Gå til innhold

Windows på 200GB eller alene på 10GB?


Anbefalte innlegg

Har en 2 uker gammel pc, og lurer på om det er best å ha en egen oprativsystem disk? Har en Seagate 10 GB disk med 5400 rpm. Ville det bli tregere om jeg hadde windows for seg selv, og en på 200GB til programmer osv. Har også en WDC på 60GB med 7200 rpm, men denne bråker noe sinnsykt, og dessuten er det unødvendig med 60GB. Noen som kan gi råd? Skal jeg ha det som jeg har det nå? :innocent:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vitsen med å partisjonere opp en harddisk er jo selvsagt slik at man slipper formatere alt når man først formaterer.

Hvis du hadde brukt den 200GB's harddisken som en kolon, med Windows på, hadde du mistet alt av informasjon du måtte ha lagret på harddisken ved formatering.

Men om du partisjonerer opp den 200GB's harddisken, til f.eks en partisjon på 15GB og resten som en annen partisjon, slipper du formatere hele harddisken ved evt system kræsj.

Den 185GB's partisjonen blir dermed "urørt" ved formatering av Windows f.eks.

 

Gå for å partisjonere opp 200GB's harddisken, da gamle disker ikke er noe å foretrekke som system partisjon.

Plutselig kan den jo streike, har erfart slik selv.

Derfor er det bedre å ha Windows på en "frisk og ny" harddisk.

Tipper den 10GB og 60GB's harddisken har 2mb cache, samt at den 200GB's harddisken har 8mb cache, uten at jeg skal si det sikkert.

Kan jo hende du har en "high-end" 60GB's harddisk :)

Lenke til kommentar

Du kan jo bruke 10 GB disken til noe annet enn selve Windows.

 

Det skal være en fordel å ha paging-fila (sidevekslingsfil) på en egen disk. Da vil diskoperasjoner mot paging-fila ikke sinke andre diskoperasjoner (så mye). Selv om disken med paging-fila er noe langsommere enn Windows-disken, skal dette være en fordel.

 

For eksempel:

200 GB disk: C: Windows 10-15 GB, D: Lagring, resten

10 GB disk: Flytt paging fila til denne når den er tom/nyformatert.

Sett minimum størrelse av fila til ca. 1,5 ganger mengden RAM.

Evnt. sjekk ditt maksimale behov for virtuelt minne med flere

tunge applikasjoner kjørende.

Man får en ufragmentert, fast allokert fil.

Lenke til kommentar

Jepp, og sette av god plass til dette er lurt. Windows lager hele tiden system filer som legges rundt omkring i disken din, Noe diskfragmenter fjerner.. Disse filene er ikke så store, men de tar plass. Kan nevne at når jeg brukte min gamle ata-66 disk til OS så var dette noe tregt, men det gikk.

 

Eneste problemet var faktisk at den ble tregere og tregere p.g.a alle de filen som system lager.. dette er jo også tilfelle ved nett bruk, cache filene og cockies tar plass, samt lagrede sider som gjøres tiljengelige i frakoblet modus.

Det er derfor ike og anbefalle og bruke en gammel disk til OS, men heller sette av ca 30 Gb, ved tanke på spill programmer som du sikkert legger inn der.

 

Hvis du velger og bruke den gamle disken din, noe som sikkert vil funke fint, men ikke forvent at loadingen på disken er noe og rope hurra for. Dette begrenser seg av ATA snittet og Rpm'n på disken. Men et ting som gjærne er lurt på gamle disker er og kjøre Scan disk, disk framenter, og andre system tools, Dette gjør at pc-en din holder seg "frisk", og renser pc-en din for unødvendige filer.

 

Omy.

Lenke til kommentar
Du kan jo bruke 10 GB disken til noe annet enn selve Windows.

 

Det skal være en fordel å ha paging-fila (sidevekslingsfil) på en egen disk. Da vil diskoperasjoner mot paging-fila ikke sinke andre diskoperasjoner (så mye). Selv om disken med paging-fila er noe langsommere enn Windows-disken, skal dette være en fordel.

 

For eksempel:

200 GB disk: C: Windows 10-15 GB, D: Lagring, resten

10 GB disk: Flytt paging fila til denne når den er tom/nyformatert.

Sett minimum størrelse av fila til ca. 1,5 ganger mengden RAM.

Evnt. sjekk ditt maksimale behov for virtuelt minne med flere

tunge applikasjoner kjørende.

Man får en ufragmentert, fast allokert fil.

Det du sier høres fornuftig ut, men hvor finner jeg paging filen, og hvordan flytter jeg dem?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...