slope Skrevet 24. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2005 (endret) En liten oppdatering. Har fått tilbakemelding fra win4lin, og deres siste versjon er klar om et par uker. Denne versjonen gjør det mulig å kjøre win2000 og winXp under linux. De versjonene som er tilgjengelige per idag støtter win95/98. Prisen for win4lin er som sagt 1/4 av vmware. Men dersom noen ikke har tid til å vente, og har penger til en vmware lisens er nok den siste egentlig å foretrekke. Flere funksjoner og støtte for alt av windows fra win95 til og med winxp. Kom ikke til mål på auksjonen, så skal sjekke litt mer ang. brukte servere. Skal få satt opp endelig spec så fort som mulig, men må prøve å få fatt i en rimelig server først. Regner med at avgjørelse ang. tynnklienter blir gjort i løpet av helgen. Harmailet litt med forskjellige leverandører, og ser ut til at det penger å spare på å bestille fra utlandet. For "egen" tynnklient blir jeg å bygge en mini-itx pc. Det vil bli en såkalt fet tynnklient. Dette fordi jeg da kan kjøre hvilket som helst agp skjermkort, og får da fint kjørt 2x skjermer. Vil også kjøre slot-in DVD dual brenner. Dessuten kan jeg gjøre denne veldig bruker vennlig, men usb/firewire utganger etc. Og prisen på mini-itx er også god. Nå blir vel denne klienten å kjøre en nedskalert linux, kanskje freebsd eller lignende og vil boote fra flashcard. Tror dette blir det enkleste for å få støtte for skjermkort drivere/periferi utstyr. Nå må jeg bare få noen neve-nyttige til å bøye til noe aluminiumsplater slik at jeg får en ok boks til mini-itx'n. Med så mange tommeltotter som jeg har begynner jeg ikke på noe slikt selv:-)) Linker: Bra Definisjon! På norsk Bra art. på Engelsk openMosix openMosix innføring Mono Asp.net på Linux Win4Lin [windows emulator] VmWare [Winemulator] Win4Lin Vs VmWare [sammenligning] Linker f.o.m. 21.02. Cluster for pengesterke [Må leses!] Endret 24. februar 2005 av slope Lenke til kommentar
slope Skrevet 25. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2005 Hva? Er det ingen som jobber som bruker dette forumet? Og bare må innom før jobb? Nei det er vel bare meg da....nettavhengig?...jeg...nei..tull Lenke til kommentar
olear Skrevet 25. februar 2005 Del Skrevet 25. februar 2005 Hva? Er det ingen som jobber som bruker dette forumet? Og bare må innom før jobb? Nei det er vel bare meg da....nettavhengig?...jeg...nei..tull Jo, men jeg bruker forumet mens jeg er på jobb Lenke til kommentar
slope Skrevet 26. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2005 (endret) Fikk akkurat sjekket mailen min, og der var det ennå en mail fra win4lin. Nå sier de at den neste utgaven støtter win2000....og ikke winxp. Så jeg sendte en reply for å dbl sjekke. Dersom dette er tilfellet er det jo litt dumt mtp lisens og slikt. Nå har jeg fått en kompis til å sjekke ut noen brukte servere i stockholm så kanskje det blir brukt server fra sverige på meg.-)) Har dessuten funnet ut mer ang. klynger og det er ikke like oppløftende. Dersom en bruker openmosix vil dette gjøre maskinene i klyngen til HPC. Men problemet er at den ikke kan dele hver enkelt oppgave/task mellom nodene. Dermed blir ikke et system med openmosix en fullverdig multicpu'er. Fordi hver node kan få en-oppgave-og-bare-en-oppgave i slengen. Nåvel for mitt bruk er jeg sikker på at det vil funke helt greit likevel. Men det er jo ok å vite begrensningene før en begynner. Dersom en bruker MPI eller tilsvarende løsninger for å få et riktig cluster, må de fleste applikasjoner skrives helt om for å støtte clusters. Vel dette slipper en hvertfall i openmosix. Så det betyr at å få riktige gevinster av et clustersystem er mer jobb og pes en noen skulle tro. Men for de som er dedikerte og Må Ha regnekraft blir det vel likevel den billigste og enkleste måten å skaffe real tallknuser kraft. Har også funnet tak i noe sw for testing av systemet når det er klart. Skal kjøre tester av maskinene individuelt og som klynge. Så får en se hvordan klyngen klarer forskjellige oppgaver. Også oppgaver utenom kryptering og tunge allgoritmer. Blir artig å se resultatene. Og ikke minst blir det jo lærerikt også. Så da blir det jeg og metrologisk institutt som kjører klynger her i landet lol (joda og flere universiteter finansinst osv) Moro Lell Endret 26. februar 2005 av slope Lenke til kommentar
Del Skrevet 26. februar 2005 Del Skrevet 26. februar 2005 Neida slope, du er ikke den eneste som er litt hekta. Jeg fikk dumpende en maskin av denne typen http://www.hardware.no/art.php?artikkelid=13662 på kontoret, så jeg har vært litt opptatt av det kan du si. Når det gjelder openmosix og MPI tror jeg du blander kortene litt. Du hadde vel ikke tenkt deg HPC uansett, så parallellisering av enkeltprosesser er ikke noe du uansett ville vært interessert i. Med openmosix blir oppgavene fordelt på prosessorene, mens MPI (message passing interface) er noe du benytter når du programmerer en kode selv, for å dele en oppgave mellom flere prosessorer, men det går på detaljnivå. Jeg kan ikke se at du har behov for det i det hele tatt i stua di. Det blir i all hovedsak brukt for å kjøre tunge beregninger (f.eks. bruker meterologisk institutt en Origin maskin (på NTNU) for å beregne været, og dess større modeller de greier å beregne dess bedre blir værvarselet. De må jo regne fort, ellers kommer værmeldingen etter været. Da er det kritisk å få gjort beregningene på kort tid. Da parallelliserer man koden. Det meste av kode ut i verden er dog enten dårlig parallellisert, eller ikke parallellisert i det hele tatt, så for hjemmebruk har det liten eller ingen betydning, ergo trenger ikke du bekymre deg om den biten. Uansett, en klynge er en klynge, den blir ikke mindre av en klynge om du ikke benytter MPI. Den bekymringen jeg har gjelder at du kanskje ender opp med veldig forskjellige noder i klyngen din (f.eks. hvis du har en node med noe av det gamle du har, og kjøper inn nytt til en annen node). Jeg antar (men jeg vet ikke) at openmosix ikke gir deg anledning til å bestemme hvilken node som skal gjøre hva, og i så fall kan du ende opp med at jobber som den dårligste noden håndterer dårlig blir sendt til akkurat den. Hvis du vil se cluster for pengesterke kan du sjekke opp SGI Altix eller IBM Power5. Disse bruker hhv. Itanium2 og Power5 prosessorer, det er verdens raskeste prosessorer for flyttallsoperasjoner, men de koster skjorta (det er der Beowulf cluster kommer til unnsetning, ved bruk av standard hyllevare PC deler). Jeg får mitt eget prosjekt hjemme til uka. Har lagt inn bestilling på en maskin jeg tror kunne egnet seg godt som server for deg, men det blir litt dyrt.. Det blir MSI Diamond SLI HK, A64 3000+ CPU, XFX6800GT Skj.K., 2x512MB Crucial ballistix RAM, så det spørs om jeg blir litt fjern igjen om et par dager... Jeg får bare ett problem, Debian har ikke kommet ut på 64-bit ennå, og jeg er redd for samlivsbrudd dersom jeg blir sittende å streve med et type linux-from-scratch opplegg. Magen min krymper seg bare ved tanken på å slukøret laste ned Fedora... Lenke til kommentar
slope Skrevet 27. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2005 Flott at du påpekte forskjellene mellom openmosix og MPI. Dette er jo helt nytt for meg, og når ting blir litt intensive slik som leslingen har blitt ang dette temaet er det litt for enkelt å blande sammen, eller ikke skjønne alt om du vil. Det skal være en mulighet for å sette klyngen opp slik at en kan velge hvilke prosesser som går til hvilken node. Men er usikker på om dette er standard i openmosix eller om det er noe tillegg eller manuel konfigurering. Skal sjekke dette. Det er jo som du sier at jeg kan ikke være sikker på at en gitt "task" blir utført på den noden som er best egnet for den gitte oppgaven ved bruk av openmosix, og det kan jo bli en flaskehals i mitt oppsett. Her blir det en lett blanding av gammelt/brukt/nytt/servere etc. Kos deg med ny HW Del, lykke til med Fedora eller annen 64bit linux. Lenke til kommentar
Del Skrevet 2. mars 2005 Del Skrevet 2. mars 2005 Fint, hold oss oppdatert, openmosix er spennende greier. Skulle ikke forundre meg veldig om det er gode muligheter for å konfigurer hvilke noder som skal gjøre hva. Om ikke den funksjonaliteten finnes i openmosix, så blir det ihvertfall brukt på klynger over hele kloden. PS! Ser ut til at jeg kan få 64-bit Debian likevel (uten å prakke), Ubuntu ser ut til å essensielt være en 64-bit versjon av Debian (det forklarer jo hvorfor den har gått som en rakett oppover listen til Distrowatch). Som alternativ til openmosix (eller tilsvarende oppsett) vil jeg bare nevne at det er fullt mulig å installere OS på hver node. Du får da et system som er lett å sette opp, og konfigurere akkurat som du vil. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 2. mars 2005 Del Skrevet 2. mars 2005 Joda - 64-bit debian finnes, de bruker en chroot løsning... Så vidt jeg har forstått er vel egentlig multilib-systemet som brukes av bla. fedora bedre enn chroot? Lenke til kommentar
meastp Skrevet 3. mars 2005 Del Skrevet 3. mars 2005 Finnes ikke Debian Sarge i 64-bit også, da? Lenke til kommentar
slope Skrevet 3. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2005 @Del Uten at jeg har fått installert og fiklet med openmosix tror jeg umiddelbart ikke det er så store muligheter for å konfigurere hvilke noder som gjør hva. Dette skyldes at for de systemer der en skal ha full kontroll over noder/tasks så er det vanlig å skrive de appliaksjonene som skal kjøres fra bunnen av. Siden openmosix kjører standard applikasjoner er min forståelse at den ikke akn styre nodene speielt bra, men sender heller oppgaver til ledige noder. Etter En-oppgave-og-bare-en om gangen prinsippet. Men dette skal jeg komme nærmere inn på så fort jeg har fått lekt litt med openmosix. Ellers er det flere gode nettsider ang. openmosix så det er fritt frem for å lese seg opp Kommer med mer info over helga Lenke til kommentar
meastp Skrevet 3. mars 2005 Del Skrevet 3. mars 2005 Hentet fra din egen link, slope This transparency of openMosix means that no special programming is required to take advantage of openMosix's load-balancing technology. In fact, a default openMosix installation will migrate processes to the "best" node automatically. This makes openMosix a clustering solution that can provide an immediate benefit for a wide variety of applications. Lenke til kommentar
slope Skrevet 3. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2005 Og nøkkelordet blir da: migrate processes to the "best" node automatically Så det betyr at openmosix selv vil sende oppgaver til nodene, basert på parametere i applikasjonen[Les: OpenMosix]. Om det gir garantier for at hver oppgave løses av den best egnede noden er fortsatt uvisst. Ja den gir last-balansering, men til hvem node er åpent. Er usikker på om det er noen konfigureringer som kan gjøres manuelt for å overstyre dette. Dersom det ikke er det tror jeg nok dessverre oppgavene fordeles mer tilfeldig etter hvilken node som er "ledig" i det øyeblikket en ny oppgave fordeles. Jeg baserer dette på info rundt på nettet samt emails med diverse admins av clusters av ymse storleker. Det mest brukte for clusters er kanskje MPI men der er det et must at programmene er skrevet spesielt for cluster. Nåvel, problemet mitt er at det vil være stor variasjon på nodene mtp. cpu/ram. Derfor ville det vært ønskelig å kunne spesifisert hvilke oppgaver som går til hvilke noder. Uansett tror jeg ikke det vil bli et alvorlig problem. Nåvel jeg skal skrive en "guide" rundt dette når alt er oppe, og da skal jeg også skrive om hvilke begrensninger et slikt system vil ha.Har også funnet noe test software, så jeg skal kjøre ut bredt utvalg av tester, både på hver node, og på klyngen under ett. Tror en da skal få en god pekepinn på om det er noen problemer og evt. hva som må/bør forbedres. Blir forresten å løse problemene med windows og linux med vmware. Vidre blir det en fet-tynnklint og resterende blir tynnklinter med cf-kort. Driver nå å sjekker ut mulighetene for å lage en NAS server basert på mini-itx. Men må finregne på hva kostnadene blir. Litt hekstisk om dagen så det kan se ut som jeg blir noe forsinket med prosjektet. For de som følger tråden vil jeg avslutte med å si at jeg vil poste her når jeg har mer relevant å skrive. Og dersom det drar ut så bare ha toldmodighet, jeg skal ikke droppe resten av infoen Vel jeg får sparke igang visual studio å få gjort noe med arbeidshaugen som ligger å venter. Dette blir gøy! Lenke til kommentar
