Gå til innhold

Få ned varmen på P4 2.8 prescott CPU

do77re

Anbefalte innlegg

:hmm: Jeg har en Intel Pentium 4 - 2.8GHz / 800MHz / 1MB CPU og bruker Zalman CNPS7000B-Cu vifte. har brukt arctic silver nr 5 som kjølepasta. temperaturen på cpu er 47 grader, og jeg lurte på om det går an å gjøre noe med dette systemet for å få ned temperaturen. jeg hat tenkt på vannkjøling men vil se om det er andre alternativ som kan gjøres. jeg har et abit ai7 hovedkort. er det noe jeg har gjort feil. :hmm:
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
:hmm: Jeg har en Intel Pentium 4 - 2.8GHz / 800MHz / 1MB CPU og bruker Zalman CNPS7000B-Cu vifte. har brukt arctic silver nr 5 som kjølepasta. temperaturen på cpu er 47 grader, og jeg lurte på om det går an å gjøre noe med dette systemet for å få ned temperaturen. jeg hat tenkt på vannkjøling men vil se om det er andre alternativ som kan gjøres. jeg har et abit ai7 hovedkort. er det noe jeg har gjort feil. :hmm:

Har du god luftsirkulasjon i kabinettet ditt? Slik at luften kontinuerlig byttes ut. Altså vifter som blåser inn.

Abit hovedkort har også en tendens til å vise for mye grader, opptil 10 grader i feilmargin faktisk. Ikke ta dette som noen beroligelse ;)

Lenke til kommentar

Har samme vifte og P4 3,0E @ 3,2 med temps på ca 35 idle, og full load på 47 (100% belastning over lengre tid). Bruker AS5 og har 4 kab. vifter (papst 12db). Så dette var litt i høyste laget synes jeg. Som sagt over, sjekk cpu kjøleren. Har du kabinettvifter, et triks er jo å minimere luftstrømmen med runde IDE kabler osv.

Lenke til kommentar
ja jeg har to kab vifter. skal sjekke pasta men er sikker på at jeg gjorde en god jobb når jeg monterte den. vasket kjernene med isopropanol, og smørte et tynt lag med pasta med et kort.

Det høres jo bra ut det, riktig utført!

47 grader er jo ikke ille da. ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Dersom 47 grader er idle.. så er det ille jo..

Har akkurat samme kjøler selv og synes den er litt vrang mht. korrekt montering...

Litt "slapt" klips og "uvanlig" patent for feste i kjøler-brakett..

Har hatt denne kjøleren av og på en rekke ganger for å teste ulike CPU'eri mitt HK.. og dersom jeg er uhedlig med montering så gir det katastrofale utslag...Ikke så mye på idle..,men full load gir da 70++ og krasj.

Korrekt montert.. ikke mye over 50++ ved full load...(Dette er [email protected] bare så det er klart...)

I mitt tilfelle ser det ut til at jeg ikke kan bruke mer enn ett tynt lag "goop" før det fort blir dårlig kontakt/varmeoverføring fra HS til sink..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...