Gå til innhold

Koster det penger for å sette opp en FTP server?

Håvard

Anbefalte innlegg

Koster det penger å sette opp en FTP server??

Tengte å ha en hjemme, som jeg kunne gå inn på mens jeg var på skolen, og lagre ting på den, hvis det går da....

Men så tengte jeg... kansje man må ha et domene som koster penger, eller lignende..

Er det gratis eller koster det penger?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vist du har en bredbåndslinje som er "altid oppe" er det ikke noe problem å sette opp en FTP-server. Du trenger bare å legge inn en ftp server på en pc/server.

For at du skal finne igjen maskinen hjemme fra skolen kan du sette opp en form for dynamisk dns tjeneste. (Ingen gidder å huske adresser som 81.191.28.132) Selv bruker jeg Clarkconnect (Linux distro), som gir meg tjenesten pointclark. Dermed får jeg adressen bigjj.pointclark.net pekt på IP-adressen som serveren til en vær tid har. Vist jeg av en eller annen grunn må bytte IP blir DNS'en til pointclark oppdatert, og jeg finner serveren min igjen etter en liten stund.

Det finnes også andre tilbydere av dynamisk IP. Noen tar betalt for tjenesten, mens andre er gratis. Sikert andre her på forumet som kan anbefale deg noen.

Lenke til kommentar

domene koster penger samme faen. men du trenger ikke domene for å finne deg på navn.. domene navnet er navnet før .com .net osv... men du kan feks bruke dyndns.org og registrere ditt nick der så du feks kan nå ftp servern på:

hrisebro.dyndns.org, dette er helt gratis! :p

hvordan dette fungerer trenger du ikke legge deg opp i annet å gjøre som siden forteller deg. Brukte dette selv i et par år før jeg fikk meg en fast ip! :thumbup:

Lenke til kommentar
Vist du har en bredbåndslinje som er "altid oppe" er det ikke noe problem å sette opp en FTP-server. Du trenger bare å legge inn en ftp server på en pc/server.

For at du skal finne igjen maskinen hjemme fra skolen kan du sette opp en form for dynamisk dns tjeneste. (Ingen gidder å huske adresser som 81.191.28.132) Selv bruker jeg Clarkconnect (Linux distro), som gir meg tjenesten pointclark. Dermed får jeg adressen bigjj.pointclark.net pekt på IP-adressen som serveren til en vær tid har. Vist jeg av en eller annen grunn må bytte IP blir DNS'en til pointclark oppdatert, og jeg finner serveren min igjen etter en liten stund.

Det finnes også andre tilbydere av dynamisk IP. Noen tar betalt for tjenesten, mens andre er gratis. Sikert andre her på forumet som kan anbefale deg noen.

forklar litt mer...

og... er det noe spess systemkrav det trenger???

Kan få tak i en 600mhz... holder det??

og 128mb ram

Trenger jeg no spess programm vare???

Har aldri gjort det før...

Lenke til kommentar

forklar litt mer...

og... er det noe spess systemkrav det trenger???

Kan få tak i en 600mhz... holder det??

og 128mb ram

Trenger jeg no spess programm vare???

Har aldri gjort det før...

Holder i massevis. Dersom du aldri har vært borti en ftp-server før, vil jeg anbefale deg å starte med noe windows-basert. FTP BulletProof ( ? ) bør nok funke. Det er gratis. Søk på google.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...