Aalton Skrevet 8. februar 2005 Del Skrevet 8. februar 2005 Ueland: Tusen takk for nyttig info.. når kom internett på lufta i verden? altså første gang det ble vist for offentligheten? Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 8. februar 2005 Del Skrevet 8. februar 2005 (endret) .... og her hvordan det faktisk ser ut: Først spør jeg etter www.howstuffworks: torbjorn@fuge(~)$ dig +norec +nocmds +nostats +noqueues A www.howstuffworks.com ;; Got answer: ;; ->>HEADER<<- opcode: QUERY, status: NOERROR, id: 59205 ;; flags: qr ra; QUERY: 1, ANSWER: 0, AUTHORITY: 13, ADDITIONAL: 0 ;; AUTHORITY SECTION: com. 172739 IN NS K.GTLD-SERVERS.NET. com. 172739 IN NS L.GTLD-SERVERS.NET. com. 172739 IN NS M.GTLD-SERVERS.NET. com. 172739 IN NS A.GTLD-SERVERS.NET. com. 172739 IN NS B.GTLD-SERVERS.NET. com. 172739 IN NS C.GTLD-SERVERS.NET. com. 172739 IN NS D.GTLD-SERVERS.NET. com. 172739 IN NS E.GTLD-SERVERS.NET. com. 172739 IN NS F.GTLD-SERVERS.NET. com. 172739 IN NS G.GTLD-SERVERS.NET. com. 172739 IN NS H.GTLD-SERVERS.NET. com. 172739 IN NS I.GTLD-SERVERS.NET. com. 172739 IN NS J.GTLD-SERVERS.NET. Jeg velger meg så en av de foreslåtte serverne for å komme videre. Og får opp et nytt svar: torbjorn@fuge(~)$ dig +norec +nocmds +nostats +noqueues A www.howstuffworks.com @K.GTLD-SERVERS.NET. ;; Got answer: ;; ->>HEADER<<- opcode: QUERY, status: NOERROR, id: 15902 ;; flags: qr; QUERY: 1, ANSWER: 0, AUTHORITY: 2, ADDITIONAL: 2 ;; AUTHORITY SECTION: howstuffworks.com. 172800 IN NS auth-ns1.howstuffworks.com. howstuffworks.com. 172800 IN NS auth-ns2.howstuffworks.com. ;; ADDITIONAL SECTION: auth-ns1.howstuffworks.com. 172800 IN A 209.116.69.78 auth-ns2.howstuffworks.com. 172800 IN A 209.116.69.79 Jeg går videre med en av de foreslåtte navnetjenerne: torbjorn@fuge(~)$ dig +norec +nocmds +nostats +noqueues A www.howstuffworks.com @auth-ns1.howstuffworks.com. ;; Got answer: ;; ->>HEADER<<- opcode: QUERY, status: NOERROR, id: 9583 ;; flags: qr aa; QUERY: 1, ANSWER: 2, AUTHORITY: 2, ADDITIONAL: 2 ;; ANSWER SECTION: www.howstuffworks.com. 3600 IN CNAME vip1.howstuffworks.com. vip1.howstuffworks.com. 3600 IN A 216.183.103.150 ;; AUTHORITY SECTION: howstuffworks.com. 3600 IN NS auth-ns1.howstuffworks.com. howstuffworks.com. 3600 IN NS auth-ns2.howstuffworks.com. ;; ADDITIONAL SECTION: auth-ns1.howstuffworks.com. 3600 IN A 209.116.69.78 auth-ns2.howstuffworks.com. 3600 IN A 209.116.69.79 Totalt 3 steg for å komme fram. EDIT: bbcodetrøbbel Endret 8. februar 2005 av Torbjørn Lenke til kommentar
Superslask Skrevet 8. februar 2005 Del Skrevet 8. februar 2005 Ueland: Rootene har jo blitt hacket en gang. Var vel et DOS angrep for noen år siden. Slo ut flesteparten av serverne Dette husker jeg. Det var et massivt dDoS tror jeg som slo ut 12 av de 13 root serverene, og disse er jo redundante, så den siste tok all jobben da de andre gikk ned. Husker det var i nøyaktig en time, og det var snakk om minutter før den siste hadde gått ned. Når jeg sier "husker" mener jeg jo husker å ha lest det i bladet "Nettverk" eller kanskje det var "Illustrert Vitenskap" Lenke til kommentar
Gjest Slettet-10579 Skrevet 8. februar 2005 Del Skrevet 8. februar 2005 Tviler sterkt på at "rooten" blir cracket noen gang, men igjen alt er da mulig. Håper det, men det var da ikke sååå lenge siden det var en kritisk feil i BIND? Lenke til kommentar
Brafa Skrevet 8. februar 2005 Del Skrevet 8. februar 2005 Ingen eier internett. Det er en hel masse subnett som tilsammen utgjør et stort nett. Derfor skriver jeg konsekvent internet med liten i. Noen skriver Internett med stor I. Det mener jeg ikke er rett, siden internett ikke er et nett, men en masse forskjellige subnett...og da ikke et egennavn.. Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 8. februar 2005 Del Skrevet 8. februar 2005 Ingen eier internett. Det er en hel masse subnett som tilsammen utgjør et stort nett. Derfor skriver jeg konsekvent internet med liten i. Noen skriver Internett med stor I. Det mener jeg ikke er rett, siden internett ikke er et nett, men en masse forskjellige subnett...og da ikke et egennavn.. Jeg skriver konsekvent Internet med en T og liten i, fordi jeg mener det er et egennavn. Det er etter min mening navnet på alle disse subnettene, sett som en samlet enhet. Akkurat som London egentlig består av en masse småbyer som har vokst sammen. Lenke til kommentar
zyrex Skrevet 9. februar 2005 Del Skrevet 9. februar 2005 Ueland: Rootene har jo blitt hacket en gang. Var vel et DOS angrep for noen år siden. Slo ut flesteparten av serverne Dette husker jeg. Det var et massivt dDoS tror jeg som slo ut 12 av de 13 root serverene, og disse er jo redundante, så den siste tok all jobben da de andre gikk ned. Husker det var i nøyaktig en time, og det var snakk om minutter før den siste hadde gått ned. Når jeg sier "husker" mener jeg jo husker å ha lest det i bladet "Nettverk" eller kanskje det var "Illustrert Vitenskap" husker dette, ja.. Ting gikk fryktelig tregt den dagen, fant etterhvert en del sider med snakk om dette og noen grafer. Men jeg mener nå at det bare var ca. 10 av de 13 tjenestene.. Uansett, så er det en tråd eller to om det her på forumet søk opp! Lenke til kommentar
TEE Skrevet 9. februar 2005 Del Skrevet 9. februar 2005 (endret) det amerikanske forsvaret fant opp TCP/IP for bruk i eget lan Vint Cerf utviklet TCP i 1973, RFC675 kom i 1974. I 1978 kom Cerf og Jon Postel med TCP/IP. Det amerikanske forsvaret tok i bruk TCP/IP for kommunikasjon i 1980. Endret 9. februar 2005 av TEE Lenke til kommentar
ehs5 Skrevet 9. februar 2005 Del Skrevet 9. februar 2005 Noen som har specs på disse "root" maskinene? Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 9. februar 2005 Del Skrevet 9. februar 2005 Ueland: Rootene har jo blitt hacket en gang. Var vel et DOS angrep for noen år siden. Slo ut flesteparten av serverne Dette husker jeg. Det var et massivt dDoS tror jeg som slo ut 12 av de 13 root serverene, og disse er jo redundante, så den siste tok all jobben da de andre gikk ned. Husker det var i nøyaktig en time, og det var snakk om minutter før den siste hadde gått ned. Når jeg sier "husker" mener jeg jo husker å ha lest det i bladet "Nettverk" eller kanskje det var "Illustrert Vitenskap" Jeg tror 3-4 av serverene tryna da Blaster.et-eller-annet var på sitt verste, om det var selve viruset eller bare trafikken som fikk dem til å tryne vet jeg ikke. Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 9. februar 2005 Del Skrevet 9. februar 2005 Det var selve trafikken, og det var ikke Blaster. Av egen fri vilje gav de seg mens det ennå var en server igjen, mens verden bare satt og så på. Det skulle vært lisens for å få plugge maskinen sin på internett. Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 9. februar 2005 Del Skrevet 9. februar 2005 Får vitterlig håpe at et pc-sertifikat kommer en gang, angående viruset så var vel det dette berømte epost-viruset som sendte ut utrolig mye epost, eller tar jeg helt feil? Lenke til kommentar
Angelboy Skrevet 9. februar 2005 Del Skrevet 9. februar 2005 jeg har forstått det slik at Norge var det landet USA fikk nett sammen med først, korrekt? stemmer i stor grad at vi var de første som sende pakker mellom et univeritet i norge og et i usa, selv om de i lengre tid hadde vært nett internt i usa. Lenke til kommentar
Kanetheheatsink Skrevet 10. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2005 Ingen eier internett. Det er en hel masse subnett som tilsammen utgjør et stort nett. Derfor skriver jeg konsekvent internet med liten i. Noen skriver Internett med stor I. Det mener jeg ikke er rett, siden internett ikke er et nett, men en masse forskjellige subnett...og da ikke et egennavn.. Ikke dumt det skal jeg begynen med og! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå