Gå til innhold

Billig ram vs. dyr ram

moestue

Anbefalte innlegg

Kan en dyr og bra ram brikke på 512MB sammenlignes med 2 billige som Kingston ValueR til 640 kr stk? Har en 512 Kingston brikke, og lurer på om jeg bør sette inn en lik slik at den kjøer dual. Vil en økning fra 512 til 1024 merkes? Isåfall på hva da?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kan en dyr og bra ram brikke på 512MB sammenlignes med 2 billige som Kingston ValueR til 640 kr stk? Har en 512 Kingston brikke, og lurer på om jeg bør sette inn en lik slik at den kjøer dual. Vil en økning fra 512 til 1024 merkes? Isåfall på hva da?

på AMD så vil lavere CL merkes og ja du vil merke forsjel

Lenke til kommentar
raskere spill og programmer (og raskere Linux boot)

Det er egentlig bare tull dessverre. Man vil under vanlig bruk ikke merke forskjell på high-end ram og Value ram. Du kan se de marginale forskjellene som er hvis man benchmarker.

Skal ikke uttale meg om boot tiden på Linux osv da jeg ikke har noen erfaring med timings og boot tid på Linux, men kan garantere at forskjellen her muligens er målbar men ikke merkbar.

Man får langt bedre ytelse av å putte penger i cpu og/eller gpu da dette vil gi en langt bedre (og som oftest merkbar) ytelsesforbedring.

I de fleste spill så vil gpu, cpu og mengeden av ram spille en rolle lenge før timings gjør det slik at utslagene blir mikroskopiske med dyr ram kontra vanlig ram.

God ram gjør de praktisk beste utslagene i rene tallknusingsoppgaver, men selv her er forskjellene så små at de på ingen måte forsvarer det man betaler.

Så skal man kjøpe ram uten behov for ram som kan overklokkes mye så er det beste valget ram som gir mest mulig MB/kr

Endret av C4STOR
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...