mBBS_Rules Skrevet 8. februar 2005 Del Skrevet 8. februar 2005 Maskinen låser seg og det kommer en to-tonet lyd aaaaAAAAaaaaAAAAaaaaAAAAaaaaAAAAaaaaAAA som bruker ca 1 sekund på hver oscilering. Sånn står den til jeg skrur av med hard power off på PSU, og lyden slutter ikke før power har vært av i ca fem sek! Dette skjer nesten aldri mens jeg jobber med maskinen, men ofte mens jeg kompilerer VCD eller brenner cd. Hvis maskinen står idle så skjer det etter alt fra fem min til noen timer. Jeg kjører XP og har EPOX hk, AMD duron, twinmos 512mb ram, og abit grafikkort. Jeg har prøvd å bytte cd-brenner, ta ut alt av USB osv men feilen er den samme. Lenke til kommentar
Zimon Skrevet 8. februar 2005 Del Skrevet 8. februar 2005 Kan være temperatur problem, veldig ofte går en slik alarm da og maskinen henger seg for å unngå at CPU brenner. Kjør opp noe temperatur målings programmer. Hovedkort leverandøren din har sikkert en slik utility. Everest Home så du kan hente ned gratis fra www.lavalys.com har også den mulig, spør bare hva hovedkort, cpu, skjermkort etc har av funksjoner. Alternativt boot, gå inn i bios og sjekk tempereatur da. Da idler maskinen, men du kan da følge med på temperatur og se om det er stabilt og bra. Alternativt så kan det jo også være RAM feil eller annet, bare å starte ett sted å bytte deler til test eller å kjøre test programmer. Bruk Memtest86 å kjør test på minne, dette programmet lager enn spesiellt bootdiskett, boot med den og den starter opp minnetest program. Bruker lite CPU kraft, men stress tester minnebrikkene. La gjerne det programmet gå kontinuerlig en dag eller to, minst 5 sykluser i allefall. Lykke til Lenke til kommentar
el_cash Skrevet 8. februar 2005 Del Skrevet 8. februar 2005 høres ut som harddisken din er i ferd med å ryke; den gir gjerne fra seg slike klikkelyder før den tar kvelden. ta backup for som f...! Lenke til kommentar
mBBS_Rules Skrevet 8. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2005 Det er ikke klikkelyder men buzzern som lager en to tonet lyd. Temperaturen var grei, lå rundt 55 grader. Lenke til kommentar
Desdichado Skrevet 8. februar 2005 Del Skrevet 8. februar 2005 Gå inn i Bios og se hva du har sett temp varsel på der. Gjentagende uling med to toner er for høy varme. Sjekk beep codes på google. Lenke til kommentar
Kimme Skrevet 8. februar 2005 Del Skrevet 8. februar 2005 Et meget godt råd er å renske CPU vifta di. Lenke til kommentar
petterg Skrevet 8. februar 2005 Del Skrevet 8. februar 2005 støv er no dritt - både generelt og i pc'r Lenke til kommentar
Zappy Skrevet 8. februar 2005 Del Skrevet 8. februar 2005 høres ut som harddisken din er i ferd med å ryke; den gir gjerne fra seg slike klikkelyder før den tar kvelden. ta backup for som f...! Kan ikke huske jeg har hørt at HKet sier ifra når HDen ryker. Lenke til kommentar
Yoruk Skrevet 8. februar 2005 Del Skrevet 8. februar 2005 Et slikt problem kan forårsakes av dårlig eller mangel på kjølepasta. Har vært borti det samme selv. Lenke til kommentar
emacoolit Skrevet 8. februar 2005 Del Skrevet 8. februar 2005 Dersom det er CPU som ligger på 55 grader under load, så er det greit. Dersom det er hovedkortet... oh la la, det er ikke bra! Det kan jo også være at BIOS er innstilt på å gi alarm ved en relativt lav temperatur (f.eks. 70 grader), og at CPU når den temperaturen etter noe bruk. Lenke til kommentar
Zimon Skrevet 8. februar 2005 Del Skrevet 8. februar 2005 Det er ikke klikkelyder men buzzern som lager en to tonet lyd. Temperaturen var grei, lå rundt 55 grader. Er det temperaturen når den idler i BIOS eller under load/stresstesting inne i Windows. Om det er det siste så er det OK, men er det i BIOS (idling) du ser 55grader så er det for høyt. Når CPu jobber hardt inne i Windows så spretter nok tempen for opp en 15-20 grader til og vips ligger du i temperatur varsel sonen. Men sjekk hvilken temp BIOS er satt til å varsle på også. Glemte det jeg. Lenke til kommentar
mBBS_Rules Skrevet 9. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2005 Kjølepasta er kanskje et stikkord her! Etter at jeg ødela en ubrukt CPU med for mye pasta for noen mnd siden har jeg vært litt forsiktig med det. Kanskje litt for forsiktig. Takk for tipset! Nå hender det at den henger uten lyden også, bare freezer totalt inkl. musepeker og ctrl-alt-del funker heller ikke. Skal smelle på litt mer pasta nå og se hva som skjer! Lenke til kommentar
Zimon Skrevet 9. februar 2005 Del Skrevet 9. februar 2005 Mengden kjølepasta avhenger veldig av hvor glatt kontakt-overflate som CPU og kjøler har. Er begge to speilblanke og ikke har en eneste fure (mikroskopiske furer) i seg så trenger man nesten ikke goop. Er derimot en av dem (eller begge) ganske "hakkete", så skal goop'en fylle ut tomrommet i sprekkene. Men normalt skal man bare ha litt i midten, så bruk enden av ett kredittkort lignende sak, eller noe som er av plast heslt og helt fin i kanten og smør ett tynt lag utover hele kontaktflaten på CPU. Anbefaler å bruke Arctic Silver 5 kjølepasta/goop. Meget fint, men siden det er sølv i pastaen så kan det hende at den kan lede strøm, ergo ikke få pasta borti noen kontaktpunkter. Merk at de fleste kjølepasta har en herdingsperiode, det betyr at den ikke har "full" effekt før etter 24-48 timers bruk av PC'en, ergo CPU skal være varm for at goopen herder seg. Men ikke noe store forskjeller, er som regel kanskje 1-2 grad forskjell (max tror jeg) mellom uherdet og herdet stort sett, ikke så veldig mye forskjell da. Lenke til kommentar
joho83 Skrevet 9. februar 2005 Del Skrevet 9. februar 2005 (endret) Et slikt problem kan forårsakes av dårlig eller mangel på kjølepasta. Har vært borti det samme selv. Eller i mitt tilfelle for mye kjølepasta, da slo maskina mi seg av og begynte å ule... Edit: Så ikke de to siste innlegga Endret 9. februar 2005 av joho83 Lenke til kommentar
mBBS_Rules Skrevet 9. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2005 I bios var temp 37grader både p åsystem og cpu etter at maskinen hadde vært i windows i et par timer. Litt rart med samme temp så CPU og system. Ellers så var CPU shutdown temperature satt til disabled, og CPU warning temp satt til 70 grader, så det skulle være god margin der. Har plukket ut og inn litt harddisker uten at det har skjedd noe, tatt ut alt av USB osv... Lenke til kommentar
JanSaxhaug Skrevet 9. februar 2005 Del Skrevet 9. februar 2005 Hvis det er systemtemp. som er 37 grader, så bør du tenke på å installere noen ekstra, evt. bedre kjøleløsninger for kabinettet. Mitt system kjører alltid på samme temperatur som det er i rommet PC'en står i. Har ikke opplevd mer enn 27 grader... Lenke til kommentar
mBBS_Rules Skrevet 9. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2005 System temp kan ikke være 37 for jeg har ikke døren på kabinettet, dvs hk'et er i direkte kontakt med lufta i rommet. Lenke til kommentar
jevel Skrevet 9. februar 2005 Del Skrevet 9. februar 2005 Sjekk også PSUen din. Husker jeg hadde et ABIT HK som målte feil på strømforyninga en gang i blant. Da kom det en sånn sirene... Hvis du har plutselige spenningsfall i strømmen i systemet vil du også oppleve at det henger som du beskriver. -KJ Lenke til kommentar
el_cash Skrevet 9. februar 2005 Del Skrevet 9. februar 2005 høres ut som harddisken din er i ferd med å ryke; den gir gjerne fra seg slike klikkelyder før den tar kvelden. ta backup for som f...! Kan ikke huske jeg har hørt at HKet sier ifra når HDen ryker. tja, første tanken som slo meg var cod - click of death. men hvis kommer fra hovedkortet så vil jeg anbefale trådstarter om å sjekke i manualen til kortet for å se hva de forskjellige lydkodene betyr. er alltid allright å klarere feilårsak før man begynner med feilrettingen. uansett så høres det jo ut som du har en ikke så alt for voldsom temperatur på pcen, men det er aldri dumt å ha en vifte ekstra hvis du er nervøs. Lenke til kommentar
joho83 Skrevet 9. februar 2005 Del Skrevet 9. februar 2005 System temp kan ikke være 37 for jeg har ikke døren på kabinettet, dvs hk'et er i direkte kontakt med lufta i rommet. Det har ikke veldig mye å si, er ikke dermed sagt at system tempen din holder romstemperatur derfor at du ikke har kabinettet på.... Ikke noe som helst unormalt med en system temp på 37 grader, det behöver du ikke bekymre deg for, du har god marginal. Har du sjekka kjölepastan din? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå