Gå til innhold

Hvordan er ditt forhold til støy?

Anbefalte innlegg

Quote:

Den 2002-06-24 00:43, A|exander skrev:

Øret tar skade av alt over ca. 45 db. (over lang tid da)

Hørte om en skole som måtte bytte ut viftene i PC`ene pga. viftestøy.

man mister hørselen av lyder over 180dB

så 40-45 dB er ikke skadelig

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

[...]

30 dB Hvisking

40 dB Fortrolig samtale

50 dB Stille gater

[...]

130 dB Smertegrensen

[...]

Jeg finner det vanskelig å tro at men får hørselsskade av å gå opp og ned en stille gate hele tiden :wink:

Det der med 180 dB er jo ikke helt korrekt da. Mange flere faktorer som spiller inn. Frekvensen til lyden, hvor lenge man er utsett for den etc. etc. Man kan får store hørselsskader av forlenget utsettelse for lyder langt under smertegrensen.

Det der med at en skole måtte skifte har nødvendigvis ikke noe som helst med hørselsskade å gjøre. Det finnes krav i arbeidsmiljøloven, og disse tar ikke bare hensyn til hørselsskade, men mange andre faktorer slik som fysisk/psykisk slitasje, etc. etc.

Lenke til kommentar

I Lian Liet mitt har jeg 4 stk Enermax 80mm bak, og to 80mm foran. Alle kjøres på laveste turtall, som vil si 14dB. Husk og ta med to vifter i Enermax PSU også. Kan ikke si at dem er så veldig støyende. Det som derimot støyer er Deltan på CPU-kjøler :grin:. Kjøres på minste hastighet, men bråker som bare **** for det. Vurderer å bytte ut med en enermax 80mm, men tror jeg trenger litt av kjølinga ettersom CPU holder 50C med Swiftech MC462 (første utgave, m/alpha påskrudd fra fabrikken).

Lenke til kommentar

Å lage helt vifteløs pc er veldig dyrt eller veldig vanskelig. Jeg tror derfor den store tingen er lydfellekanaler av lyddempestoff.

Jeg har vifteløs vannkjøling og hovedkortet står i friluft og trenger ikke mer kjøling. Både chipset og gpu har kun passiv kjøling.

Harddiskene og psu, bl.a. tre fra ibm, har jeg bygd inn i et datamøbel fra ikea. Med lyddempematter fra biltema har jeg lagt noen lydkanaler. Inne i denne kassa har jeg tilsammen åtte gamle psu-vifter og lignende som alle kjører på svakest mulig spenning, de fleste på fem volt. Det blåser veldig, men kan nesten ikke høres. Jeg bor et stykke utafor Bergen sentrum, og når jeg har åpent vinduet på dagtid er det lille av bakgrunnsstøy derifra nok til å overdøve pc-en. Neste steg blir å sette inn 20mm tung dempeskumgummi fra skumgummibutikk i tillegg til de pinglete 10mm biltema-mattene.

mvh

Are-Harald.

Lenke til kommentar

Mange av dere sier at dere ikke tåler 'støyen' fra pcen deres, og klager over dB-verdier på 30! Jeg har 2 stk 60 mm vifter på cpu-kjøleribba som bråker som en hårføner! For ikke å snakke om PSU- og kabinettvifter, selv om de er noe 'snillere' :smile:

Riktignok sover jeg ikke på samme rom som pcen er på, det hadde jeg aldri klart. Men jeg merker ikke støyen hvis jeg ikke prøver å høre den, er liksom blitt vant til den.

Til høsten blir det ny pc med vannkjøling på meg, så jeg tenker at jeg må sette inn en deltavifte eller.no for å overdøve den øredøvende stillheten :grin:

Lenke til kommentar

hehehe :smile:

sitter her og leser, lurer på om noen har tenkt på at en økning i 10 db vil tilsi en dobling av lydnivået.

Hvis man er utsatt for lyd over 100 db blir man lettere/mildere hørselskadet. alt over 110 vil skade hørselen varig.

Den som sa at lyd er skadelig ved 50 db, ja - faktisk; men på akkurat samme måte som man blir fartsblind. Hvis man kjører i 80 og sakker ned til 50 synes man jo det går kjempesakte, men gasser du opp til 60 igjen etter en stund - da går det jo egentlig nokså fort - rart, ikke sant?

prøv dette:

1. gå ned til PC'en/stereon' og sett på annlegget, høyt, slik at du kan høre musikken utenfor rommet (minst 15m) - sitt så der en stund. Når du går, sett en sang med passe høyt volum på pause, vær forsiktig å ikke la det bli en sang med høy diskant (dominert av mellomtone)

2. sitt i et helt stille rom i 15-20 min. og legg merke til øresusen du har nå, dette fordi at sansene dine syntes det var rart at det ble stille.

2. Gå så ned til annlegget ditt igjen og slå av pause.

(dette er hvor du slår av pause: :evil: "auuuu - det var jævlig høyt!!!!" tenker du nå - rart? egentlig ikke. lydblind?

Lenke til kommentar

Quote:

Tresprit skrev (2002-07-10 02:53):

hehehe :smile:

sitter her og leser, lurer på om noen har tenkt på at en økning i 10 db vil tilsi en dobling av lydnivået.

Hvis man er utsatt for lyd over 100 db blir man lettere/mildere hørselskadet. alt over 110 vil skade hørselen varig.

Den som sa at lyd er skadelig ved 50 db, ja - faktisk; men på akkurat samme måte som man blir fartsblind. Hvis man kjører i 80 og sakker ned til 50 synes man jo det går kjempesakte, men gasser du opp til 60 igjen etter en stund - da går det jo egentlig nokså fort - rart, ikke sant?

prøv dette:

1. gå ned til PC'en/stereon' og sett på annlegget, høyt, slik at du kan høre musikken utenfor rommet (minst 15m) - sitt så der en stund. Når du går, sett en sang med passe høyt volum på pause, vær forsiktig å ikke la det bli en sang med høy diskant (dominert av mellomtone)

2. sitt i et helt stille rom i 15-20 min. og legg merke til øresusen du har nå, dette fordi at sansene dine syntes det var rart at det ble stille.

2. Gå så ned til annlegget ditt igjen og slå av pause.

(dette er hvor du slår av pause:
:evil:
"auuuu - det var jævlig høyt!!!!" tenker du nå - rart? egentlig ikke. lydblind?

Du har et viktig poeng der.

Når jeg hadde den gamle vifta mi (SuperOrb) så synes jeg den var noenlunde stille etter den Deltavifta jeg hadde hatt før (Eller lånt er vell et bedre utrykk)

Nå har jeg 5X zalman vifter i quietmode og synes de bråker for mye.

Alt kommer ann på hva du er vant til , noen synes 30db er lydløst ,mens andre synes det er helt fælt.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-01 11:00, cyclo skrev:

[...]

30 dB Hvisking

40 dB Fortrolig samtale

50 dB Stille gater

[...]

130 dB Smertegrensen

[...]

Jeg finner det vanskelig å tro at men får hørselsskade av å gå opp og ned en stille gate hele tiden :wink:

Det der med 180 dB er jo ikke helt korrekt da. Mange flere faktorer som spiller inn. Frekvensen til lyden, hvor lenge man er utsett for den etc. etc. Man kan får store hørselsskader av forlenget utsettelse for lyder langt under smertegrensen.

Det der med at en skole måtte skifte har nødvendigvis ikke noe som helst med hørselsskade å gjøre. Det finnes krav i arbeidsmiljøloven, og disse tar ikke bare hensyn til hørselsskade, men mange andre faktorer slik som fysisk/psykisk slitasje, etc. etc.

det er sant, hvis du blir utsatt for en lyd på 180dB eller mer i mindre en 2 sek. så mister du hørselen, bare tenkt hvis en bombe gikk av like i nærheten av deg, da tenker jeg du ville blitt ganske så døv

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-06-19 14:07, hurst skrev:

Hvordan er ditt forhold til støy?

