mum Skrevet 8. februar 2005 Del Skrevet 8. februar 2005 Hei! Jeg skulle så gjerne kunne slippe en kompis inn på datamaskinen min, for å innstallere drivere og firmware for trådløs oppkopling (jeg er en skikkelig nybegynner). Men problemet er at han kommer ikke inn... Først prøvde vi å åpne porter i Jensen Wireless rutern. Dette førte ikke frem, så vi prøvde med DMZ på rutern. Dette førte heller ikke frem. Og etter å ha prøvd de fleste innstillingene på rutern (det finnes også en i forhold til porter under advanced), så tenkte jeg at jeg kunne prøve å kople bort ruteren, og teste om han kommer inn på maskinen når den er koplet direkte fra modemet... Men neida. Hvis jeg ping`er opp mot min maskin via en server, så kommer ingen pakker fram. Har lest på disse sidene at modemet, som er av typen Thomson SpeedTouch 510i, kunne ha brannmur. Derfor åpnet jeg for porter i denne brannmuren (gikk inn på: http://www.sdharns.com/speedtouch510 ). Men gikk det? Nei..... Kan også tilføye at programvaren i maskina er fedora (Linux), og at interne brannmurer ble slått av. Med andre ord så er det lite trolig maskinen (intern brannvegg er slått av), det er ikke den trådløse rutern (for den er koplet vekk), og modemet skal ha de aktuelle portene åpne ( jeg kan se at modemet har lagt til reglene jeg spesifiserte for å åpne de aktuelle portene). Er det noen som har noen ide om hva problemet med portene/ tilgangen kan komme av? Finnes det flere brannvegger? Og hvis problemet med tilgangen ikke ligger i modemet heller, skal jeg da kontakte Telenor, som leverer ADSL-linjen min? Hilsen nybegynner som snart har klødd av seg håret... Alle tips mottas med stor takk!!! Lenke til kommentar
dogger Skrevet 8. februar 2005 Del Skrevet 8. februar 2005 Sannsynligvis brannmur i adsl-modemet, og kansje i trådløs-routeren.. Er ingen fedora-kjenner, men det kan være at det er en der også.. Men, løsningen for å slippe andre inn på din maskin kan være denne: Begge to må laste ned realvnc Din kompis kjører så klienten i 'listening', dvs. han venter på at en tjener (deg, i Dette tilfellet) skal koble seg opp mot ham. Du kjører så tjeneren, og bruk så 'add client', og pek til ham(ip). Brukernavn og passord bør avtales. Siden du starter sesjonen, så vil du gå forbi dine brannmurer. Han må åpne sine på de rette portene.. Bare en tanke.. Lenke til kommentar
mum Skrevet 8. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2005 Takk! Jeg må prøve det! Virker det slik at han da kan komme inn på min maskin? Eller er det bare for å sjekke om det er mulig å gå forbi brannveggene? Igjen, takk for raskt svar! Lenke til kommentar
dogger Skrevet 8. februar 2005 Del Skrevet 8. februar 2005 Da kan han rett og slett ta styringen over din datamaskin, og du kan se hva han gjør.. Genialt, i grunnen.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå