Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Kommunisere mellom maskiner på bare ett av to NICs

Anbefalte innlegg

Jeg har et litt irriterende problem med WLAN og LAN som kjører sammen. Server, desktop og HTPC er koblet sammen via kabel, og alle har i tillegg WLAN-adapter for internettilgang og kommunikasjon med laptop. Problemet oppstår en gang iblant når jeg skal sende filer til/fra serveren, når HTPC eller desktop plutselig går over til WLAN, selv om LAN er aktivt. Det går selvfølgelig irriterende tregt, og kan gi hakking når jeg spiller filmer.

Er det noen mulighet til å forhindre kommunikasjon over WLAN mellom disse tre maskinene, ettersom de alle er tilkoblet via kabel?

Ikke skyt meg hvis dette er spurt om før, jeg fant det ikke på søk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lag to separate subnett og definer de ulike maskinene i hosts-fila di. Dermed er det en smal sak å kommunisere via det beste nettet lokalt. (LAN)

-KJ

EDIT: For å unngå evt. sammensurring kan du også fjerne Windows fil- og skriver-deling på wirelesskoblingene.

Endret av jevel
Lenke til kommentar
Ulempen er bare den at jeg må ha fildeling på for laptopene. Det er bare kommunikasjon over WLAN mellom disse tre maskinene som skal fjernes, dvs. de maskinene som er koblet sammen via LAN.

Da lager du som jeg foreslo over et eget subnett for LAN-koblingen. (F.eks. 192.168.1.0 på WLAN, 192.168.10.0 på LAN. Når du nå skal slå opp mot en maskin i LANet bruker du IP for å adressere riktig interface.)

Ellers bør det vel være mulig enten via integrert policy i Windows eller ekstern programvare å sette prioritet på trafikk også. Skal kikke litt på det og komme tilbake hvis jeg finner noe.

-KJ

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...