Gå til innhold

Historien om min IBM 45GB 75GXP!


Anbefalte innlegg

PS. Jeg har visst skrevet litt langt. Kortversjonen er at IBM-en min trolig er død, eller den kan muligens fikses ved en Disk Erase, men hva er det godt for? Jeg har hatt bad sectors, skrapelyder, høye høyfrekvente lyder, forsvinning i oppstart, tap av data... Nå gidder jeg ikke mer!

 

 

Historien:

 

Kjøpte meg en IBM 45GB 75GXP fra PsData våren 2001. Lagringsplassen var verdt alle de 1650 kronene. Det eneste jeg husker fra monteringen var den utrolige varmen da vi partisjonerte/formaterte...

 

Kjørte i den tiden Win98, og var storfornøyd helt til det dukket opp noen bad sectors. Maskinen klikket fullstendig når dette området på disken var i bruk, men alt ordnet seg etter litt scandisk og defragmentering?

 

Flyttet etter hvert harddisken inn i min egen PC. Win2000, WinXP - det funket bra. Kjøpte enda en harddisk; denne gang en Western Digital 120GB. Nå ble IBM-en satt til lagringsdisk. Begge hd-ene forøvrig kjølt ned av en Papst 80mm i et luftig Chieftec-kabinett.

 

Etter en stund ble IBM-en lett "forkjølet". Den forsvant enkelte ganger under oppstarten, men kom alltid tilbake. IBM Drive Fitness Test oppdaget ingen feil og gav meg koden - 0x00 No Error. Var redd for at disken skulle dø, og lagret derfor bare uviktige og utbrente ting på IBM-en. Etter nok et par uker syntes jeg den høyfrekvente lyden plutselig økte. Den overdøvet nå de fleste viftene i pc-en. Jeg har i løpet av denne tiden postet et par tråder her på forumet, men IBM-en vil liksom aldri dø...

 

 

I dag:

 

Naboen og jeg satt og redigerte litt video, da plutselig PC-en hang seg. Startet som vanlig opp på nytt, men ingen av harddiskene dukket opp i oppstarten. Gjorde som vanlig, tok ut og inn ide-kablene, strømkablene osv. Startet opp på nytt igjen. Nå kom de samme skrapelydene jeg har hørt flere ganger før.

 

Etter hvert klarte jeg å få begge harddiskene opp i oppstarten, og det funket fett helt til boot screen-en. Akkurat når windows skal til å loades, så begynner IBM-en å lage skrapelyder igjen, og det blir svart skjerm. Dette skjer hver gang jeg skrur på maskinen...

 

Fyrte opp IBM Drive Fitness Test og kjørte en Quick Test. Under Analyzing Error Logs, så kom skrapelydene igjen, og programmet fikk problemer. Gikk videre etter hvert og konklusjonen ble:

IBM-DTLA-307045

One or more corrupted sectors found.

 

Så kunne jeg velge mellom Sector repair og Erase disk. Jeg valgte Sector repair. Under Analyzing Media sa det stopp, og nederst på skjermen kom det opp. A:DFT>

 

Vel, kjørte også en Advanced Test, men også her ble det problemer. Programmet skippet over noe, for det tok ikke lang tid før testen var ferdig.

 

Failure code: 0x70 - Defective Device

Test date: 19-06-2002 osv.

Fikk nå bare valget om Erase Disk - noe jeg ikke gjorde.

 

Javel, jeg fryktet og håpet at IBM-en skulle dø, men ikke akkurat nå. Hadde dagen før lagt inn 20-30 nye DivX-filmer på disken. Ellers var det ikke så mye verdifullt. Mest mp3-er, filmer, backup,++ som var brent ut.

 

For øyeblikket er IBM-en koblet vekk. Kjører nå bare WD-en, som forøvrig har en mye mer behagelig lyd - jeg hører den faktisk bare under oppstart og når den jobber hardt!

 

Tror jeg skal ta kontakt med PsData. De må jo kunne gi meg en ny harddisk på garantien. Håper det er 3 års garanti. Men er det noen vits å prøve og Erase Disken..? Hvis nå hd-en skulle fungere etterpå vil jeg uansett bytte den. Jeg orker ikke mer av dette!

 

Vet ikke om dere finner denne tråden så veldig nyttig, men jeg måtte bare få sagt det til noen. Har dere tips eller andre ting å komme med, så bare post i vei. Jeg får sende en liten mail til PsData... LAN til helga... 45GB mindre lagringsplass... Jaja. Life goes on! :smile:

 

_________________

Keep it real!

 

[ Denne Melding var redigert av: havegg på 2002-06-19 14:38 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skrev jo at jeg kjølte ned diskene da. En 80mm Papst-vifte blåser kald luft rett på begge harddiskene. Ellers er det god gjennomtrekk i Chieftec-kabinettet mitt!

 

IBM-en er faktisk kaldest og mest stillegående! Den har verken strøm eller ide-kabel for øyeblikket... :grin:

Lenke til kommentar

Konklusjonen du har gjort deg regner jeg med innebærer at du holder deg unna IBM Disker.

 

Har kun hatt Seagate, Maxtor og Samsung og det i 13 år. Har aldri opplevd disk-krasj og har aldri hatt vifte på noen av dem. IBM vet jeg mange har vært plaga med, selv om det også er noen som er fornøyde.

 

Hvis du får ny disk på garantien tror jeg jeg ville prøvd å få noe annet en IBM disk.

Lenke til kommentar

Om det er noe trøst så har jeg hatt lignende problemer med 4 IBM disker. Så jeg er for så vidt lettere forbanna på IBM, fire DeskStar 60GXP disker, 2 på 40GB og 2 på 60GB

 

Det eneste som nytter er å få byttet disken til et annet merke!

 

Western Digital har mangen gode og feilfrie disker.

Lenke til kommentar

havegg, hvis du vil drepe IBM disken din, kan det kanskje være en idé å stress-teste den noe grusomt? bruk sisoft sandra burn-in test, velg drives benchmark, og stress den kontinuerlig i noen døgn? kanskje den dauer :) samtidig kan du jo nappe ut den papst vifta..

Lenke til kommentar

Lurer på om noen (bl.a meg) har vært griseheldige med IBM i forhold til flere her. Har en 30 giggs 75GXP, som nå er rundt halvannet år gammelt, eller noe slikt. Kjøpte den brukt for 500 for ett halvt år siden, før det hadde den stått i en maskin som stod på så godt som 24/7. Det livet fortsatte i min egen PC. har aldri kjørt kjøling av noe slag på den. Tok en gang for lenge siden Drive fitness test på den, for å skjekke tempraturen. Lå på 26 grader, da hadde den stått på i en 6-7 timer, og den surrer og går enda.

 

:smile:

Lenke til kommentar

Heh, min 46.1GB funket også bra i litt over 1,5 år. Men nå :sad: IBM-en må nok begraves i hagen. Eller kanskje jeg skal knuse den og sjekke opp hvordan en harddisk er bygd opp? Andre forslag?

 

Men jeg må vel kanskje sende den inn for å få garantien. Hmm...

 

Hyggelig at noen har IBM-er som fungerer da. Jeg trodde også jeg var en dem... (hint, hint)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hadde noen små diskusjoner med PSData fordi jeg ville ha en WD-disk og ikke en IBM, men de hadde sånne erstatningsdisker og jeg godtok min skjebne. En IBM 60GB 120GXP skulle komme i posten. Hentet spent pakken på posten og åpnet den med en gang. Dessverre varte ikke gleden så lenge. I pakken lå det nemlig en identisk hd lik min avdøde IBM 45GB 75GXP. Hva er det nå dere har sendt meg PSData, tenkte jeg. Vel, sendte en laaang mail og mottok dagen etter et svar som økte humøret mitt flere hakk.

 

En WD 80GB 8MB kommer i posten om et par dager! Livet er hææærlig folkens! :smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...