Gå til innhold

Hvem sa at IE er usikker? (hull i FF og Opera)

Anbefalte innlegg

http://www.shmoo.com/idn/

Dette er vel egentlig bare et fint eksempel på at grunnen til at Internet Explorer får så mye pepper på sikkerhet, er pga alle bruker den, og det derfor er enklere å finne sikkerhetshullene. Når det tittes litt nærmere på de andre nettleserene blir jo såpass alvorlige sikkerhetshull som linken over demonstrerer avslørt. :no:

Mozilla, FireFox, Opera, Safari etc. har sikkerhetshullet, i motsetning til IE.

PS: Kan virke som om jeg er stor fan av IE, det er jeg definitivt ikke. IE er en elendig nettleser, men det er absolutt ikke pga sikkerhet (SP2). Det er pga manglende funksjonalitet, og dårlig støtte av standarder.

Opera for alltid! (evt til et bedre alternativ kommer) :cool:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ganske smart den phisingen der :).

Men hva skulle jeg si, du mener at grunnen til at så mange sikkerhetshull blir oppdaget er at "alle" bruker IE. Nå er det vel slik at nærmere 1 av 10 bruker alternative nettlesere, og da burde det vel bli oppdaget 1 hull på disse alternativene pr 10 i internett explorer etter din teori.

Men etter hva jeg har sett så oppdages det langt flere hull i IE i forhold til de alternative leserne enn det denne teorien din skulle tilsi.

Endret av Alastor
Lenke til kommentar

De mest avanserte brukerene (altså de som oppdager sikkerhetshullene) vil jeg tro bruker alternative nettlesere, og derfor kan de lettere finne sikkerhetshull i disse (satt på spissen :roll: ).

Det jeg ikke skjønner er at folka bak IE, Microsoft, får tar betalt (Windows) for nettleseren og dermed får ganske godt betalt vil jeg tro, og fortsatt klarer å lage så store sikkerhetshull (og en elendig nettleser i tillegg). Firefox for eksempel lever jo på salg av reklameartikler, donasjoner og Firefox (og søsterprodukter) på CD i posten.

Ble litt mye paranteser her :roll:

Lenke til kommentar
De mest avanserte brukerene (altså de som oppdager sikkerhetshullene) vil jeg tro bruker alternative nettlesere, og derfor kan de lettere finne sikkerhetshull i disse (satt på spissen :roll: ).

Det jeg ikke skjønner er at folka bak IE, Microsoft, får tar betalt (Windows) for nettleseren og dermed får ganske godt betalt vil jeg tro, og fortsatt klarer å lage så store sikkerhetshull (og en elendig nettleser i tillegg). Firefox for eksempel lever jo på salg av reklameartikler, donasjoner og Firefox (og søsterprodukter) på CD i posten.

Ble litt mye paranteser her :roll:

Å si at Microsofts programmerere "lager" sikkerhetshull kan missforstås. Det høres jo nesten ut som om de gjør det med vilje.

Det som antagligvis er en del av problemet, er at Windows pakken inneholder mengder av programmer som trenger konstant vedlikedhold og oppdateringer. Kapasiteten blir nok delt mellom vedlikedhold, utvikling og utbedring av feil (deriblant sikkerhetshull). Derfor vil ikke IE ha like mange funksjoner eller like få feil som programmene til produsenter som fokuserer mer på et type produkt.

Når det er flere personer som bruker et produkt, er det alltid mer attraktivt å finne hull og feil, spesielt for de som ønsker å bruke disse. IE har jo en stor del av markedet, så det er nok det åpenbare valget. Etter hva jeg vet har IE rundt 80 - 90 % av markedet, men dette synker raskt.

Når det gjelder kvaliteten på IE som helhet, så kan man jo si at Microsoft har blitt slappere med årene. De har ikke hatt stor konkurranse på en stund, og vanlig erfaring er da at kvaliteten på produktene blir lavere. Heldigvis har det dukket opp gode konkurrenter slik som Opera eller Firefox.

Lenke til kommentar

Enda en "det er funnet et sikkerhetshull i Opera og firefox"-tråd, hvor det raskt konkluderes med at de er like ille som IE.

1. De testes av "sikkerhetsselskap" (dårlig ord, men husker ikke spesifikt hvilke som tester sikkerhetshull), derfor skulle man der finne like mange sikkerhetshull i Opera og Firefox som i IE, hvis de er like usikre.

2. Firefox og Mozilla er open source, noe som vil si at "alle" kan se koden. Dersom det florerte av sikkerhetshull, hadde man vel oppdaget en del bare der.

3. Firefox og Opera er mye raskere til å tette igjen sikkerhetshullen enn IE, der kan det ta opp til ett år å få tettet kritiske hull.

Et annet eksempel på at ikke antall sikkerhetshull nødvendigvis økes proporsjonalt med antall brukere, er IIS vs. Apache (webservere). IIS (Microsoft) har mindre markedsandeler enn Apache, hvor det er funnet flere sikkerhetshull i førstnevnte.

Fant ikke noe statistikk om sikkerhetshull i Apache og IIS i farta, men her er et hvor Gartner fraråder folk å bruke IIS:

http://www.theserverside.com/news/thread.tss?thread_id=9206

Lenke til kommentar
Det er vel bare at nesten alle "hackere" konsentrerer seg på IE og windows produkter. De finner mange sik.hull der. Jeg vil tro at det finnes noen sik. hull i FF/Opera også.

Det er for det meste sikkerhetsselskap som finner sikkerhetshull, hackerne bruker for det meste bare sikkerhetshullene.

Lenke til kommentar
Nå er det vel slik at nærmere 1 av 10 bruker alternative nettlesere

Ja, nå det siste året har jo IE mistet ganske mye av markedsandelen, og samtidig leser jeg stadig oftere om sikkerhetshull i Opera f.eks. Poenget var bare at det er en sammnenheng der... :)

Har det kommet noen flere nå enn før?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...