Gå til innhold

Hvordan er ditt forhold til støy?

Anbefalte innlegg

Bare lurer jeg...

Selv sitter jeg og irriterer meg grønn over bråket fra pc'n. 3 vifter på 14db og en på 19 i psu. Har en seagate U6 (høres ikke utenfor kabinettet) så jeg slipper hdd støy :grin:

Jeg skjønner meg ikke på de som sier: "..ah, nå som jeg fikk bytta vifte til ei litt mer stillegående, som bare støyer 32db, kan jeg sove med pc'n på! Den er så stillegående.." <- 32db er jo WAY to much!

Hva legger dere i begrepet støysvak pc? Hvor mange db f.eks?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har vannkjoeling, 2 12dB 80mm vifter og en 120mm 26dB paa 5V (alle Papst), en Eheim 1048 som henger i lufta i gummistropper det samme gjoer harddiskene. Maa innroemme at jeg er bare saann ok fornoeyd selv om det bare hvisker lavt. Er vel allergisk mot lyd, naar jeg blir en velholden mann blir det server/workstation og tynnklient for alle penga!

Lenke til kommentar

eneste jeg vet støynivået på i pc'n min er delta black 60mm cpu vifta mi som går på 46dB, ellers har jeg 5x80mm og en 92mm + chieftech-psu-vifte, vifte på gf3 og chipset kjøler. alt står og går på fullt hele tiden, men det driter jeg i, merker ikke at pc'n bråker når jeg bruker den. Spiller jo alltid noe musikk hvis jeg ikke gamer. Pc'n er av om natta. Jeg syntes det med støy er skikkelig overdrevet, virker som det er viktigere å ha et lydløst system enn et kjølig, kjapt og stabilt et. Dustete trender

Lenke til kommentar

Har vel ca. 25 dB tilsammen i maskinen min. Brukte en eller annen dB kalkulator, og fant ut at jeg hadde circa det. Har 2x19dB Papst vifter og 2x20dB Zalman vifter, i tillegg til cpu-vifte og psu-vifter som er uhørbare. Er helt greit støynivå, synes jeg. Holder meg ikke våken om nettene ihvertfall.

Lenke til kommentar

For øyeblikket bråker boksen aldeles sykt, men siden den skal bli stående isolert innelåst som server etterhvert gjør det ingenting at den bråker endel.

Tipper bråket ligger på 50 - 55 dB.

1. pri på neste PC blir null støy, deretter stabilitet og ytelse.

Dette kan bli vanskelig, ettersom jeg satser på 760MPX - løsning med GF4/Pharelia +++

Lenke til kommentar

hmm... har funnet ut en ting:

eneste som hjelper er å gjemme pc'en... borre hull i veggen...trekke ledninger... å vips...lydløs:)

eller? nei... nytt problem... nå hører jeg skjermens irriterende lyd... svak, men høyfrekvent:(

menmen..

mye bedre iallefall...

Lenke til kommentar

enig med Las^se der ja..

Har selv flyttet kabinettet i et rom ved siden av (en bod). Der har jeg 4 vifter som går på full guffe i kabinettet. Et for innmat, 2 for utlufting + et som peker mot skjermkortet.

Alt klokket rimelig bra, og alt holder seg kjølig og stabilt! Anbefales!

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-06-19 14:23, Squeegie skrev:

51dB er alt for mye har jeg funnet ut iallfall. Sitter på LAN med en person som har ei fet delta cpu vifte. Det gjør jo nesten vondt..

Burde vært ulovlig med sånne vifter på lan. Jeg har tre vifter på 19dB og dette synes jeg er på kanten..

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-06-19 16:14, las^se skrev:

eller? nei... nytt problem... nå hører jeg skjermens irriterende lyd... svak, men høyfrekvent:(

Flatskjerm så slipper du det problemet.

PanzerFaust:

Vis du syns et støynivå på tre vifter på 19 dB da har du et problem. En valig ferdig PC som mamma og skolene har bråker langt mer. Du får ta deg en tur til TG. Da bølir man imut mot lyd.

Lenke til kommentar

Her er det 15-17db i støy.

Hvis støyen synker linært med turtallet så.

Har 2 120mm vifter som står på skrå og blåser på Zalman6000CU

Har litt høy load temp ,men jeg hører den ikke.

Kan jo justere opp hastigheten ,men jeg prøver og ha maskina oppe og gå.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-06-24 00:43, A|exander skrev:

Øret tar skade av alt over ca. 45 db. (over lang tid da)

Hørte om en skole som måtte bytte ut viftene i PC`ene pga. viftestøy.

øøø. Når vi snakker så ligger støynivået fra 40-50 dB da. de meste som er rundt oss bråker mer en det du sier.

Lenke til kommentar

Quote:

Bøgge Bakken skrev (2002-06-24 11:12):

Quote:

Den 2002-06-24 00:43, A|exander skrev:

Øret tar skade av alt over ca. 45 db. (over lang tid da)

Hørte om en skole som måtte bytte ut viftene i PC`ene pga. viftestøy.

øøø. Når vi snakker så ligger støynivået fra 40-50 dB da. de meste som er rundt oss bråker mer en det du sier.

Støtter Bøgge her.

Ute i trafikken så er often støyen på 60db.

Man tar ikke skade av det.

Det høres bare høyere når man sitter med det konstant foran datan.

Lenke til kommentar

Jeg har sånn ca 40db på pcen min. Får ikke sove om natta, det hadde jeg egentlig ikke uannsett for det blir alltid så varmt på rommet. Kan jo bare sove på et annet rom da, men pleier nesten aldri å ha på pcen om natta alikevell (selv om jeg har bredbånd :))

Lenke til kommentar

Nå har jeg skaffet meg et chieftec kabinett her og jeg orker nesten ikke og sitte ved datan med 5X zalman 80mm vifter i silentmode står i datan og durer

Setter jeg datan inn i skapet så øker CPU temp til 69C ,og det liker jeg ikke.

Med alle i silent mode ligger jeg på ca.45C på en XP1600.

Den kjører på 1.45V for og minske varmeutviklingen.

Så nå får jeg skaffe meg noe vannkjøling så jeg slepper alt dette da.

Har akkurat åpnet skjermen og begynt og støydempe den.

Trenger bare 2X 12db vifter så er jeg ferdig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...