Gå til innhold

Abit chipset vifte.

Anbefalte innlegg

Vel jeg har et Abit KR7A-Raid hovedkort.

ER jo fornøyd med det og alt men så startet det for noen dager siden å irritere meg. Chipset vifta tar livet av meg.

Når den roterer lager den liksom "ugjevne" lyder.

Plutselig lager den høy lyd så lav lyd høy lyd så lav lyd osv...

Dette går meg på nervene, jeg har testet å kjøre den på strøm rett fra strømforsyninga og ikke på hovedkortet.

Noen som har et tips utenom å kjøpe ny, fordi det er så gidd å kjøpe en vifte til 1oo og noen kroner for så og betale en porto på mer penger :>

[ Denne Melding var redigert av: oxyde på 2002-06-19 15:41 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En lang avhandlig om hvordan du fikser problemet. Denne artikkelen har jeg skrevet i et annet forum tidligere.

Vifter som bråker "Penger spart, er penger tjent" Tips og råd

Etter hvert begynner det å bli rimelig mange vifter inne i datamaskinen din. Jeg deler gjerne en erfaring jeg gjorde i forbindelse med grafikkortet mitt. Denne oppskriften kan med hell brukes på vifter til andre komponenter.

Stort sett står maskinen min og surrer døgnet rundt. Til forandring, slo jeg den av her en kveld for å få fred for all summingen. Da jeg neste dag slo den på igjen, så kom det en skrikende lyd. Jøss tenkte jeg, er du sulten? Det peip og skreik som om 12 hannkatter hadde fagforeningsmøte om prisene på fisk i Norge.

Problemet viste seg å være kjølevifta på grafikkortet. Jeg tok ut kortet, og observerte at det hadde samlet seg mye støv på viftebladene og i selve viftehuset. Jeg prøvde å snurre viftebladet rundt med en finger, men det gikk heller trått. Her har maskinisten gjort en dårlig smørejobb tenkte jeg, og riktig, det var årsaken. Etter nærmere ettertanke, så sier det seg selv at viften suger inn støv, og dette går jo også inn i lageroppheng og akslingen på viftemotoren.

Noen småting først: Før du åpner maskinen så FJERNER DU NETTKABELEN fra veggen. Når du demonterer viften, så sjekk, og eventuelt skriv ned hvordan den er montert. Noter også hva som er pluss og minus på kablene. Viktig er det også at du forebygger statisk elektrisitet.

Selve viftemotoren var festet med fire stjerneskruer til kjøleribben. Jeg løsnet disse, og tok ut hele motoren (stator og rotor komplett). Nå var jeg så heldig at jeg hadde trykkluft på boks (fåes kjøpt i de fleste fotofortetninger), og brukte denne til å blåse viftebladene rene. Restene fjernet jeg med en myk tynn pensel. Deretter startet jeg på det kirurgiske inngrepet.

På begge sider av viften sitter det en dataetikett (opplysninger om spenning og turtall). Denne løsner du, og etter all sannsynlighet finner du et hull (heldig hva?). Det er viktig at du ikke tar etikken helt av, men lar en del av den sitte på. Grunnen til at du ikke skal fjerne den, er at du ganske sikkert ikke får satt den på igjen 100% i senter, og dermed får du ”kast”, og hele greia finner sin egenfrekvens, og begynner å vibrere. Da kan den resterende levetiden på viften bli kortere enn du aner. Skulle etikken løsne, så ikke sett den på igjen. Det er ingen fare forbundet med å kjøre uten.

Når du ser hullet til akslingen tar du CRC/WD40 sprayen og spruter litt i et tomt CD cover eller lignende, deretter tar du en Q-tips og dypper denne i oljen, slik at den trekker til seg litt olje. Så setter du Q-tipsen over hullet, og presser denne ned, slik at et par dråper olje siger ned i akselen. Dette gjør du to ganger. Unngå å overdrive mengden, det skal utrolig lite til for at dette fungerer. Snurr deretter viftebladet rundt med en finger tre fire ganger. Allerede nå skal du merke at dette går lettere.

Nå er det bare å montere viften tilbake i samme rekkefølge som du tok den ut. Vær oppmerksom på at ikke ledningene kommer i klem mellom kjøleribbe eller vifteblad(er). FOR ALL DEL, GLEM IKKE Å KOBLE KABELEN TIL KONTAKTEN PÅ KORTET.

Sett kortet tilbake i maskinen og start opp. Forhåpentligvis fungerer det, og du har spart noen kroner. Summen du sparer er ikke store greiene, men at du har fikset problemet er på egenhånd er en seier i seg selv. Gleden av å se at det fungerer er ubeskrivelig.

Må tillegge til slutt, at dette gjør du selvfølgelig på egenhånd, og jeg sier fra meg ethvert ansvar om noe skulle gå galt.

Lykke til!

Lenke til kommentar

Den 2002-06-19 15:40, oxyde skrev:

Vel jeg har et Abit KR7A-Raid hovedkort.

ER jo fornøyd med det og alt men så startet det for noen dager siden å irritere meg. Chipset vifta tar livet av meg.

Når den roterer lager den liksom "ugjevne" lyder.

Plutselig lager den høy lyd så lav lyd høy lyd så lav lyd osv...

Dette går meg på nervene, jeg har testet å kjøre den på strøm rett fra strømforsyninga og ikke på hovedkortet.

Noen som har et tips utenom å kjøpe ny, fordi det er så gidd å kjøpe en vifte til 1oo og noen kroner for så og betale en porto på mer penger :>

hm, abit-vifta mi (på et kg7) tok kvelden etter 3 mnd faktisk.. (hadde samme problem med lyden) hvorfor ikke ikke

a) kjøpe papst 40 mm fra microplex på 12 db ?

B) kjøpe zalman chipsett-kjølern i med gull-farge fra microplex ?

-jeg gikk for b og den fungerer helt ypperlig (Er uten vifte og følgelig 0 støy) + at den ser utrolig fet ut :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...