geirlade Skrevet 19. juni 2002 Del Skrevet 19. juni 2002 Jeg får "anti røde øyne" blitz selv om jeg setter blitz innstillingen til ON (normal blitz), og slik skal det vel ikke være i følge bruksanvisningen! Det er kun i full manuell modus jeg får normal blitz når jeg velger ON. Dette er svært plagsomt fordi "anti røde øyne" funksjonen er svært dårlig. Funksjonen er fullstendig ubrukelig og er rett og slett et kraftig irritasjonsmoment! I mange tilfeller fører denne "anti røde øyne" blitzen til at personene har øynene lukket når bildet blir tatt. Noen som har merket det samme? Forstår ikke hva Canon har ment med dette... og lurer alvorlig talt på om de sov mens de utviklet og testet dette... Lenke til kommentar
skarsk Skrevet 19. juni 2002 Del Skrevet 19. juni 2002 Dette er et vanlig problem som alle digitalkamera må leve med. Det er på tide å bruke redigeringsprogrammer til å løse dette problemet. Kan denne artikkelen avhjelpe problemet?: http://www.digitalkamera.no/guider/rode_oy...shop/index.html Lenke til kommentar
geirlade Skrevet 20. juni 2002 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2002 Tror jeg uttrykte meg litt dårlig her, men problemet er ikke at blitzen har anti røde øyne funksjon. Her må det forklares litt mer skjønner jeg.. Dette kameraet har en rekke ulike moduser (full auto modus, halvautomatisk blender prioritert modus, halvautomatisk lukker prioritert modus, manuell modus + en rekke spesial moduser). I halvautomatisk og manuell modus kan blitzen fritt settes til en rekke blitz innstillinger: Auto (normal), Auto (med anti røde øyne), Alltid på (normal), Alltid på (med anti røde øyne) eller Av. Problemet er at kameraet bruker anti røde øyne funksjonen uansett om jeg setter blitzen på normal eller anti røde øyne! Det er kun i full manuell modus kameraet oppfører seg riktig. Når jeg ønsker å bruke halvautomatikk, så medfører dette problemet at blitzen fyrer av 2 ganger. Som en konsekvens av den første blitz avfyringen, lukker enkelte objekter alltid øynene, slik at når bildet blir tatt ved andre blitzavfyring, så har objektet lukkede øyne. Det er null problem å fjerne røde øyne med bilderedigering (det gjør jeg alltid), men å korrigere lukkede øyne, det blir vel litt mye å be om, eller?! Lenke til kommentar
Cypres Skrevet 20. juni 2002 Del Skrevet 20. juni 2002 Jeg har et S30 kamera og har IKKE samme problemet med det.....jeg tror ikke Canon sov, men heller at det er noe feil med ditt kamera! Lenke til kommentar
lobster Skrevet 20. juni 2002 Del Skrevet 20. juni 2002 Spørst på hvor god du er i Photoshop det :smile: Jeg har selv et S40 og har ikke opplevd de samme problemet som deg. (har du prøvd å laste ned nyeste firmware?) Håper du får fikset blitsen blitsen for selve kameraet er jo så bra! Lenke til kommentar
mlwirak Skrevet 21. juni 2002 Del Skrevet 21. juni 2002 > røde øyne) eller Av. Problemet er at kameraet bruker anti røde øyne funksjonen uansett om jeg setter blitzen på normal eller anti røde øyne! Det høres ut som om det er noe galt med kameraet ditt, ja. MLW Lenke til kommentar
geirlade Skrevet 21. juni 2002 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2002 Nå har jeg oppdatert kameraet med seneste firmware (1.1.0.0), men problemet er der fremdeles. Fant også ut at i manuell modus får jeg kun normal blits selv om jeg setter blitsen til anti røde øyne! I alle andre moduser får jeg kun anti røde øyne uansett blits innstilling. Konklusjonen må være at det er noe galt med kameraet jeg har. I alle tilfelle så er dette i strid med spesifikasjonene og brukerveiledningen, og er dermed en klar og gyldig grunn for å reklamere på produktet. I går tok jeg mer enn 40 bilder av samboeren, og kun på et av disse bildene klarte hun å holde øynene oppe..! Har kjøpt kameraet hos itbutikken og frykter problemer dersom jeg sender kameraet i retur - har ikke lyst til å vente i uker og måneder på å få kameraet tilbake... Lenke til kommentar
lobster Skrevet 21. juni 2002 Del Skrevet 21. juni 2002 Har du tenkt på at det kan være at måleren har for lite lys og derfor skrur på antirødøye lampen for å hjelpe kameraet til å få referanse? Slik det er på S40'n min vil jeg i mørket få et kort blink for at kameraet skal kunne fokusere. Men det er stor forskjell på dette blinket og på rødøye lyset... BTW. Jeg kjøpte kameraet mitt hos MPX. Når jeg fikk kameraet mitt var det en defekt knapp på kameraet. Jeg sendte kameraet til Canon. De skrudde det opp uten å finne noen feil.... Skrudde det sammen å leverte det til meg..... Nå funker knappen... Samtidig med reprasjonen ble en av pixlene ødelagt på kameraet. Jeg var missfornøyd med Canon sin dårlige service og skrev en mail til MPX. 2 timer senere får jeg bekreftelse på at MPX har sendt meg et nytt kamera og at de vennligst ber meg sende inn mitt ødelagte kamera. DET ER SERVICE DET. Av 10 mulige poeng gir jeg MPX 10+10 poeng. Lenke til kommentar
mlwirak Skrevet 21. juni 2002 Del Skrevet 21. juni 2002 Dere må gjerne legge inn erfaringer om nettbutikker i webshopguiden til http://www.hardware.no. Hilsen Martin Lenke til kommentar
geirlade Skrevet 22. juni 2002 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2002 Problemet er ikke fokuseringslampen, men BLITSEN som fyrer av 2 ganger! Nå har jeg imidlertid funnet ut at kameraet gjør dette for å beregne rett eksponeringstid. Den første avfyringen av blitsen benyttes til å beregne blitskompensasjon, mens bildet blir tatt ved den andre avfyringen. Tiden som går mellom blitsavfyringene er for lang, slik at "objektet" får tid til å lukke øynene før den andre avfyringen og bildet blir tatt. Dette vitner om en dårlig løsning for eksponeringskontrollen, først og fremst fordi kameraet trenger så lang tid for å beregne eksponeringen (tiden mellom blitsavfyringene). I manuell modus fyres blitsen alltid av en gang, men alltid med full styrke. En kan spørre seg hvorfor Canon ikke har lagt inn blitskompensasjon i manuell modus, men det skal vel alltid være noen begrensninger, slik at vi skal kjøpe noe bedre og dyrere... for Canon S40 er jo ikke topp modellen til Canon.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå