osse-mon waits for alice Skrevet 8. februar 2005 Del Skrevet 8. februar 2005 (endret) Etter en litenEU-kontroll på bilen min for en måneds tid siden, har jeg småflikket litt på den... I går kom turen til bakbremsene, noe jeg aldri har vært borti tidligere. Utrustet med nye bremsesko fra biltema, og en Haynes-bok skred jeg til verket sammen med min mors samboer. (takket være ham at min bil faktisk har bremser nå - takktakktakk ) Jeg hadde egentlig ikke tenkt til å lage noe post ut av dette, men jeg knipset noen bilder med mobilkameraet, og siden jeg ikke har noe å gjøre nå¨, så kan jeg like gjerne poste Utgangspunktet: Bråkete bremser som ikke fungerte slik de skulle: Det var en mekanisk skrapelyd, og jeg kjente at bremsene trakk litt skjevt. Etter noe knoting fikk vi løs de fastgrodde bremsetromlene: Ikke et vakkert syn Som man kan se, er det møkkete... Det i seg selv er ikke noe nytt, men skoene var skjevt slitt, og ting var slarkete... Demontering: Selve demonteringen gikk greit, heldigvis hadde vi et fint verksted med mye verktøy og en bukk vi kunne bruke Etter ribbing og rengjøring Mye gammalt, stivt fett bak ved bremsene og lagrene! Dette ble byttet ut med masse fint, nytt fett. Underveis fant vi ut at det ene yttre lagret bak var gåent, så vi byttet det med et nytt jeg tilfeldigvis hadde kjøpt... (Det bråker faktisk ikke i Cupéen lengre når jeg kjører ) Monteringen: Monteringen gikk fint, bortsett fra at de koppene som sitter på de "pinnene" som holder skoene på plass er et hevlete å få på... Her er alt på plass Problemet: Problemet kom da vi skulle lufte bremsene igjen: Luftenippelene på begge sider knakk tvers av da vi rørte bortpå dem... Ikke særlig gøy når man knapt nok har brukt noe kraft! En kjapp, lettere panisk tur til biltema senere: og alt er på plass! Heldigvis gikk det greit å bytte begge sylinderene uten å skru alt av igjen! Konklusjon: Bytt alt når du er i gang, ha mye fett for hånda, godt og riktig verktøy, samt mye papir å tørke med! Ikke vits i å ikke bytte alt man kan bytte når man allikevel har sjansen! Alt i alt vil jeg si at det ikke var en vanskelig jobb, bare litt knotete... Edit: Jeg byttet sko, fjærsett og sylindere. Og du verden: Bilen min bremser faktisk når jeg tråkker inn bremsepedalen! Neste punkt på agendaen: Bytte av grill forran, samt bytte av olje og montering av relé til lysene Endret 8. februar 2005 av Osse-Mon Lenke til kommentar
Opus Skrevet 8. februar 2005 Del Skrevet 8. februar 2005 Kunne ikke vært mer enig! Bremsedeler er såpass billige til f.eks. golfen, at det er bare tull å ikke bytte fjærsettet og i mange tilfeller bremsesylindere i samme slengen. Lenke til kommentar
eab Skrevet 8. februar 2005 Del Skrevet 8. februar 2005 Gamle fastrusta luftenippler er dårlige greier, har knekt endel slike selv. Men til 20kr stykket på biltema - who cares? Lenke til kommentar
osse-mon waits for alice Skrevet 9. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2005 Men til 20kr stykket på biltema - who cares? Godt poeng, men jeg hadde fint klart meg uten den ekstra turen ned til biltema Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå