Lurifaksen Skrevet 8. februar 2005 Del Skrevet 8. februar 2005 Har en egen server som håndterer mail. Det fungerer egentlig helt fint, men i den senere tid har jeg registrert at enkelte spam-filter marker mailen min som spam, dvs har sett at "Maybe spam" har blitt lagt til i subject f.eks. Dette er svært skjelden, men kunne vært greit å vite hvorfor likevel. Noen som har noen tips til hvorfor? Hotmail og andre slike tjenester registrerer den ikke som spam. I følge http://www.dnsstuff.com/ er jeg ikke "bannet" fra noen av de 150+ spam databasene der... Reverse DNS til mail-serveren er [reversip]@isp'en.no. Er det det som er problemet? (i så fall, hvorfor er det så få som markerer den som spam?) Lenke til kommentar
G2Petter Skrevet 8. februar 2005 Del Skrevet 8. februar 2005 Jeg vet ikke hva som skjer, men dette er et ganske utbredt problem, tror jeg. Pappa har registrert domenet www."etternavnetvårt".no, og når jeg sender mail fra petter@"etternavnetvårt".no til meg selv for å overføre filer etc. blir det merket som spam av leverandøren som hoster mailen vår. Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 8. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2005 At e-post-leverandøren din markerer sin egen mail som spam er jo høyst merkelig Eller du bruker kanskje en annen SMTP-server når du sender? Lenke til kommentar
G2Petter Skrevet 8. februar 2005 Del Skrevet 8. februar 2005 Det kan stemme, ja, men det understreker bare bedre hva jeg mener med at det er et vanlig problem, for det er smtp.tiscali.no jeg sender fra, og de bør ikke være spam-merket. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 9. februar 2005 Del Skrevet 9. februar 2005 Man bør ha noen fornuftig tekst i emnefeltet og i selve mailen. Noen filtre tror det er spam hvis det ikke er noen tekst i de feltene. Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 9. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2005 Man bør ha noen fornuftig tekst i emnefeltet og i selve mailen.Noen filtre tror det er spam hvis det ikke er noen tekst i de feltene. I mitt tilfelle har innhold/emne ikke vært suspekt. Det må har vært andre årsaker til at e-posten har blitt markert som spam. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 9. februar 2005 Del Skrevet 9. februar 2005 Står den serveren din på innsiden av en router/switch eller har den en offentlig IP?. Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 9. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2005 Den står på innsiden av en router... Så alle PC'ene deler den samme IP'en. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 9. februar 2005 Del Skrevet 9. februar 2005 Hvilken Mailserver er det du har? Er det din server som legger til "Maybe Spam" i tittelfeltet? Hva slaks antivirus har du på mailserveren? Vet at Exchange 2003 sammen med Trend Exchangescan kan ha problemer med NAT i routeren. DVS at headeren forandres på veien til mottakeren. Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 9. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2005 (endret) Jeg bruker Exchange. Det er ikke min server som markerer. Bruker ikke antivirus, men bruker i stedet en løsning fra GFI, som sletter all inngående e-post med vedlegg av typen .zip .rar .exe .cmd etc. Så det er ingen 3. partsprogrammer som rører utgående e-post. Jeg presiserer at det er svært få (langt under 1% i alle fall) av e-postene som blir markert som spam, egentlig ikke et stort problem i det hele tatt. Men synes bare det er litt rart... Endret 9. februar 2005 av Lurifaksen Lenke til kommentar
Wraith Skrevet 10. februar 2005 Del Skrevet 10. februar 2005 Det skjer ganske ofte med hjemmebrukere (hvis den er hjemme hos deg da), spam-filtrene er glade i å banne hjemmebrukere. Det har skjedd med min også, hos nextgentel, med grunnen: Dynamic IP-range. Derfor er det bare tull det Nextgentel sier at du kan sette opp mailserver med fast IP, i og med at den allerede er blokket i et par store filtre Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 10. februar 2005 Del Skrevet 10. februar 2005 Jeg forsøkte en gang å sette opp en SMTP-server på laptopen min for å slippe å bruke webmail, men fikk samme resultat som trådstarter. Ikke at mailen jeg sendte ble definert som spam, men det gikk rett og slett ikke an å sende mail til folk. Jeg undersøkte litt og fant ut at en del store maildomener, som Yahoo, Hotmail og ISP-leverandører, bare tar imot epost fra 'godkjente' SMTP-servere. Selvsagt for å unngå spam. Det er mulig at løsningen hadde fungert ved å sende til en bedrift som tilfeldigvis aksepterte all mail på serverne sine. Men slikt sjansespill er ikke noen god nok løsning. Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 10. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2005 Wraith: Min ISP, BKK, gir alle kundene faste IP adresser... Feynman: Alle e-post leverandører som Yahoo, Hotmail etc. godtar mailen min uten problemer. Blir ikke markert som spam i det hele tatt. Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 10. februar 2005 Del Skrevet 10. februar 2005 Feynman: Alle e-post leverandører som Yahoo, Hotmail etc. godtar mailen min uten problemer. Blir ikke markert som spam i det hele tatt. Da er vel BKK-adressene godkjent kanskje? Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 10. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2005 Da er vel BKK-adressene godkjent kanskje? Vil tro det ja, det er derfor jeg synes det er så rart at enkelte litt mer offensive spam-filter plukker opp mine. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå