Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Har du Gbit-nettverk med CAT5 fra Biltema?

Anbefalte innlegg

Er det noen der ute med Gbit-nettverk som sammen med nettverket sitt har testa CAT5-kabelen man får kjøpt hos Biltema? Skulle gjerne ha visst om 100-meter rullen med CAT5 (artnr. 23-584 - http://www.biltema.no/products/product.asp?iItemId=46940 ) som jeg har, er CAT5 eller faktisk CAT5E.

Har forsåvidt spurt om dette tidligere ( http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=359976&hl= ), men tenkte jeg skulle prøve å vinkle spørsmålet litt annerledes for å se om jeg fikk noen bedre svar. Moderator får vurdere om tråden skal få leve eller ikke. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vet det skal stå på kabelen om det er CAT, CAT5E eller CAT6, men da jeg undersøkte (se den gamle tråden min som jeg nevner i første posten), så er det jeg har kanskje CAT5E selv om det bare står CAT5 på den. Det beste hadde vært om noen med gbit-nettverk hadde testa akkurat den samme kabelen jeg har. :)

Hm. Kanskje det hadde vært en ide å gi bort en meter eller to til noen med gigabit-nettverk?

Endret av Ratleto
Lenke til kommentar

Du får helt sikkert signal igjennom 100meter´n... Hvilken hastighet det blir er et annet spørsmål. Sikkert mer en 100 mb/s.. Jeg foreslår siden du har kabelen at du terminerer den og prøver. Du kan jo også prøve med en vanlig cat5 patchkabel også. lSå kan du poste testresultatene her.

I nøden har jeg brukt vanlig cat5 utp på gb og har i praksis ikke merket noe... Dog har jeg ikke målt hastigheten heller :hmm:

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte noen ca5 kabler fra biltema. Vet ikke om det er kat5-E, men de har iallefall noe metall på endepluggene. Disse kablene bruker jeg på gigabit nettverket hjemme. Kopierte med over 40MB/s (megabyte) over nettverket. Så jeg tror de kablene som jeg kjøpte på biltema funker greitt nok. :cool:

Datamaskinene og harddiskene har sikkert like mye med overføringshastigheten som nettverks kablene.

edit: kopierte fra en maxtor maxline III.

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar
det heter vel strengt tatt Kat5 på norsk.. i og med at en mega stor grosist (elektroskandia) oppererer med det navnet?

Kat5 tåler ikke gigabit nei.. selv om det står "1000mb" så er ikke det faktisk ytelse.. har testet sånn någenlude..

Det er vel ikke eksamen i norsk vi har her i forumet?

Det heter category 5 og er ingen norsk oppfinnelse. At det går an å kalle den for kategori 5 i Norge er helt sikkert ok, men neppe noen rettskrivingsregel.

Å si at kabelen "ikke tåler" gb er vel noe drøyt. riktig ordvalg her ville kunne bli "er ikke optimal", eller "gir dårligere ytelse".

Ellers:

Setninger begynner med stor bokstav.

"någenlude" er ikke bokmål riktig da er "noenlunde"

"oppererer" skrives med 1 p riktig er da "opererer"

"grosist" skrives med 2 s-er. riktig er da "grossist"

Da er "morsktimen" med ordblind lærer over for denne gangen :D

Lenke til kommentar
"bokstav-regelen" skrives i et ord bokstavregelen.

Innlegget var ironisk ment.

Og setningen: "bokstav-regelen" skrives i et ord bokstavregelen, bør skrives settes opp slik(i samme formulert form):

"bokstav-regelen" skrives i et ord; bokstavregelen.

eller skal det være ett ':' ?

Lenke til kommentar
"bokstav-regelen" skrives i et ord bokstavregelen.

Innlegget var ironisk ment.

Og setningen: "bokstav-regelen" skrives i et ord bokstavregelen, bør skrives settes opp slik(i samme formulert form):

"bokstav-regelen" skrives i et ord; bokstavregelen.

Ehh øhh, er det ikke i dette tilfellet riktig å bruke ":" og ikke semikolon?

Endret av aron
Lenke til kommentar
Ehh øhh, er det ikke riktig å bruke ":" og ikke semikolon?

Kan ikke si at jeg husker noe om at semikolon brukes i norsk språk.....

Semikolon

Til poster:

Jeg har TP-cat5E kabler hvor det er påtrykt cat-5E(bestilt som cat 5).

Noen i det siste som har sett kabler som ikke er cat 5E?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...