Gå til innhold

Diskusjon rundt Moduler/m deklarajsoner (VB6)

Anbefalte innlegg

Hei!

Har nå kommet til det punktet i mitt prosjekt at jeg skal deklarere en hel haug med konstanter. Vi prater om minst 10-20 stykk, og derfor vil jeg helst ha disse i en egen "header-fil", men hva heter dette i VB6, hvordan skaper jeg en slik og hvordan og hvor "inkluderer" jeg den? -I "main form"??

Har maaange timer bak VB nå, men jeg er fremdeles extremt grønn på utroig mange bagateller/småting, så gi gjerne en liten "lat-hund" forklaring takk. :)

Om et par uker er det deadline på prosjektet, skal launche ballongen og platformen snart, så da må jo alt være klart. Hadde håpet på å bli klar i god nokk tid til at jeg kunne legge ut programmet her for å få feedback (generell, da koden fungerer), men det blir det sannsynligvis ikke tid til. Derimot så kommer jeg til å legge det ut i sticky'en her etter flygningen.

Endret av Dargar
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Perfekt!

Visste ikke hva en module var til/for... nå har jeg min første module!!!

:)

Programmet mitt er på god vei til å bli over 1000 linjer i hoved-formen. Har bare en annen form for øyeblikket, som ligger på ~200 linjer. -Kanskje ikke så kjempe-stort i verdens-sammenheng, men stort nokk til at jeg må begynne å tenke på å bygge det opp "fint".

Jeg har et par funksjoner som jeg anroper selv i main-form filen, kan man legge disse også over i moduler? -Om jeg vil gjøre dette, har de fremdeles tillgang til components som ligger på hoved-formen? Gjøres dette også med "Public"? Må man endre noe/mye i funksjons-kall/definisjon dersom man flytter slike over i moduler?

Takk! :)

Lenke til kommentar

Funksjoner som ligger i form1 heter som regel Private Sub Noe, mens funksjoner som ligger i modulen heter Public Sub Noe. Funksjoner som ligger i modulen kan kalles fra alle formene og brukes akkurat på samme måte som de som ligger i en vanlig form.

Hvis du skal ha tilgang til ting på formen fra modulen må du skrive for eksempel:

Form1.Command1.caption = ""

Lenke til kommentar

Grymt som de sier her i sverige. :)

Det fungerer jo som det er nå (if its not broken dont fix it..) men jeg har de filene i en zip'ed "milestone" backup... :)

Jeg slutter her på skolen til høsten (etter hovedoppgaven) og når/om noen kommer og behøver å oppdatere noe i programmet så er det jo fint om jeg rydder litt før jeg pakker sammen og drar, for å si det sånn.

Pluss at det føles mye bedre for meg også!

Hva er det allmenne synet på moduler?

F.eks. i mitt program så filterer jeg inkommende data på serieporten og grafer ut på et antall forskjellige grafer basert på det som kommer gjennom filteret. Jeg logger også til et antall forskjellige filer. Er det bare jeg som da synest at det blir naturlig å legge filter-prosedyrer og fil-loggings rutinene i 2 forskjellige moduler (f.eks. filter.bas og log.bas)??

Høres kanskje ut som et dumt/selvsagt spørsmål/sak, men faktum er jo at dersom man overdriver bruken av moduler så blir koden spredt og vanskelig å lese...

Innviterer til en liten diskusjon her. ;)

Lenke til kommentar

Det er absolutt godkjent å bruke flere moduler. Hvis du har mye kode så blir det mye mer oversiktlig synes jeg.

Du bør ha en logisk oppdeling av koden da. Sånn at du ikke programmerer litt her og litt der etterhvert som du føler for det.

Lenke til kommentar

Skal gjøre mitt beste, så får jeg se hva folk her sier når jeg deler med meg senere. :)

...Vet om en del svagheter som jeg har som enten finns fordi jeg ikke visste bedre før og/eller pga. tids-press... Kommer nok til å poste en "disclaimer" om de når jeg legger ut alt. :)

Takk for hjelpen så langt!

Lenke til kommentar

det er veldig lurt å strukturere opp koden din i moduler osv. ja.

Bare min lille teksteditor (http://www.evolvededitor.com) som er skrevet i VB består av hele 17 former, 21 moduler og 3 Klasse moduler.

Et fint nybegynner tips er å prefikse alle form-filene med frm, modul-filer med mod, og evt. klassemoduler med cls.

Og nesten alle funksjoner som er skrevet ligger i moduler.

Lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...