wirrumsen Skrevet 8. februar 2005 Del Skrevet 8. februar 2005 (endret) Hei, vi har et lite (eller stort...) problem her i huset. Vi har nylig anskaffet et ADSL-abonnement fra Tafjord Mimer. Derfra har vi fått et modem/router. Oppkoblingen går via statisk IP. Modemet er fra ZyXel. Dessverre har dette bare en eneste nettverksutgang. Da vi har flere maskiner vi ønsker å koble til internett, har vi også en router i form av Asus WL-500g. Men det er ikke snakk om at dette skal virke. Samme hvilke innstillinger jeg prenter inn, så går det ikke. Ingenting galt med modemet. Ved direkte oppkobling til en PC, går det greit å surfe på nettet. Men når routeren går imellom, kommer vi oss ikke inn. Har også prøvd å koble modemet inn på routeren via en LAN-port i stedet for WAN. Dette fungerte faktisk. Helt til beskjeder om IP-konflikter poppet opp på de ulike maskinene. Lagret innstillingene på routeren, før jeg tok til med å eksperimentere nok en gang. Slo av DHCP på routeren da jeg fikk tips om at det kanskje kunne fungere. Men nei, det kom ikke på tale. Etter litt frem og tilbake hentet jeg tilbake de gamle innstillingene hvor vi i det minste kom oss på internett en liten stund. Men nå skulle ikke det heller fungere. Routeren har nyeste firmware, og modemet er det ingenting galt med og er riktig konfigurert. Som sagt; internett fungerer men ikke når routeren benyttes for å dele internettet til maskiner rundt om i huset. Noen som vet hva som kan gjøres? Nytter det å kjøpe et eget modem med bedre routerfunksjonalitet (trådløst og flere porter)? Det blir i tilfelle siste utvei (representerer jo en aldri så liten utgift...) Endret 9. februar 2005 av wirrumsen Lenke til kommentar
wirrumsen Skrevet 9. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2005 Da fikk jeg et lite hint videre. "Modemet skal være bridget" var meldingen. Får ikke testet dette ennå, men jeg mistenker at jeg kommer til å sitte hjemme om et par timer og irritere meg grønn over at jeg ikke fatter hva jeg skal gjøre. Er det noen som har tips? Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 9. februar 2005 Del Skrevet 9. februar 2005 (endret) Du kan enten sette modemet i bridge mode(finner sikkert ut hvordan dette gjøres ved søk på nettet, jeg vet ikke), eller så kobler du routeren til via en lan port og disabler dhcp serveren i routeren. Routeren må også settes opp med en annen ip enn det modemet har. Adressen til routeren må være på samme subnett som modemet for å få kontakt med den. Typisk: modem, 10.0.0.1, router: 10.0.0.2. resten: dhcp Endret 9. februar 2005 av Orjanp Lenke til kommentar
c-man Skrevet 9. februar 2005 Del Skrevet 9. februar 2005 (endret) Tja... Det aller enkleste er vel å sende mail eller ringe til support hos Mimer... EDIT: Adsl-modemet du har har en innebygd router, det har iallefall mitt. Dersom du ikke skal ha noe trådløst nett i huset er det letteste å skaffe en svitsj for å dele signalene. Jeg brukte bare en hub for å dele koblingen min, jeg vil tro ditt problem er at det blir en ressurskonflikt med to routere etter hverandre. (intern ip-konflikt) Endret 9. februar 2005 av c-man Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 9. februar 2005 Del Skrevet 9. februar 2005 Hvis Asus routeren har innebygget switch, trenger han ikke å gjøpe en switch til. Ip konflikten løses enkelt ved å gi asus routeren en annen ip i samme subnett, og utenfor ip rangen som ZyXel routeren deler ut. Lenke til kommentar
wirrumsen Skrevet 9. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2005 Takker for svar! Nå er problemet løst. Fikk ikke selv satt modemet i bridge-modus, men måtte få Mimer til å gjøre det via nettet. Har konfigurert routeren, så nå fungerer det utmerket! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå