Gå til innhold

Hvordan legge digitalkamera opptak på dvd?

Xantix

Anbefalte innlegg

Prøver å legge ut noe av det jeg har tatt opp over på dvd plate. Prøvde med Windows Movie Maker men jeg er ikke videre imponert over kvaliteten. Blir en god del dårligere enn originalopptaket mitt. Har også prøvd med pinnacle men det er helt håpløst. Bare de første minuttene er i orden så kommer lyden helt ut styr. Den spilles plutselig i slowmotion og følger overhodet ikke bildet. Er det normal at om man brenner ut med nerovision så vil det ta mange timer? Er det så tung en prosess?

X.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har hatt den samme problemstillingen en gang. Digitalkamera i kobinasjon med pinacle og windows mv.

Ble usync med lyd og feil dimensjoner på bilde(høyere). Ikke bra.

Anbefaler deg ikke å bruke sistnevnte.

Løsningen ble sony vegas 5.0. Koster litt å anskaffe, men er genial til sitt bruk. Her har jeg kunnet klippe sammen 4 stk 40sec filmer fra mitt canon ixus 500 og koblet dem sammen. Generer den deretter og filmen ser utmerket ut.

Har også testet ut virtulal dub. Er et kjempelite gratisprogram samt enkelt å bruke.

VD

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-10579

Jeg bruker Pinnacle Studio v.9.0 og det går helt greitt, men sjekk at du har alle patcher osv.

Nero Vision tar ufattelig lang tid dersom det skal kode om videofilene først, har selv brukt natten til slikt :)

Er kildematerialet ditt på mini-DV? Vet at Studio-serien har hatt litt problemer med miro-formatet, som de aller aller minste kameraene til Sony bruker bla.

Lenke til kommentar

Sliter med det samme

Så du bruker sony vegas til all redigering og convertering?

Finnes det et program som streamer rett ifra kamera/konverterer og brenner i samme prosess? jeg skal ha ut 20timer film direkte over på dvd uten å redigere noe som helst. Redigering skal jeg gjøre senere.

Hvordan kan denne prosessen gjøres så lett som mulig?

Lenke til kommentar

Stemmer at det er mini-dv. Skal prøve litt senere å legge inn de siste patchene. Har også funnet ut at Windows Movie Maker lar meg velge mellom en del bedre kvaliteter, tror 14mb pr min mot 1mb som er default "maks kvalitet"

X.

Lenke til kommentar
Sliter med det samme

Så du bruker sony vegas til all redigering og convertering?

Finnes det et program som streamer rett ifra kamera/konverterer og brenner i samme prosess? jeg skal ha ut 20timer film direkte over på dvd uten å redigere noe som helst. Redigering skal jeg gjøre senere.

Hvordan kan denne prosessen gjøres så lett som mulig?

Pinacle vet jeg kan streame direkte til MPEG2 som er dvd formatet. Personlig liker jeg å streame på ukomprimert .avi. Blir en del gb av det, men redigerer først, så bruker jeg Vegas 5.0 til å konvertere til MPEG2.

Hvis du skal streame direkte uten å rediger vil Pinacle 9 streame direkte fra kamera til MPEG2 og gi et meget godt resultat. Bare ikke vær for rask i svingene ang. brenning.

Før du i det hele tatt kan lage en dvd som spilleren din kan bruke må du lage et dvd register.

Her er mitt oppsett for videoredigering:

1. Streame gjennom Pinacle 9

2. Redigere med Sony Vegas 5.0

3. Lage Dvd register samt iso fil med Tempgenc dvd author(gratisprogram) som lar deg lage menyer veldig enkelt. Dette trinnet er helt nødvendig for å kunne lage en fullverdig dvd(ditt valg av program selvsagt)

4. Brenne iso fila til dvd med Nero 6

Trinn 1,3 og 4 vil være helt nødvendig for å lage en fullkommen dvd plate med menyer.

Hvis du ønsker å bare lagre filmene dine på dvd plater kan du brenne dem i et rent MPEG2 format. Merk at du sannsynligvis ikke vil kunne se dem på dvd spillern din, men bare pcn.

Hvis du føler at det ikke blir aktuelt å bruke så mye penger på det, så finnes det billigere løsninger;

1. Streame gjennom Virtual dub og capture .avi, litt usikker på om du kan streame direkte til MPEG2, men dette kan du eventuelt konvertere til, ved bruk av samme program. Kan også bruke Virtual dub til å generer divx etc. Beste av alt dette er shareware og ligger ute på nett. Kan også klippe og litt enkel redigering

3. Lage Dvd register samt iso fil med Tempgenc dvd author(shareware)

4. Brenne iso fila til en dvd ved bruk av Nero 6

Jeg ville ikke bruk Windows movie maker til disse oppgavene. Du vil få en del kompatibelitetsproblemer i sammenheng med bruk av andre programmer f. esk når du en dag har lyst til å lage filmen din om til en divx.

Dette er grunnet MS policy og regler.

Satt på spissen. Etter egen erfaring kan du få problemer med å konvertere din EGEN hjemmevideo ved bruk av et sharware(Virtual dub) om til divx, fordi MS ikke tillater at filmer som er streamet med Windows movie maker kan brukes av VD. VD har derfor måttet fjerne kompatibiliteten med filmer streamen gjennom MS movie maker(tidligere versjoner var kompatible).

Latterlig sier nå jeg, med tanke på at man burde få gjøre akkurat som man vil med sin egen hjemmevideo.

Anyhow PM meg hvis det er noe du lurer på.

Krizz

:D

Endret av Krizz80
Lenke til kommentar

oi takker for meget utfyllende svar

skal ha dem rett på dvd som mpeg2 format for det skal kun lagres, redigerer det senere, har solgt kameraet så jeg må låne det for å gjøre dette.

btw: har kiss dp450 og xbox så jeg får nok sett det uansett ;)

men takker for hjelpen, skal sette igang med engang jeg får kameraet :D

Lenke til kommentar

Har nå fått en fullverdig kopi av min 60 min. film på hardisken uten kvalitetstap ser det ut til. Bare det at denne filen er på fantastiske 13GB!!!! Hvordan er det meningen at jeg skal få dette over på en dvdplate for å spille av på en vanlig dvdspiller uten noe kvalitetstap?

Kan ikke pinnacle f.eks 9 gjøre hele prossesen Krizz80? Den har jo et valg som heter "make disc" eller noe?

X.

Lenke til kommentar
Har nå fått en fullverdig kopi av min 60 min. film på hardisken uten kvalitetstap ser det ut til. Bare det at denne filen er på fantastiske 13GB!!!! Hvordan er det meningen at jeg skal få dette over på en dvdplate for å spille av på en vanlig dvdspiller uten noe kvalitetstap?

Kan ikke pinnacle f.eks 9 gjøre hele prossesen Krizz80? Den har jo et valg som heter "make disc" eller noe?

X.

Du har nok klart å få en fullverdi kopi av 60 min uten tvil. Prossen du har utført(går ut i fra du har brukt Pinacle) er stream uncompressed .avi.

Som jeg tidligere nevnte bruker jeg også å gjøre dette for å sikre stream uten for mye kvalitetstap før redigering. Du vil som nevnt få rundt 13-14 GB.

Ved Pinacle 9 kan du også streame direkte til MPEG2 og da vil den kunne få plass i en 4,7 GB plate.

Se tilbake på spørsmålet ditt; ja det er en funksjon som heter "make disk" på Pinacle 9. Problemet er at denne funksjonen han ikke håndtere uncompressed .avi. Den er beregnet til MPEG2(dvd-format) slik at du i det hele tatt får plass på den i disken.

Min anbefaling er at du bruker Pinacle til å streame MPEG2 direkte, noe som vil føre til mye kortere stream tid og sannsynligvis under 4,7 GB. Jeg vil ikke anbefale å bruke Pinacle til å "make disk" funksjon. Husk at dette er et ganske tungt program, og en slik operasjon vil gå tregere enn om du bruker et lite og lett, som er optimalisert til å lage dvd plater og menyer.

Merk deg at MPEG2 kvalitet kan ses ut som litt dårligere kvalitet enn uncompressed avi. på pcn' din, men ingen grunn til bekymring. Etter at MPEG2 er brent på dvd plate vil kvalitetstapet ikke synes på Tvn, bildet vil bli meget bra

Laste ned dvd author 1.6 her

Pegasys

Du vil bli overaske hvor enkelt det er å bruke.

Krizz

Lenke til kommentar

Takk for mye og nyttig info, krizz mener du at pinnacle er bra til å streame men ikke stort mer? Det er jo tross alt et så kraftig program som i utgangspunktet gjør alt, men du mener at den kombinasjonen du nevner er klart best? Kjenner ikke til vegas 5, men du mener at det er et klart bedre valg til å editere enn pinnacle, men svakere til å streame?

Begynte med dette for noen dager siden så jeg har nesten ingen erfaring, drevet og knotet med windows mediamaker og pinnacle 8 som ikke funka med mitt kamere da lyd og bildet ikke fulgte hverandre.

Vil det at jeg importerer filmen inn i vegas 5 beholde clips? Fordi pinnacle lager jo et prosjekt hvor den deler filmen opp i biter, gjenkjenner vegas denne inndelingen?

X.

Lenke til kommentar
Takk for mye og nyttig info, krizz mener du at pinnacle er bra til å streame men ikke stort mer? Det er jo tross alt et så kraftig program som i utgangspunktet gjør alt, men du mener at den kombinasjonen du nevner er klart best? Kjenner ikke til vegas 5, men du mener at det er et klart bedre valg til å editere enn pinnacle, men svakere til å streame?

Begynte med dette for noen dager siden så jeg har nesten ingen erfaring, drevet og knotet med windows mediamaker og pinnacle 8 som ikke funka med mitt kamere da lyd og bildet ikke fulgte hverandre.

Vil det at jeg importerer filmen inn i vegas 5 beholde clips? Fordi pinnacle lager jo et prosjekt hvor den deler filmen opp i biter, gjenkjenner vegas denne inndelingen?

X.

Primært ville jeg bare bruk Pinacle til å streame med. Streaming fra DV camera kan gjerne kjøres på et stort og tungt program, siden stabilitet er det primæret målet. Du slipper å risikere out of sync med lyd og bilde etc.

Editeringsmulighetene syns jeg ikke er så bra som i Sony Vegas 5.0. Bruk gjerne Vegas til å streame sluttresultatet ditt. Vegas er et kjempefint program til å begynne å leke seg litt med enkel videoredigering. Her kan du adde intro, sluttekst, blur, farger og masse andre ting.

Pinacle er som du nevner gjør-alt-i-et program, men du har jo lyst til å få et best mulig resultat.

Tanken om å streame-editere-lage register-brenne dvd i ett og samme program er ikke noe som applerer til meg.

Sony Vegas er et mindre program og bruker mindre ressurser en Pincale. Derfor vil det også gå litt raskere når du har redigert den ferdige filmen og skal streame(lagre) sluttresultatet. En annen ting er mangel av de ulike kodeksene du kan streame med Pincale. Du kan ikke lagre filmene som de ulike variantene Vegas kan tilby, hvor du til og med kan velge å streame sluttresultatet ditt i divx foruten MPEG2.

Clips vil bli vidreført om jeg ikke husker feil til Sony Vegas. Videre vil du lage egne clips med dette programmet.

Jeg ville valgt det oppsettet jeg har satt opp enten i eksempel 1 eller 2. Hvis du får problemer inne disse prossenen vil jeg lettere ha mulighet til å hjelpe deg men en eventuell løsning.

Krizz

:thumbup:

Endret av Krizz80
Lenke til kommentar

Krizz eller noen andre, prøver å installere pinnacle 9 men den feiler hver gang. Det kommer opp en boks "component transfer error" error : 0 så avinstallerer den automatisk alt det den har installert før den fikk problemer :( Noen som vet hva dette kommer av og hvordan jeg får løst det?

X.

Lenke til kommentar
Laste ned dvd author 1.6 her

Pegasys

Du vil bli overaske hvor enkelt det er å bruke.

Krizz

Har også prøvd det der, men det koster jo noen kroner mer enn jeg vil gi. Finnes det andre programmer (freeware) for authoring?

Ikke som jeg vet om. Må nok belage seg på at noe sånt vil koste noen kroner. Virtual Dub er det eneste programmet jeg stoler på/bruker i henhold til videoredigering som er freeware, men slik er det dessverre

Lenke til kommentar

Viste seg at det var noen av modulene den ikke klarte å legge inn, så jeg prøvde med "minimal" installasjon og da gikk det. Er det så mulig å legge inn disse ekstra modulene til pinnacle 9 på et senere tidspunkt? Lyden ble synkronisert denne gangen noe ikke 8.0 klarte men jeg opplevde det at jeg fikk feil pga "ulike lydtyper har blitt brukt" så den genererte derfor to .mpeg filer. Ikke vet jeg hvordan jeg har klart å bruke to ulike lydtyper...... Er det slik at man alltid streamer i realtime? så programmene bruker uansett like lang tid på å få filmen inn på pc'en?

Prøvde å legge det rett over i mpeg 2 jeg, og har nå brukt pinnacle i første omgang for å brenne rett ut til dvd plate. Gjorde dette før jeg dro avgårde i dag tidlig så jeg regner med at den er ferdig til jeg kommer hjem. Dette er tydligvis en prosess som tar lang tid..... Selv om det allerede var mpeg 2 format så hadde den etter 40 min ikke kommet langt......

X.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...