Etter å ha begynt å tenke på lyden fra PCen for en god stund siden så endte jeg opp med en vifteløs PC og da fant jeg ut:

- Seagate Barracuda IV bråker utrolig mye

- Skjermen piper

Vel omtrent alle mener at 'cuda diskene er stille som mus så noe måtte jeg gjøre. Istede for å støydempe mer så bestemte jeg meg for å venne meg til mer bråkete vifter. Så nå sitter med 2 Zalman vifter på 37dB hver + 2 stk Enermax vifter i PSU. Faktisk ikke så ille når du har blitt vant til det :smile:

Lenke til kommentar

Har tenkt å ha 4 papst vifter på ca 38 dB???

Og en papst på 58dB???

+2 middels kraftige 120mm på toppen...

Kommer dette til å bli utholdelig???

Pc kommer til å stå på rommet mitt, ca 5m fra sengen... Skal ha vifte styring, men hjelper dette noe serlig?

Lenke til kommentar

Jeg synes at støyen fra PC'en kan virker varienrende. Den er jo selvflkgelig ikke det. Men en dag synes jeg at den nesten ikke bråker, men en annen dag holder jeg nesten ikke ut.

Jeg har SÅ lyst på vannkjøling. Men jeg regner med at dersom jeg legger ut mange tusen for dette, vil jeg så bruke enda mer penger på å få resten av datamaskinen til å ti stille. For skal man ha vannkjøling, må jeg jop bytte ut både CPU-kjøler, chipset-kjøler og GPU-kjøler.

Har regnet ut at det da fort kan komme opp i 3000,- ++

Men jeg er allergisk mot støy.

Lenke til kommentar

Quote:

Anders Leipsland skrev (2002-07-10 12:05):

- Seagate Barracuda IV bråker utrolig mye

- Skjermen piper

Vell jeg er helt enig at skjermen piper ,men min seagate baracuda er iallfall nesten lydløs.

Testa den med en 12db vifte og den kunne ikke høres når den vifta gikk.

Har hørt om endel som har fått rare lyder fra hardisken da.

Lenke til kommentar

Skjønner ikke at dere kan klage på støy. Dere må jo sitte og høre etter`n enkelte av dere. Har selv en addtronics kabinett med 9 vifter og kan ikke klage(har som regel på headsett) Men alikevel. Jeg vil heller ha en kjølig og stabil pc en varm og stille.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-10 21:52, null.sexy skrev:

Skjønner ikke at dere kan klage på støy. Dere må jo sitte og høre etter`n enkelte av dere. Har selv en addtronics kabinett med 9 vifter og kan ikke klage(har som regel på headsett) Men alikevel. Jeg vil heller ha en kjølig og stabil pc en varm og stille.

Når du linker med en som har 46db delta vifte, da blir du irritert, hater disse viftene...

Alt over 23 er irriterende for meg, eneste som jeg vil høre er hdd'en, slik at jeg vet når den jobber :grin:

Men jeg hater vifte støy, de kunne like godt investert i vannkjøling for å få bra temp på cpu ennå kjøpe XX vifter, det syns jeg.

Lenke til kommentar

hehe... alle preiker drit i bråk fra vifter så jeg tør nesten ikke si hva jeg hadde tenkt å si men her

kommer det:

sitter selv med en kasse som er målt til 62db med et ganske bra dbmeter på 1 meters avstand(foran).

(største delta 80x80x38mm på cpu og 2 120mm vifter med DÅRLIGE kulelager til å blåse luft inn nede og ut oppe...)

Lenke til kommentar

klage over det? pøh, hva drivere dere med på lan a?

hvis jeg ikke spiller så hører jeg på musikk, hører ikke maskinene uansett. Ingen her som har vært på TG eller? Støyen fra en pc er bare en bagatell, folk som er livredde for viftebråk burde tenke gjennom prioriteringene sine litt og slutte å klage hver gang maskinene deres kræsjer pga. varmeutviklingen. Hater denne anitstøy-trenden

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...