oppløsning hos den som ser på siden) <div id=meny> (float: left på denne) <ul class=meny> (unordered list bare) <li>.... <li>.... </div (for id=meny)> <div id=content> (position: absolute på denne) </div> (for id=content) </div> (for id=body) Lenke til kommentar
Krankemot Skrevet 10. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2005 ok, da har jeg begynt all tekst er bare midlertidig... css: a.marg { float:left; } p.vanlig { margin-left: 6cm; margin-right: 6cm; } html: <html> <head> <link rel="stylesheet" type="text/css" href="css.css" /> <title>tha Über</title> <h1 class="overskrift"> Den übreste siden på hele nettet </h1> </head> <body> <p class="vanlig">velkommen til siden min, på denne siden vil jeg servere dere bilder, linker til diverse nyttige og unyttige steder på nettet, samt noen tips;)</p> <p><a class="marg" href="links.htm">linker</a></p> <br /> <p><a class="marg" href="bilder.htm">bilder</a></p> <br /> <p><a class="marg" href="tips.htm">tips</a></p> <br /> </body> </html> siden i sin helhet er på http://home.no.net/snobjorn/ ser det ut som en bra start??? som dere kanskje vet er jeg helt nybgynner på dette feltet:P Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå