Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg lurer på hva vi mener når vi sier at en linse på 18-125mm gir 28-200mm på et dslr. Er dette å forstå slik at når denne linsa er på full tele på et dslr, dvs. på 125mm, så har vi kommet så tett på motivet som vi ville gjort med en 200mm linse brukt på et film-basert kamera? Eller er det slik at vi ikke kommer nærmere motivet, vi får bare et mindre utsnitt av motivet som vi ville fått med et film-kamera? Eller så er disse to bare en og samme ting? Noen som har bedre greie?

Endret av wanderlust
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei

Jeg lurer på hva vi mener når vi sier at en linse på 18-125mm gir 28-200mm på et dslr. Er dette å forstå slik at når denne linsa er på full tele på et dslr, dvs. på 125mm, så har vi kommet så tett på motivet som vi ville gjort med en 200mm linse brukt på et film-basert kamera? Eller er det slik at vi ikke kommer nærmere motivet, vi får bare et mindre utsnitt av motivet som vi ville fått med et film-kamera? Eller så er disse to bare en og samme ting? Noen som har bedre greie?

Sistnevnte er vel korrekt, såvidt jeg har forstått. Du får et utsnitt som tilsvarer 200mm.

Lenke til kommentar

Begge deler er korrekt. Du får et utsnitt i den forstand at man ikke bruker hele det bildet som optikken fokuserer i planet til bildebrikken. Resultatet er at du kommer nærmere motivet.

Fordelen er at du får bedre tele, lettere optikk og at man ikke bruker utkanten av bildet på eldre objektiver sånn at man får mindre problemer ut mot kantene der kvaliteten alltid er verst.

Bakdelen er at man mister vidvinkel, noe som er plagsomt på eldre objektiver. På nyere optikk så er det et mindre problem siden de er laget med tanke på det men utvalget i eldre optikk er fremdeles mye større.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...