Gå til innhold

svart/hvitt på tven.

nabben

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det samme problemet har jeg har Radeon 9800pro og når jeg skal kople over til tven. Regner med du sikkert bruker en s-video kabel.

Hvis jeg prøver en combosite kabel så reagere skjermkortet ikke men hvis jeg først kopler til s-vid kabelen og bytter da om på kabelene mens den er aktivert på tven så fungerer combosite kabelen med farger. Litt tungvind måte, var enklere på mitt gamle G force TI 4200.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-10579

eller du kan forsøke å søke her på forumet, så finner du nok 1 av de 5.423.243 trådene som løser det samme problemet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-10579
Eller du kan la være å søke, og bare lese svaret mitt, ettersom jeg tok meg tiden til å svare på det, og vet at det fungerer, fordi det fungerte for meg.

Hadde det bare vært så enkelt, at din løsning var løsningen på alle SH/farge-problemer, så hadde jeg vært lykkelig.

Men det er ikke det. Du skjønner, signalet blir splittet i chrominance og luminance, og det er fint lite det hjelper å stille om fra PAL-B til PAL-G elns da.

Det hender, spes. med S-VHS kabler, at de ikke er riktig koblet, og da kan du stille inn options på skjermkortet til du dør, og fortsatt kun se svart/hvitt.

Men, du har helt sikkert helt rett, hjalp det for deg, og ditt utstyr, så må det jo være en allmenngyldig løsning for alt annet utstyr også :roll:

Får du fortsatt ikke farger, til tross for emacoolits super-duper kur for alle problemer, kan du evt. kombinere PIN15 og PIN20 i SCART-kontakten, så får du farger.

Lenke til kommentar

Vel, Serpensis, jeg tror ikke at min super-duper løsning gjelder for alle problemer knyttet til at TV´en viser kun S/H-bilde, og svar jeg har gitt ved andre anledninger tyder på det. Det du ikke fikk med med deg var:

1. Jeg var den første (og eneste) som gjorde trådstarteren oppmerksom på at NTSC kanskje ikke er den riktige innstillingen for ham/henne, og det er standardinnstillingen i Catalyst.

2. Jeg har selv en Radeon 9800 Pro, og det løste saken for meg, og DERSOM det løser saken for ham/henne, så ER det en "super-duper" løsning, fordi den er enkel, og enda viktigere: det er den RIKTIGE løsningen. Hvis det ikke var riktig løsning, så tror jeg at jeg kunne ha taklet den følelsesmessige belastningen av å bli gjort oppmerksom på at rådet mitt var verdiløst.

Ellers må jeg si at jeg setter stor pris på din utstuderte spydighet, koblet sammen med fagkunnskap som like gjerne kan være unyttig som nyttig i dette tilfellet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-10579
Hvis det ikke var riktig løsning, så tror jeg at jeg kunne ha taklet den følelsesmessige belastningen av å bli gjort oppmerksom på at rådet mitt var verdiløst.

Heh, det virker som om det er første gang du har blitt motsagt, eller noen har kommet opp med en annen løsning enn din ace-løsning.

Jaja, unyttig fagkunnskap er det ikke, men det er _grunnleggende_ forståelse av hvordan et S-VHS signal fungerer og er bygget opp.

Og - når man velter seg i egen fortreffelighet, er det vel på sin plass og nevne at det ikke bare er feil innstilling på kortet som kan gi dette symptomet, men også kabel og TV, samt innstilling på TV.

Jeg hadde også et 9800 Pro kort en gang i tiden, hvor jeg måtte stille TV, og ikke skjermkort, for å få farge.

Uansett, dette temaet taes opp daglig, og at ikke folk finner søk-funksjonen, eller giddder å se etter den, er sløvt.

Kanskje en admin kan sette en tidligere og mer informativ tråd som sticky?

Endret av Slettet-10579
Lenke til kommentar

Du leser mine innlegg som fanden leser bibelen, Serpensis: jeg skrev "...som like gjerne kan være unyttig som nyttig i dette tilfellet"; altså I DETTE TILFELLET. Du kan utvilsomt noe om dette temaet, og jeg betviler heller ikke det.

Det er heller ikke slik at jeg aldri har blitt motsagt; du må forstå at min respons på ditt innlegg er sekundært i forhold til det jeg involverte meg i denne tråden for: å hjelpe trådstarter. Mener du å påstå at rådet mitt er unyttig? Det kan du jo ikke vite for sikkert, kan du vel... :)

Jeg ga det rådet jeg kunne gi. Dersom mitt råd ikke hjelper, så hjelper kanskje noen av dine.

Lenke til kommentar

nå skummet jeg bare raskt gjennom posten her, orket ikke lese all bitchinga frem og tilbake.

hvertfall, jeg tipper det er tv'n din som ikke støtter s-video?

min løsning på dette problemet er og kjøpe en svideo-scart overgang forså og modifisere denne litt.

dette er utrolig enkelt, bare åpne scart overgangen, sett pin 15 inn sammen med pin 20 i scart-kontakten, og voila - verden er i farger igjen.

funker fett. :)

edit: så nå at jeg var litt sent ute med det svaret, men men.. :p

Endret av phax
Lenke til kommentar

Klikk på alle de forskjellige "knappene" i kontrollpanelet. Der skal du finne et oppsett som viser en dataskjerm, en TV, og to skjermer til (totalt 4 skjermer). Klikk på den knappen som hører til TV´en. Da får du opp en ny dialogboks, med forskjellige innstillinger for TV. Under der kan du velge signal ut fra region. Der kan du da velge "Norge". Når det er gjort, så dukker samtidig PAL-B eller PAL-G opp i et annet felt (tror jeg...). Trykk på OK. Da skal du få farger på skjermen, forhåpentligvis.

Lenke til kommentar

Selv om din TV ikke har inngang for en S-Video kabel (S-VHS er noe helt annet) så sjekk om TVen kan ta S-Video igjennom en scart, og kjøp en overgang.

Grunn: Composit (best kalt compo-SHIT) er det samme som dritt. Det er det dårligste overføringmetoden du kan bruke. Der sender de alle signalene i ett signal. Med en S-Video kabel sendes signaler i flere ledere, husker ikke helt hva som var hva. Men dette gjør at bildet kommer renere frem, og ser enda bedre ut.

Hvis du hadde hatt en standalone-DVD spiller så burte man ha brukt RGB scart, da denne sender hver farge, og styring av disse i hver sine ledere. RGB er enda bedre enn S-Video.

Enda bedre er component (mange missforstår dette med Composit). Disse sender signlene slik de ligger lagret på DVD platen, men da i analoge signaler. Hvis din TV har Component inngang så kunne du ha brukt component via DVI (Hvis skjermkort støtter dette).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...