Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

KRISE! Maskinen klikker på en syk måte hele tiden!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå har jeg lagt på litt mer pasta, så det skulle være i orden. PSU er en NorthQ KingKong med 13cm vifte som kosta flesk, den skal være mer enn kraftig nok da jeg bare har to disker og en dvd-brenner pluss litt småtteri.

Jeg begynner å mistenke RAM'en. Jeg synes å huske at det er en 512mb TwinMos brikke jeg kjøpte. DDR SDRAM 3200 200mhz i følge Everest.

Er det noen flere som stemmer for å kaste TwinMos'en og kjøpe en Crucial på 512mb? Eller finnes det et enda bedre merke?

Litt sure penger uansett å forke ut med masse penger uten å få noe igjen for det, men jeg gjør alt for å få et stabilt system nå.

Lenke til kommentar

Ja det er skikkelig sykebilsirene som kommer, jævelig sykt når man ligger og sover med PC'en på soverommet og laster ned litt på DC over natta. :whistle:

Så snart jeg finner en floppydisk kjører jeg memtest86, selv om Ygdrazil mener at TwinMos kan krasje med Epox selv om det ikke er feil på minnet.

Lenke til kommentar

Det er garantert ikke ram'en som forårsaker dette. Twinmos og epox går meget godt sammen, men epox har hatt minneproblemer på de siste biosversjonene til 8kda3+, derfor er det en myte om dette.

Et tips fra meg:

Ta av vifta på skjermkortet ditt og spray den med elektronikkrens (CRC) og la den lufttørke _GODT_ før du monterer den på igjen. Før du monterer den på kan du gjerne bevege vifta rundt et par minutter med håndmakt slik at rensen kommer skikkelig til. Har gjort dette før på min egen skjermkortvifte som gnålte noe iherdig med utmerket resultat.

Lenke til kommentar

For å klare opp litt her:

Det er *BUZZEREN* på HK som lager lyden. Altså "PC-Speaker". Den "lille høyttaleren" på HK. Det er altså ikke en komponent som f.eks en vifte eller disk som lager lyden, men en device som er laget for å lage lyd. Den samme som sier "pip" når man booter.

Nå har jeg bestilt meg ny CPU, selv om jeg egentlig ikke mistenker den, men det er tid for oppgradering så da kan jeg like gjerne gjøre det nå og utelukke CPU i alle fall.

Jeg har vurdert softwaren, men jeg har aldri hørt om at softwaren kan gi slike symptomer. Det er sikkert fullt av virus og spyware på maskinen nå siden jeg surfer uten brannmur.

Lenke til kommentar

Har selv alltid kjørt Crucial minne, anbefales. :)

Men kjør Memtest ja, dette kan du BTW brenne ut på CD med en ISO fil, da får du en bootbar CD som kjører memtest, men du får da ikke skrevet rapport til disk da. Tror det går med USB også, aldri testet.

Det du evt kan gjøre er å høre med en kamerat som har lignende PC som deg, prøv å byttelån RAM i ett par dager eller noe. Så f.eks prøve med PSU, skjermkort, CPU etc. Spørs litt på hvor ofte problemet kommer hos deg da, om det kommer 10 ganger hver dag så er det enkelt å finne ut om prob er løst eller ei. Men om dette skjer en eller to ganger i måneden så tar det jo lengre tid å bekrefte om "case closed" eller ikke.

Lenke til kommentar

Får man ikke en slik "bæ-bu" lyd om skjermkortet mangler ekstern strømtilførsel fra 12V molex kontakt (om du har et slik skjermkort da).

Det kan jo tenkes at det oppstår dårlig kontakt, forsøk å fremprovoser dette ved å rikke forsiktig på kontakten uten å løsne den fra skjermkortet.

Lenke til kommentar

Ok, noen ting du kan gjøre for å finne ut hovedproblemet :

*Oppdater bios til siste versjon.

*Kjør et ovrvåkningsprogram som for eksempel MBM5 med log funksjonen enablet og pass på at du har ca 300 entries som standard. Når pcen slår seg av så kan du sjekke loggen og se om noen av verdiene er faretruende lav (defekt psu).

*Kan også komme pga overoppheting av Harddisk / Skjermkort, sørg for at disse får tilstrekkelig med kjøling.

Edit: Test minnet med Memtest86 + Prime95 (denne tester også cpu).

Lykke til videre.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

dra ut pc-speakeren? (neida).

Gjør som Malvado sier, høres fornuftig ut.

Og dere som blander ram opp i denne diskusjonen: sjansen da? Man trenger ikke å komme med mange poster som svarer med noe a'la "ditt minnemerke er dårligere enn mitt" når sjansen for at det er ram'en i utgangspunktet er sinnsykt liten!

Lenke til kommentar

eg er enig med lurerpaa... det har eg hatt problemer med. det var akkuratt den ulingen som er beskrevet her. det er et radeonkort.

uten om det vet eg ikkje, hadde ett program som ulte når tempen ble for høy, men det har du vel kanskje ikkje installert =)

mvh

bunnlose

Lenke til kommentar

Det finnes utrolig mange slike "beep codes", og det er vanskelig å finne feilen, det kan være så utrolig mange årsaker til at PC'en slår seg av og begynner å ule... Finnes jo lister på dette, hvilken type uling som kommer av hvilken type feil... Lenge siden jeg har vært borti det nå, men husker at den ikke var lett å forstå seg på... Tviler sterkt på at det er minnet, en defekt minnebrikke fører ikke til uling så vidt jeg vet, hadde minnebrikka de vært defekt ville du mest sannsynelig fått opp blåskjerm støtt og stadig eller at den hadde restarta i et kjør.... Lykke til...

Lenke til kommentar

Kan du fortelle oss hvilket Epox hovedkort du har? Gjerne også hvilken Bios (da slipper vi å lete).

Disse "beep codes" er forskjellige utifra hvilken bios du bruker. De to mest brukte blandt selvbygger pc'r er AMI og Award. Du sier at du har en gjentakende "ba-bu" lyd. I følge www.BiosCentral.com er det kun Award som har denne koden:

Award: Repeating High/Low - Either the CPU is not seated properly or the CPU is damaged. May also be due to excess heat. Check the CPU fan or BIOS settings for proper fan speed.

Skulle du ha en annen bios er det bare å sjekke denne siden for nærmere info om hva "beep'ne" betyr.

BiosCentral

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...