Streamline Skrevet 8. februar 2005 Del Skrevet 8. februar 2005 Jeg prøvde å tilknytte en brenner (NEC 3500AG) til SATA-kontakten på hovedkortet via Abit sin SATA/PATA adapter: Serillel2. (En "dings" på størrelse med en fyrstikkeske som stikkes inn i brennerens PATA-kontakt. SATA-kabelen plugges inn i denne. Strøm plugges inn i adapteren + brennerens molex-kontakt) Brenneren gjenkjennes av BIOS, men Win XP Home SP2 vil ikke boote. Det går en progress bar over skjermen en 7-8 ganger før alt stopper. Jeg prøvde bootlog-opsjonen, og av loggen går det fram at alle driverfiler til brennerens IDE-tilknytning blir lastet, unntatt storprop.dll. Kan det være at systemet henger når denne blir lastet? I beskrivelsen av SATA konverteren står det for bruk av CD/DVD-ROM: "Compatible with SATA controller of Silicon Image on motherboard only". Jeg har Abits eget AI7 hovedkort, og jeg tolket begrensningen slik at det var SATA-kontrollere på tilleggskort som ikke ble støttet. Kortet mitt har SATA-støtte på hovedkortet. Jeg bruker altså Abit AI7 hovedkort (I865PE, ICH5R) m/ Samsung 160 GB SATA som eneste harddisk, NEC 3500AG, Windows XP Home SP2 (nyinstallert på Samsung'en). SP2 var slipstreamet med SP1 på installasjons-CDen til XP. Ellers har jeg prøvd: - Flashet til siste BIOS-versjon - Installert siste chipset-drivere fra Intel sine websider - IDE controller i combined, enhanced og SATA only mode - Sette en IDE-disk på konverteren (funket) - Fikk bootet i sikker modus. Jeg fikk lest filer fra en CD i sikker modus. - Brenneren fungerer bra med PATA-tilknytning, DMA on. Nå er det ikke kritisk for meg å bruke SATA på DVD. Nærmest eksperimentering. Men jeg kunne tenke meg en Plextor 716 SATA-versjon. Der er konverteren integrert i brenneren, og testet av Plextor, så det går kanskje bedre. Lenke til kommentar
Ebola2782 Skrevet 8. februar 2005 Del Skrevet 8. februar 2005 Vet ikke om du har prøvd å ta ut alle jumpere.. jeg har også kjøpt en sånn til en hd.. I bruksanvisningen står det at enheten måtte stå som master, men dette fungerte ikke i mitt tilfelle, og da tok jeg ut jumperen, og da fungerte det Lenke til kommentar
Streamline Skrevet 8. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2005 Jeg fikk prøvd med jumperen fjernet fra kontaktene på brenneren. BIOS gjenkjente brenneren i IDE enhanced mode. Windows sto og kvernet lenger under booting enn når jumperen var på master, men til slutt kom "svart skjerm". Fikk bootet i sikker modus. Brenneren kom opp i Enhetsbehandling og Nero InfoTool fikk lest av firmware-versjon m.m. (firmw. v. 2.18). Disablet brenneren i Enhetsbehandling og fikk bootet i normal modus. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå