Snillingen Skrevet 8. februar 2005 Del Skrevet 8. februar 2005 Jeg vet hva tversbølger er, men er det noen som kan gi et eksempel Lenke til kommentar
joda_321 Skrevet 8. februar 2005 Del Skrevet 8. februar 2005 Et eksempel på tversbølger er bølger på havet Lenke til kommentar
ka1ser Skrevet 8. februar 2005 Del Skrevet 8. februar 2005 Når du trekker i ei fjær og slipper Lenke til kommentar
ddd-king Skrevet 9. februar 2005 Del Skrevet 9. februar 2005 (endret) Gitarstreng Ikke generelt... Men det er nok det...fordi lyden planter seg langs strengen. Men man tenker mest på dette som en transversal bølge Endret 9. februar 2005 av ddd-king Lenke til kommentar
JeffK Skrevet 9. februar 2005 Del Skrevet 9. februar 2005 (endret) hmmm... Er ikke bølger på en streng stående tversbølger? Den er kanskje ikke stående(må vel ha knutepunkter), men den svinger jo på tvers. Endret 9. februar 2005 av JeffK Lenke til kommentar
ddd-king Skrevet 10. februar 2005 Del Skrevet 10. februar 2005 Slik jeg forstår det så er: Transversal bølge: Bølgeamplituden er vinkelrett på forplantningsretningen. (lys) Longitudinal bølge: Bølge der amplituden står parallelt med forplantningsretningen (lyd) Tverbølge: En blanding av disse to bølgene Den animasjonen din er to transversale bølger med motsatt forplantningsretning og interferes. Hvordan lagde du den koden i MAPPLE forresten Du gidder ikke å legge ut koden Lenke til kommentar
JeffK Skrevet 10. februar 2005 Del Skrevet 10. februar 2005 Det er ikke noe jeg har laget selv. Det er tatt ut av mapleopplegget i matte4 som tilhører løsing av partielle diff.ligninger med fouriermetoder. > VibratingStringA:=proc(f,L,a,N, x, t) > local b,A,f1; > if f::procedure then f1:=f: > else f1:=unapply(f,x); > fi; > b:=n->2/L*int(f1(x1)*sin(n*Pi*x1/L),x1=0..L); > if type(evalf(L),numeric) and N < infinity then > A:=[seq(b(n),n=1..N)]; > sum(A[n]*cos(n*Pi*a*t/L)*sin(n*Pi*x/L),n=1..N); > else > Sum(b(n)*cos(n*Pi*a*t/L)*sin(n*Pi*x/L),n=1..N); > fi; > end: > f:=x->sin(x)^3/10: > 'f(x)'=f(x); > y(x,t)=VibratingStringA(f,Pi,2,10, x, t); > > yxt:=unapply(rhs(%),x,t): > plot3d(yxt(x,t),x=0..Pi,t=0..2*Pi,shading=zhue,axes=frame,orientation=[45,67],title="Solution Surface of the Vibrating String" ); > plt:=tt->plot3d(yxt(x,t),x=0..Pi,t=0..tt,shading=zhue,style=patchnogrid): > plots[display](seq(plt(2*Pi/40*i+0.001),i=0..40),axes=frame,orientation=[45,67],tickmarks=[4,4,2],insequence=true,title="Animation of the Solution Surface" ); > plots[animate](yxt(x,t),x=0..Pi,t=0..Pi,frames=60,title="Animation of the string"); Lenke til kommentar
ddd-king Skrevet 10. februar 2005 Del Skrevet 10. februar 2005 Uff det så litt vanskelig ut. Jeg antar at grafen er løsningen til denne ligningen: d^2[u(x,t)]/dt^2 + v^2d^2[u(x,t)]/dx^2 = 0 som er bølgeligningen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå