Gå til innhold

Oppstartsproblemer, DVD-brenner med SATA adapter

Anbefalte innlegg

Jeg prøvde å tilknytte en brenner (NEC 3500AG) til SATA-kontakten på hovedkortet via Abit sin SATA/PATA adapter: Serillel2.

(En "dings" på størrelse med en fyrstikkeske som stikkes inn i brennerens PATA-kontakt. SATA-kabelen plugges inn i denne. Strøm plugges inn i adapteren + brennerens molex-kontakt)

Brenneren gjenkjennes av BIOS, men Win XP Home SP2 vil ikke boote. Det går en progress bar over skjermen en 7-8 ganger før alt stopper. Jeg prøvde bootlog-opsjonen, og av loggen går det fram at alle driverfiler til brennerens IDE-tilknytning blir lastet, unntatt storprop.dll. Kan det være at systemet henger når denne blir lastet?

I beskrivelsen av SATA konverteren står det for bruk av CD/DVD-ROM: "Compatible with SATA controller of Silicon Image on motherboard only". Jeg har Abits eget AI7 hovedkort, og jeg tolket begrensningen slik at det var SATA-kontrollere på tilleggskort som ikke ble støttet. Kortet mitt har SATA-støtte på hovedkortet.

Jeg bruker altså Abit AI7 hovedkort (I865PE, ICH5R) m/ Samsung 160 GB SATA som eneste harddisk,

NEC 3500AG, Windows XP Home SP2 (nyinstallert på Samsung'en). SP2 var slipstreamet med SP1 på installasjons-CDen til XP.

Ellers har jeg prøvd:

- Flashet til siste BIOS-versjon

- Installert siste chipset-drivere fra Intel sine websider

- IDE controller i combined, enhanced og SATA only mode

- Sette en IDE-disk på konverteren (funket)

- Fikk bootet i sikker modus. Jeg fikk lest filer fra en CD i sikker modus.

- Brenneren fungerer bra med PATA-tilknytning, DMA on.

Nå er det ikke kritisk for meg å bruke SATA på DVD. Nærmest eksperimentering. Men jeg kunne tenke meg en Plextor 716 SATA-versjon. Der er konverteren integrert i brenneren, og testet av Plextor, så det går kanskje bedre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg fikk prøvd med jumperen fjernet fra kontaktene på brenneren. BIOS gjenkjente brenneren i IDE enhanced mode. Windows sto og kvernet lenger under booting enn når jumperen var på master, men til slutt kom "svart skjerm".

Fikk bootet i sikker modus. Brenneren kom opp i Enhetsbehandling og Nero InfoTool fikk lest av firmware-versjon m.m. (firmw. v. 2.18).

Disablet brenneren i Enhetsbehandling og fikk bootet i normal modus.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...