Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Grønne spørsmål om ADSL og trådløst

Gjest Slettet+981234

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+981234

Spørsmål fra en som er små-grønn på ADSL og trådløse nettverk: jeg skal sette opp et lite nettverk, i et lite hus, med 2 stk PC (1 win98 + 1 winxp) og en bærbar mac.

1) Trenger en av maskinene å være ’server’ -- eller kan alle logge seg på Internet så lenge modem / router / switch er på?

2) Trenger ISP å vite at vi er tre forskjellige mennesker på én konto?

3) Hva anbefales, eller frarådes: Telenor? BlueCom? Tele2? (Det aner meg at Telenor ikke kommer så godt ut her…)

4) Trådløs kobling på PC’ene: USB eller PCI?

Takknemmelig for tips og råd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1) Nei, du trenger ikke å ha noen server. Alle kan komme seg på internett dersom routeren og modemet er på.

2) Nei.

3) Det er veldig vanskelig å svare på, ettersom det er så mange forskjellige meninger og erfaringer med de forskjellige leverandørene.

4) Jeg bruker selv PCI trådløst nettverkskort. Men usb er absolutt et bra valg, ettersom man kan flytte fra pc til pc etter behov.

Kan ikke si jeg vet om noen ulemper med trådløst over usb.

Lenke til kommentar

1) Vist modemet til operatøren er en ruter eller du har en egen ruter trenger du ikke server.

2) Det trenger de ikke å vite, og det er lov å koble til så mange datamaskiner i en hustand som du vil.

3) Her er de fleste ganske like. Det som skiller er pris og tillegstjenester. Her må du nesten ta en vurdering selv. (Jeg har Bluecom som er billigt og raskt. Hadde telenor før, kjekt med 24/7 suport og sikkerhetspakke, men trengte det ikke da jeg kjører linux.)

4) Kommer ann på. PCI er greit, men det blir fort mye fikling. USB er raskt og enkelt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...