Del Skrevet 5. mars 2005 Del Skrevet 5. mars 2005 Høres ut som om du begynner å få god oversikt, så dette blir nok bra uansett hva du bestemmer deg for! Det er ikke nødvendigvis så mye arbeid å skrive et skript som router jobbene automatisk, det er ganske vanlig å gjøre på klynger, og kan gjøres i et vanlig shell skript, da kan du justere litt etterhvert som du finner ut hvordan det funker best. Fordelen er jo også at da blir det enkelt for deg å re-konfigurere klyngen dersom du skulle legge til eller fjerne en node. Personlig skal jeg tenke meg om mer enn en gang før jeg kjøper det nyeste og dyreste hardwaren igjen, utrolig hva produsentene får seg til å sende ut for å være først ut. Trodde aldri jeg skulle være nødt til å lodde ledninger selv for å få et hovedkort til å funke, nå ser det pinadø ut som om jeg må frem med loddebolten for å få skjermkortet til å virke ordentlig også. Men det blir jo en avsporing her.. Lenke til kommentar
slope Skrevet 6. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2005 @del Hmm script. Dette kan bli bra! Trodde det var slikt at kodingen måtte gjøres i hvert enkelt program/applikasjon....det ville jo vært skikkelig pes å skrive om alle applikasjonene får å få optimalisert node/tasks. Men dersom dette kan gjøres via et script må det jo kunne gå å få mitt oppsett også til å kjøre skikkelig. Og det selv om jeg bruker gammel HW. Nå blir det siste uke på jakt etter server, dersom jeg ikke har napp innen neste helg, finner jeg alternative løsninger. Bra blir det nok i alle tilfeller. Del har du noen linker ang. scripting? Eller andre tips i den forbindelse? Begynner å bli noe mer avansert en jeg hadde tenkt meg dette her, men så blir det jo moro når alt er oppe og ting kjører med bra hastighet :!: Lenke til kommentar
slope Skrevet 9. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2005 Noen som har testet denne? NoMachine NX Den skal være mye reskere en x11 og kreve mindre ressurser enn citrix. Har ikke fått testet ennå, så jeg håper noen har erfaringer med denne. Den ultimate remote desktop? Eller fint papir og samme gamle? Lenke til kommentar
Del Skrevet 11. mars 2005 Del Skrevet 11. mars 2005 Hei igjen, jeg har ikke noen link til skript for øyeblikket, sitter på en PC på Hovden, Oppdal, så surfingen er noe begrenset. Men det enkleste er vel å lage symbolsk link for hver applikasjon, hvor argumentet (altså navnet på programmet du ønsker å starte) blir sendt til et skript, der er det jo bare legge inn en masse if og elif, så kan du jo få til akkurat hva du vil med et par timers programmering. Beklager, jeg har ingen erfaring med NoMachineNX. Lenke til kommentar
slope Skrevet 12. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2005 (endret) Enjoy Hovden! Bra føre? Endret 16. mars 2005 av slope Lenke til kommentar
slope Skrevet 16. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2005 Har ikke glemt tråden. Men ligger nedsylta i feber og influensa. Så snart jeg kommer meg opp av senga skal jeg få gjort noe. Forresten....dere linux experts, er Gimp litt mangelfull, eller er det bare meg som sliter med en ny UI? Synes det mangler litt i forhold til photoshop ennå, og jeg har den siste versjon 2.2 tror jeg det var. Når en driver med filtre og slikt, så kan en ikke legge det rett på et layer? Nei jeg må tilbake i sengå, får se mer på Gimp når feberen gir seg. *Hoster* *Nyser*Snufser* Lenke til kommentar
Del Skrevet 18. mars 2005 Del Skrevet 18. mars 2005 Hold senga til du er frisk! Har litt erfaring med Photoshop og Gimp. Jeg prøver jo å foretrekke Gimp av politiske årsaker, men må vel innrømme at GUI'en ikke er helt på linje med Adobe. Fant en artikkel på nett som tok for seg manglene Gimp hadde i forhold til Photoshop, men jeg har dessverre ikke linken. For meg var manglene av en slik karakter at jeg ikke ville oppleve dem. Andre kan sikkert svare deg på ditt spesifikke spørsmål der. God bedring! Lenke til kommentar
slope Skrevet 19. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2005 Hmm, skal lete etter noen sammenligninger. Siden jeg er profesjonell bruker av Photoshop, så setter jeg kanskje lista litt høyere enn den gjevne bruker. Det er ikke et stort problem da jeg har lisens på Photoshop til laptop'n uansett. Men jeg prøver å endre hele brukermønsteret:-) Når en først har Linux oppe er det jo litt nedtur å boote opp winxp får å få gjort skikkelig arbeid. Nåvel skal titte litt mer på Gimp i mellom alle hostekulene. *Hoster* Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå