Gå til innhold

Hvordan lage pdf filer?

Enceladus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dersom du installerer noen av gratis versjonene så får du en virtuell printer.

Det vil si at du velger fil=> print som vanlig. Men istedenfor din standard skriver finner du din gratis pdf creator blant printerne. Velg f.eks cutepdfprinter eller hva du nå har valgt. Virker fra de aller fleste programmer. Og virker igrunnen likt som adobe sine versjoner. Er forresten usikker på om du kan lage spesielle felter for innfylling i disse gratis versjonene, men nå har du ideene så da kan du jo bare sjekke rundt.

Endret av slope
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Finnes det freeware som kan editer en eksisterende .pdf fil?

GhostScript er OpenSource og den kan lese PDF (og evt. konvertere til Postscript).

Verktøy som heter ps2pdf i GhostScript pakken (grr... jeg kan bomme her) kan skrive til PDF. Det samme kan de der printere som ble nevnt tidligere gjøre.

Så ja, i teorien går det an å endre PDFen ved hjelp av freeware, og prosessen kan være ganske rask, men GhostScript er ikke veldig enkel å lære (det tok 4 timer fra jeg installerte den og til jeg fikk konvertert PDF til TIF med de parametere og oppløsning jeg ønsket).

Det er mulig at det finnes enklere løsninger og at jeg overkompliserer her.

Lenke til kommentar
Dersom du installerer noen av gratis versjonene så får du en virtuell printer.

Det vil si at du velger fil=> print som vanlig. Men istedenfor din standard skriver finner du din gratis pdf creator blant printerne. Velg f.eks cutepdfprinter eller hva du nå har valgt. Virker fra de aller fleste programmer. Og virker igrunnen likt som adobe sine versjoner. Er forresten usikker på om du kan lage spesielle felter for innfylling i disse gratis versjonene, men nå har du ideene så da kan du jo bare sjekke rundt.

Bare lurer litt på hvordan dette fungerer. Blir en utskrift annerledes med en "Virtuell pdf-printer" enn hvis man bare skriver ut på vanlig måte?

Lenke til kommentar
Finnes det freeware som kan editer en eksisterende .pdf fil?

Hovedpoenget med PDF-formatet (Portable Document Format) er jo nettopp at avsenderen skal kunne være sikker på at dokumentet ser likt ut hos alle mottakere, uavhengig av plattform. Derfor er det begrenset hvor mye man kan editere en eksisterende PDF-fil. I Adobe Acrobat kan avsender bestemme hvilke rettigheter mottakere har til å gjøre endringer. Jeg har ikke sett freewareløsninger som har tilsvarende funksjoner.

Sinclair

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...