Gå til innhold

C++ Hva er det for noe?

Anbefalte innlegg

En kompilator(1) bør holde, selv om du kanskje vil ta en titt på såkalte IDE-er(2) (Integrated Development Environment) også.

Hvis du bruker Linux eller et annet Unix-liknende OS, har du sannsynligvis allerede en kompilator installert (man gcc for mer informasjon).

Hvis du sitter i Windows kan du ta en titt på f.eks. Dev-C++, som er et IDE.

Ordforklaringer:

1) En kompilator er et program som gjør om kildekode til maskinkode. Det betyr at den gjør om menneske-leselig kode til et program som maskinen kan kjøre.

2) Et IDE er en rekke utviklingsverktøy integrert i ett program. Et IDE består som oftest av et redigeringsprogram, en kompilator og en debugger(3), samt diverse snarveier og praktiske verktøy, som f.eks. dokumentasjonslesere og prosjektstyringsmekanismer.

3) En debugger er et program som hjelper deg med å finne feil ("bugs") i programmet ditt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nå veit ikke jeg så veldig mye, men jeg mener jeg har lest et sted at Objekt Orientert er en Norsk oppfinnelse og at simula var det første Objekt Orienterte språket :hmm:

Simula is named after the world's first object-oriented programming language, Simula, which was invented and developed more than thirty years ago by the award-winning Norwegian pioneers Kristen Nygaard and Ole Johan Dahl.

http://www.simula.no/

Lenke til kommentar

Diff: Jeg anbefaler deg på det aller sterkeste å lære deg C++ fremfor C. C++ er en forbedring fra C, og det er lettere å gå fra C++ til C (om det skulle være nødvendig), enn andre veien.

hotstian: Hva mener du med "ukomplette" språk? (Jeg har ingen erfaring fra A+, så jeg vet ikke hva du snakker om)

Lenke til kommentar

Tok en veldig, veldig rask titt, men fant ikke noe spennende. Personlig har jeg gode erfaringer med amazon.co.uk. Bøkene leveres raskt, og de er billigere enn de fleste andre steder.

Hvordan ligger du an når det gjelder engelsk? Engelske bøker er definitivt best, og du kommer ikke utenom engelske tekster om du vil lære å programmere.

Lenke til kommentar
Tok en veldig, veldig rask titt, men fant ikke noe spennende. Personlig har jeg gode erfaringer med amazon.co.uk. Bøkene leveres raskt, og de er billigere enn de fleste andre steder.

Hvordan ligger du an når det gjelder engelsk? Engelske bøker er definitivt best, og du kommer ikke utenom engelske tekster om du vil lære å programmere.

:cry: Engelsk går greit. Sikker på at du ikke finner noe på Mao? Har snart penger jeg kan bruke der :cry::whistle:

Lenke til kommentar
(Jeg har ingen erfaring fra A+, så jeg vet ikke hva du snakker om)

Er det ikke en serie med lærebøker à la Wrox (bare ikke like bra).

EDIT:

Diff: Jeg anbefaler deg på det aller sterkeste å lære deg C++ fremfor C. C++ er en forbedring fra C, og det er lettere å gå fra C++ til C (om det skulle være nødvendig), enn andre veien.

Blir det ikke omtrent det samme hva man lærer først? Jeg mener, om man ikke vet hvordan objektorientering brukes blir det ikke rare forskjellen.

Endret av Feynman
Lenke til kommentar

Ettersom C++ er objektorientert, og C ikke er det, så vil man innarbeide forskjellige måter å designe program på.

Jeg ville gått for C++ med en gang. Men lær gjerne forskjellen. C er nyttig i en del tilfelle. Det gir også etter sigende hurtigere programmer.

Lenke til kommentar
Ettersom C++ er objektorientert, og C ikke er det, så vil man innarbeide forskjellige måter å designe program på.

Man _kan_ programmer objektorientert i C++, men man _må_ ikke. Jeg har sett nok av eksempler på at denne muligheten ikke brukes fullt ut. Objektorientering er ikke det første man tar tak i, med mindre man begynner å lære programmering i Java eller Eiffel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...