Gå til innhold

Liten bilde/ikon dings, hvor kom den fra?

Anbefalte innlegg

Heisann!

Når jeg begynte mitt program så tok jeg to "bilder" fra ett exempel som kom med MSDN. For de av dere som har MSDN så lå exempelet her:

\MSDN98\98VSa\1033\SAMPLES\VB98\Mscomm

For de som ikke har MSDN (eller for de som vil se hva jeg prater om), se filen som er vedlagt.

Dersom dere kjører det, så vil dere oppe mot høgre hjørne se en rød sirkel. Dersom dere trykker på den blir "den" grønn..

Dette ville jeg også ha, men jeg fant alldrig ut hvorfra den grønne og røde sirkelen kom fra, så jeg markerte den i MScomm exempelet og copy-pasta den inn i min egen form..

Det som er greia er at jeg har ingen idee om hvor/hvordan jeg kan legge til sånne ting. Nå for eksempel, så skulle jeg ha laga to "flate" LED's, en rød og en grønn, som står vertikalt (for å spare plass). Disse skulle jeg da brukt for å lage en egen 4-nivås LED-stige. Kunne -kanskje- klart å laga noe slikt i et grafikk program, men har ingen idee om:

* hvordan få "rammen" transparant (slik som i vedlagt exempel)

* hvilket format jeg må lage de i

* hvordan jeg "legger til" de på min form.

Håper jeg har klart å forklare problemet.

PS: har søkt igjenom alle ico og bmp filer under Microsoft Visual Studio, men de lå ikke der.

hw_hjelp.zip

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å ekstraktere disse ikon-filene, finnes det mangt en kan gjøre. Men det letteste er å nokså enkelt bruke Print Screen og lime det inn i et grafikkbehandlingsprogram, som f.eks. IfranView. Deretter klipper man ut selve bildene, hvorpå man lagrer dem enkeltvis og med Save Transparent Color, enten som ICO-filer eller GIF-filer (setter som oftest min lit til sistnevnte).

Når man så endelig har fått bildene ut som filer, er det ikke verre enn å lage to bildekontroller (Image) og dernest legge bildene inn i begge kontrollene ved egenskapen Picture. Bildene er dermed lagt til formen!

Lenke til kommentar

Hvis du ikke la merke til det, så er det to bilder i programmet. De ligger bare rett over hverandre. Prøv å trykk og dra det øverste litt bort ;)

Og den letteste måten, hvis bildet ligger i en PictureBox, er å bare kopiere PictureBox'en, for så å bare lime inn i e t bilderedigeringsprogram.

Lenke til kommentar
Nei, de i ditt program er to Image. De kan man ikke kopiere på den måten. Da må man nok bare bruke print-screen.

Jeg tror snarere det er en særegenhet med hvordan ICO-filer lagres som fører til dette. Iallfall lar verken PictureBox eller Image seg kopiere dersom de inneholder en slik fil, mens det fungerer problemfritt med andre filtyper.

Lenke til kommentar

Ok.. nå ble jeg forvirra igjen, men jeg fant ut av det med den hjelpen jeg fikk allikevel... Bildene (rød sirkel og grønn sirkel) lå alltså i en "image" komponent på min form. Det var det jeg ikke visste..

Skal leke litt med grafikk-program nå. :)

Forresten så har Esrange fått en liten delay med en av sine amerikanske kunder så vår flygning er forsinket fram til nærmere uke 12. => Mer tid for meg til å forfine og dokumentere koden. :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...