Gå til innhold

Vurderer Linux: Trenger råd!


Anbefalte innlegg

Hallo!

 

Kom her om dagen tilfeldigvis over fluxbox. Synes det var tøfft design på det og dette fikk fram tanken det hender jeg har tenkt på. Om jeg skal teste linux?

 

Har overhodet ikke prøvd eller sett linux før. Har med andre ord overhodet ingen erfaring med OSet. Vil påstå at jeg har relativt gode kunnskaper i windows og om maskinvare generelt. Er nyskjerrig og er derfor interresert i å teste Linux.

 

Jeg har angående dette noen spørsmål:

 

1. Hvordan vil linux funke med pc komponentene mine? Hvordan er f.eks støtten for mitt 6800LE kort?`Tenker på drivere etc. Vil jeg kunne bruke riva tuner til å åpne pipelines i linux?

 

2. Sitter med ett smc trådløst nettverkskort. Er avhengig av dette kortet for å få internett. Jeg lurer derfor på om dette vil fungere i linux? Er det vanskelig å finne drivere til det? Er trådløst nettverk og linux praktisk?

 

3. Hører veldig mye på musikk. Hvordan er muligheten for musikk avspilling? Kan jeg bruke winamp?

 

4. Kan jeg bruke programmer som: Flash, photoshop etc i linux?

 

5. Kan jeg spille cs 1.6 bra på linux?

 

Har forstått det slik at det finnes en rekke forskjellige linux versjoner. Hvilken bør jeg bruke? De er gratis er de ikke? Hadde vært fint hvis spill fungerte. CS1.6 er ett must!

 

Hvor kan jeg laste ned?

 

Håper på fine svar :) Regner med at jeg spørr dumt og at flere av spørsmålene mine er helt tåpelige, men husk at jeg aldri har prøvd linux før!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei. Jeg er også ganske ny med Linux.

 

1. Hmm, jeg var også usikker på dette, men jeg bare prøvde jeg... Med litt kranglig så klarte jeg å få opp systemet med driver osv... Mange av de nyere Linux Distroene er veldig bra på å auto-detecte hardware.

 

2. Jeg her ikke tråløst nettverk selv, men du kan jo prøve med en LiveCD og se om systemet oppdager kortet. Men hvis systemet ikke gjør det, så finner du sikkert en måte å få det til å funke ;)

 

3. Det er et mediaavspillings redskap som heter XMMS. Denne spilleren er nesten helt lik Winamp ;)

 

4. Det finnes programmer som gjør at du kan installere enkelte Windowsbaserte programmer. Eksempel på et slikt program er Wine. Det er ikke alle program som funkjer i Wine, men det er lov å prøve. Jeg har hørt om folk som bruker Photoshop og andre programmer i Linux, sammen med Wine.

 

5. En kompis av meg kjøre CS 1,6 uten problemer i Linux ;)

 

Lykke til :thumbup:

P.S Til dere andre, si fra hvis jeg har sagt noe som ikke er sant ;)

Lenke til kommentar
Kom her om dagen tilfeldigvis over fluxbox. Synes det var tøfft design på det og dette fikk fram tanken det hender jeg har tenkt på. Om jeg skal teste linux?

Kan bare anbefale det, ja. Brukte kun fluxbox før selv, men har nå gått over til XFCE4. Husk en ting: Alle windowmanagerene har massevis av tøffe design!

Har overhodet ikke prøvd eller sett linux før. Har med andre ord overhodet ingen erfaring med OSet. Vil påstå at jeg har relativt gode kunnskaper i windows og om maskinvare generelt. Er nyskjerrig og er derfor interresert i å teste Linux.
Jeg kan bare begynne med å anbefale Knoppix, som er en Live-CD hvor du bare starter opp PC-en og så er du i GNU/Linux automatisk. Ikke noe installering er nødvendig!
1. Hvordan vil linux funke med pc komponentene mine? Hvordan er f.eks støtten for mitt 6800LE kort?`Tenker på drivere etc. Vil jeg kunne bruke riva tuner til å åpne pipelines i linux?
Det vet jeg lite om, men det finnes flere HCL (Hardware Compability List) ute på nett du kan lese på, men prøv Knoppix.
2. Sitter med ett smc trådløst nettverkskort. Er avhengig av dette kortet for å få internett. Jeg lurer derfor på om dette vil fungere i linux? Er det vanskelig å finne drivere til det? Er trådløst nettverk og linux praktisk?
Har trådløst nett på min, og det funker som bare juling. Om der finnes drivere til ditt kort, er jeg ikke sikker på. Kanskje du kan prøve å boote Knoppix. :)
3. Hører veldig mye på musikk. Hvordan er muligheten for musikk avspilling? Kan jeg bruke winamp?
Det finnes flere alternativer som er like gode som WinAmp og er helt like. Anbefaler Beep Media Player. Jeg skal legge opp screenshot der ASAP.
4. Kan jeg bruke programmer som: Flash, photoshop etc i linux?
Flash, ja. Photoshop må du bruke gjennom WINE, men jeg har gått over til GIMP.

 

5. Kan jeg spille cs 1.6 bra på linux?
Ja. Har ikke selv prøvd det, men vet mange har fått det til!

 

Har forstått det slik at det finnes en rekke forskjellige linux versjoner. Hvilken bør jeg bruke? De er gratis er de ikke? Hadde vært fint hvis spill fungerte. CS1.6 er ett must!
Du kan prøve veldig mange forskjellige. Jeg bruker Arch Linux, men dette er helt individuelt. Kanskje du ville likt SuSE, Mandrake, Ubuntu eller Fedora Core bedre.

 

Hvor kan jeg laste ned?
Mange steder. Begynn på Distrowatch, du...

 

Håper på fine svar :) Regner med at jeg spørr dumt og at flere av spørsmålene mine er helt tåpelige, men husk at jeg aldri har prøvd linux før!
Håper det besvarte noe av det du lurte på!
Lenke til kommentar
1. Hvordan vil linux funke med pc komponentene mine? Hvordan er f.eks støtten for mitt 6800LE kort?`Tenker på drivere etc. Vil jeg kunne bruke riva tuner til å åpne pipelines i linux?

 

2. Sitter med ett smc trådløst nettverkskort. Er avhengig av dette kortet for å få internett. Jeg lurer derfor på om dette vil fungere i linux? Er det vanskelig å finne drivere til det? Er trådløst nettverk og linux praktisk?

 

3. Hører veldig mye på musikk. Hvordan er muligheten for musikk avspilling? Kan jeg bruke winamp?

 

4. Kan jeg bruke programmer som: Flash, photoshop etc i linux?

 

5. Kan jeg spille cs 1.6 bra på linux?

 

Har forstått det slik at det finnes en rekke forskjellige linux versjoner. Hvilken bør jeg bruke? De er gratis er de ikke? Hadde vært fint hvis spill fungerte. CS1.6 er ett must!

 

Hvor kan jeg laste ned?

 

Håper på fine svar :) Regner med at jeg spørr dumt og at flere av spørsmålene mine er helt tåpelige, men husk at jeg aldri har prøvd linux før!

Tar for meg spørsmålene dine punkt for punkt.

1. Du er heldig, du kjøpte et grafikkort fra nVIDIA. De har veldig gode linux-drivere som ikke er noe særlig dårligere enn windows-driverne. Har selv et GF6800GT og jeg spiller Doom 3 i linux (native mode uten wine). Det fungerer helt topp.

2. Trådløst kan være et problem i linux, men trenger ikke å være det. Trådløs-støtten blir bedre for hver linux-kjerne som slippes.

3. I linux har du noe som heter XMMS. Det er helt identisk med winamp i både utseende og bruk. Fungerer veldig bra.

4. Det skal visst gå an, men jeg vet ikke om noe spesifikt program som gjør at du kan utvikle flash-applikasjoner. Det har vært snakk om at Adobe skal slippe en linux-versjon av Photoshop.

5. Som flere sa, det er flere som har fått det til.

 

Ja, det fins mange forskjellige linux-distribusjoner. Selv bruker jeg en distribusjon som heter Slackware, men hvis du er nybegynner og kanskje vil ha et enkelt brukergrensesnitt, vil jeg kanskje ikke anbefale Slackware, da du må gjøre det meste av konfigurasjon selv. Fordelen er at Slackware er en rask distro. Jeg bruker den fordi jeg vil ha full kontroll over maskinen. Fedora, SuSE, Ubuntu er flere gode alternativer for nybegynnere. Forøvrig, se linker som drange_net ga ut. Husk at det finnes ikke dumme spørsmål, bare dumme svar :thumbup: .

Lenke til kommentar
Hallo!

 

Kom her om dagen tilfeldigvis over fluxbox. Synes det var tøfft design på det og dette fikk fram tanken det hender jeg har tenkt på. Om jeg skal teste linux?

 

Har overhodet ikke prøvd eller sett linux før. Har med andre ord overhodet ingen erfaring med OSet. Vil påstå at jeg har relativt gode kunnskaper i windows og om maskinvare generelt. Er nyskjerrig og er derfor interresert i å teste Linux.

 

Jeg har angående dette noen spørsmål:

 

1. Hvordan vil linux funke med pc komponentene mine? Hvordan er f.eks støtten for mitt 6800LE kort?`Tenker på drivere etc. Vil jeg kunne bruke riva tuner til å åpne pipelines i linux?

 

2. Sitter med ett smc trådløst nettverkskort. Er avhengig av dette kortet for å få internett. Jeg lurer derfor på om dette vil fungere i linux? Er det vanskelig å finne drivere til det? Er trådløst nettverk og linux praktisk?

 

3. Hører veldig mye på musikk. Hvordan er muligheten for musikk avspilling? Kan jeg bruke winamp?

 

4. Kan jeg bruke programmer som: Flash, photoshop etc i linux?

 

5. Kan jeg spille cs 1.6 bra på linux?

 

Har forstått det slik at det finnes en rekke forskjellige linux versjoner. Hvilken bør jeg bruke? De er gratis er de ikke? Hadde vært fint hvis spill fungerte. CS1.6 er ett must!

 

Hvor kan jeg laste ned?

 

Håper på fine svar :) Regner med at jeg spørr dumt og at flere av spørsmålene mine er helt tåpelige, men husk at jeg aldri har prøvd linux før!

1. 6800LE-kortet skal virke fint med NVIDIAs drivere.

 

2. Tror SMC-kort har rimelig god støtte. Ta et forum søk så finner du sikkert noe.

 

3. Winamp finnes ikke, men det finnes en haug med andre lyd/media-avspillingsprogrammer, blant annet XMMS som er en klone av Winamp (det kan bruke Winamp-themes).

 

4. Noen programmer kan brukes med den gratis Windows-emulatoren Wine, men hvis du skal bruke tyngre og dyrere programmer som Flash, Photoshop etc. må du bruke CodeWeavers CrossOverOffice, som koster penger. Men du bør ta en titt på Linux-alternativene først.

 

5. Ja, både med den gratis Wine, og Cedega (hovedsakelig en spillemulator), som koster penger.

 

6. Fedora Core og SUSE Linux er vanlige nybegynnerdistroer. I tillegg er det mange som bruker dem, så det er lett å få support.

 

http://fedora.redhat.com/

http://www.novell.com/products/linuxprofes...s/ftp/eval.html

 

Lykke til! :)

Endret av Gimper
Lenke til kommentar

Takk for svar!

 

Har lett litt rundt nå og kom over mandrakelinux. Er dette ett godt alternativ?

 

Dere snakker om en windows emulator! Hvor kan jeg skaffe denne?

 

Hvordan blir det med chipset drivere? Har Abit NF7 V2.0.

 

Takk igjen!

 

EDIT: Virker på meg som om Mandrakelinux koster penger! Stemmer dette?

Endret av OterOter
Lenke til kommentar
Takk for svar!

 

Har lett litt rundt nå og kom over mandrakelinux. Er dette ett godt alternativ?

 

Dere snakker om en windows emulator! Hvor kan jeg skaffe denne?

 

Hvordan blir det med chipset drivere? Har Abit NF7 V2.0.

 

Takk igjen!

 

EDIT: Virker på meg som om Mandrakelinux koster penger! Stemmer dette?

1. IMO er Mandrake veldig ustabil og Mandrake-brukere har ofte problemer som ingen andre har. I tillegg kan den virke litt upolert til tider. Men på den positive siden har Mandrake en veldig dedikert brukercommunity, og et enormt utvalg av pakker i pakkehåndtereren.

 

2. Wine følger med i alle større distribusjoner.

 

3. De støttes fint. Hvis du lurer på hvor godt en maskinvareenhet støttes, er det bare å google på "maskinvare + linux".

 

4. Nei, det gjør den ikke, men de oppfordrer deg til å melde deg inn i MandrakeClub for å støtte Mandrake.

Lenke til kommentar
Takk!

 

Går for fedora. Aner ikke hvorfor bare gjør det :)

 

Det er jo hele 4cder. Tenke det lå på ca 1 cd slik windows xp gjør. Hvorfor er linux så stort?

Linux-distribusjonene inkluderer (nesten) alle programmene du noen gang vil ha lyst til å kjøre, ikke bare WordPad og MediaPlayer slik Windows gjør. ;)

 

BTW, du trenger i de fleste tilfeller ikke CD4.

Endret av Gimper
Lenke til kommentar
Hvis du kun huker av for KDE og X  under installasjonen, trenger du faktisk bare de to første CDene. De andre programmene kan du lett installere gjennom yum eller apt-get senere.

Du trenger ikke KDE hvis du skal bruke Fluxbox eller GNOME. Og det er ganske nyttig å ha development tools, som ligger på CD3.

Endret av Gimper
Lenke til kommentar
Hvis du kun huker av for KDE og X  under installasjonen, trenger du faktisk bare de to første CDene. De andre programmene kan du lett installere gjennom yum eller apt-get senere.

Du trenger ikke KDE hvis du skal bruke Fluxbox eller GNOME. Og det er ganske nyttig å ha development tools, som ligger på CD3.

Okey, windowmanager da, men skrev KDE "automatisk" fordi jeg bruker det. Installere development tools? Igjen apt-get eller yum, men ser selvfølgelig poenget i at det blir lettere å huke på når du installerer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...