Gå til innhold

Tynnklinet og HW

Anbefalte innlegg

Hmm, dette med komprimering og videofiler hadde jeg ikke tenkt på.

Vil det hjelpe å kjøre GBLan heller enn 100mbit?

En løsning kan jo være å kjøre tynnklienter med flashminne eller liknende, og ha et nedskalert OS der, for da vil videofilene prosesseres på klienten, korrekt? Men dette betyr jo at alt ikke er sentralisert, og dermed må en sikkert inn å patche eller oppdatere OS'et i hver klient. Nå er jo ikke dette store nettverket, så det er klart det er mulig å fikse det stykkevis og delt, men for enkelhetsskyld så jeg for meg at alle oppdateringer skulle skje kun på en maskin.

Blir nok mer komplisert enn jeg først hadde forutsett dette her :roll:

Flott med alle tilbakemeldingene, keep on posting :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Til kyrsjo: Takk for bra link, det er herved bokmerket.

Til tload: kan virke som om vi har erfaringer fra noe av det samme. Mine erfaringer er fra citrix og tarantella.

slope, det kan virke som om du blir nødt til å inngå noen kompromisser med systemet ditt. Fint at kyrsjo presiserte tykk/tynn, jeg refererte igrunnen til begge som tynn. Skal du kjøre dual-DVI snakker vi ikke om tynne greier, du skal opp i bra skjermkort før du får det (eksempelvis Nvidia 6600GT, som i skrivende stund koster over 1500,-).

Til serveren din virket det som om du hadde hardwaren klar, men prosessoren du refererer til finnes ikke. Hvis du tenker på XP3200+ har den så vidt jeg husker 512kB cache, hvis det er A64 3200+ så har de også (to forskjellige s-754 og s-939) 512 kB cache. Uansett tror jeg du kommer langt med det oppsettet. Dersom du mot formodning finner ut at 1GB ram er for lite (hvilket jeg ikke tror, spørs hvor mange brukere vi snakker om, men jeg fikk inntrykk av at det var noe du skulle ha hjemme), kan du jo smekke i ekstra ram etterpå.

Når det gjelder tynnklienter forstår jeg at mine krav til grafikk ikke er gjengs for alle. Personlig har jeg store problemer med den grafikken som vesa driveren leverer, og smekker inn Nvidia's drivere så snart jeg har fått et nytt system opp å gå. DVI gir suverent bilde over VGA, med riktig driver forståss. Jeg har enda ikke sett noe tynn-klient system som klarer å levere en grafikk i nærheten av det jeg får når jeg sitter på en maskin med Nvidia skjermkort, som kjører grafikk lokalt. Eneste jeg kan komme på er applikasjonen Exceed 3D som brukes akkurat for det formålet, men det er et komersielt produkt. Hvis andre har erfaringer her er jeg lutter øre.

Hvis du skal kjøre tynnklient kan du boote opp over nett, forutsatt at HK støtter boot fra NIC, og således kjøre alt fra serveren. 128MB ram på klient skulle være plenty hvis det kun er minimal tynnklient (alt kjøres fra server) du går for, og det er vel den løsningen som gir deg kun et system å vedlikeholde. Jeg framholder fortsatt rådet om GBit nett, det koster ikke stort mer, gir deg kjapp Boot og bedre kapasitet på grafikk siden.

Men det finnes mange veier til Rom, og du kan gjøre klientene dine så tjukke du vil uavhengig av hverandre. Flash-minne er en mulighet her, selv om 128MB (som den du linket opp hadde) ikke gir plass til all verden. Hvis du har gamle deler i huset er mulighetene ubegrenset (det er vel heller tiden din det vil skorte på). Personlig foretrekker jeg Debian nettoppp grunnet vedlikeholds biten. Pakkehåndteringen der er (etter min mening suveren), det argumentet begynner å svinne etterhvert som andre distroer kopierer det (jeg snakker om apt, Debians versjon av yast). Den oppgraderer alle applikasjoner med en linje kommandoer, og lar kjerna være urørt, hvilket skulle være fint for et oppsett hvor du har delvis installasjon på enkelte klienter.

Personlig synes jeg det høres kulest ut å bruke de gamle delene du har liggende. Det kunne vært skikkelig morsomt å bli med på noe skreddersydd opplegg der. Med litt tykkere klienter har du massevis av muligheter.

Apropos din kommentar om nedskalert OS på klienter, helt klart at det er mulig. Så snart du har fått bootet opp tynnklienten kan du jo mounte hva som helst fra serveren som om det lå lagret på klienten, så det gir masse muligheter.

Lenke til kommentar

@Del

Hehe gikk nok litt fort i svingene her, du har helt rett prosessoren finnes ikke :D , for det er socket 754!

Takker for tipsene fra både deg og kyrsjo, akkurat kommet fra by'n så jeg får ta resten i morgen. Ting er litt tåkete akkurat nå.

Skal liste opp hva jeg har av leketøy, så kan vi sammen se hvor dette ender.

Joda, det er riktig at dette skal være hjemme. Men tanken er at det skal fungere som både hjemmemoro og hjemmekontor. Så derfor er jeg nødt til å kunne jobbe med to skjermer og DVI for grafikkens del. Selvsagt kunne jeg kjøpt større monitor men det koster masse penger. Vil heller benytte skjemermene jeg har. Har deler nok til at den *tykkere* klienten i allefall kan bli ordentlig tykk! Men siden leiligehten ikke er så stor, så må minst en klient være tynn.(WAF)!

Men det er alltids mulig å begrense nytteverdien av denne, tror ikke kona ser forskjell på oppløsningen uansett:-))

Vel dette ble altfor mye blah blah, så jeg bør nok heller finne senga, og en IBUX til i morgen. :w00t:

Vil ennå en gang takke for hjelpen til alle som har bidratt.

-Nok fyllasnakk nå!

Lenke til kommentar

La meg se om jeg har forstått deg riktig, du ønsker primært tynneklineter til en rimelig pris som skal ha funskjonalitet som en tykkere klient, og applikajoner skal kjøres fra server?

Tipset mitt blir at du benytter den nye macmini. Den koster det samme som tynnklientene til HP eller noe mer ca 4500 kroner. MacMini. Mini-mac vil gi det alt det du ønsker av en tynnklient, kanskje bortsett fra null administrasjon men mac er enkelt! Men jeg tror du bør benytte en citrix løsning for å få til dette. Har ikke så lang erfaring fra servere, men du kan selvsagt nå ditt skrivebord på Linuxserveren fra mini-mac.Og dermed alle applikasjoner også. Leste også den linken som var lagt ut her, og etter å ha lest denne vil jeg foreslå å kanskje legge penger i en brukt dobbelprosessor server heller enn det oppsettet som du har skissert innledningsvis. Virker som dualcpu vil gi deg mer igjen i form av krefter til å kjøre multitasking som jo vil skje mye dersom dere er flere brukere samtidig. Men dette er jo dersom du ikke har kjøpt inn alt utenom tynnklientene.

Her er noe av spesifikasjonene til lillemac

• PowerPC G4-prosessor på 1,25 GHz
  • 512 kB nivå 2-buffer
  • 256 MB PC2700 (333 MHz) DDR SDRAM
  • 40 or 80GB Ultra ATA hard disk drive
  • Kombinert DVD-ROM/CD-RW-stasjon/ eller(DVD±RW/CD-RW) (ekstrautstyr)
  • Innebygd høyttaler
  • Utgang for hodetelefoner / linjeutgang for lyd
  • ATI Radeon 9200-grafikkprosessor med støtte for AGP 4X
  • 32 MB dedikert DDR-videohukommelse (DDR = Double Data Rate)
  • DVI-videoutgang
  • Én FireWire 400-utgang
  • To USB 2.0-utganger
  • Innebygd 10/100BASE-T Ethernet
  • Innebygd 54-Mbps AirPort Extreme-kort
  • Intern Bluetooth-modul

Som du ser er listen lang, og det ser ut som det eneste du da mangler er 1000mbit lan. Gblan vil jeg tro du kan unngå med denne maskinen som tynnklient. Og her vil det ikke være noen som helst problemer å streame video. Du nevner også at du ønsker en elegant løsning, og stort mer elegang en Mac finner du ikke. Som du ser er det blåtann, gjør det enkelt ved valg av mus og tastatur. Elegant og få ledninger.

Lenke til kommentar
La meg se om jeg har forstått deg riktig, du ønsker primært tynneklineter til en rimelig pris som skal ha funskjonalitet som en tykkere klient, og applikajoner skal kjøres fra server?

Tipset mitt blir at du benytter den nye macmini. Den koster det samme som tynnklientene til HP eller noe mer ca 4500 kroner.

Til den prisen fins det et hav av muligheter, uten å dra inn en ny arkitektur. Jeg ville se på det som en stor fordel å bare ha en arkitektur å forholde seg til.

Lenke til kommentar

Kilogram: avspilling av lyd og video på både citrix og RDP er et helvette, og ikke å anbefale.

En av skolelinuxutviklerne testet en gang å spille av DVD-film over nettverket, og fikk det til; linjeforbruket mellom tynn klient og server var på 100Mbit, men det fungerte....

Lenke til kommentar

@macman

Spennende. Hvordan er Mac og skjermer? Mener at de måtte ha spesialle skjermer tidligere, eller kanskje det var overganger? Vet du om mac'n er stille? Jeg ønsker ikke en løsning som bråker mer enn laptop'n gjør når den blir pressa.

Hvordan er Mac adminsitrasjonsmessig? Slipper de patcher ofte? Kan patchene installeres via nettverk? Har ikke brukt Mac før....

liker egentlig tanken din, men er usikker på hvordan det blir å forholde seg til i hverdagen. Et par macer, linux og windows på laptop'n....høres ut som et system som krever masse tid for vedlikehold. Må kanskje smelle inn linux på laptop'n da, så er i allefall bare to systemer.......

Jeg har ikke kjøpt inn alt til serveren ennå, tenkte jeg skulle benytte noe fra "rotekassa" mi i den også. Så da trenger jeg kanskje tips om hvor en kan få kjøpt brukt server, husker at det var en auksjonsbutikk online i Oslo for et par år siden, de hadde ofte servere til salgs, men har ikke bokmerket lenger. Tror dere dere er lett å få tak i en brukt server, og hvilket spec/pris bør jeg da tenke på? Skjønner dere mener ram er viktigere enn prosessor, men en bør kanskje sette en minste standard? Og så skal en vel ha litt flaks for å finne brukte servere? Servere er sikkert ikke det første store selskaper bytter, tipper de tynes til siste stund.

Nei nå ble jeg usikker, dette må jeg tenke på.

@del

Du sier det er et hav av muligheter, hva tenker du på?

Har sett at VXL har litt andre skjermkortløsninger enn de jeg først så på, Sun har flere alternativer...men ser ut som alle kommer med skjerm.....

Men det som blir utslagsgivende for meg tror jeg må være bra bildekvalitet/videomuligheter og enkel admin.

Hva mener andre her? Noen som ville gått for Mac løsningen? Det vilo jo være svært enkelt å koble til periferi enheter, en har disker dersom det er noe en trenger å lagre lokalt. Dersom en skal gjøre admin. lettere kan en vel boote mac'n fra nettverk også? Vel det er vel kanskje synd og skam å ikke bruke OSx dersom en først har det:-))

Vet noen om klienter til under 2.000,-? Denne prisklassen var i den opprinnelige planen. Så får vi se hvordan dette ender.

@Alle

PS IBUX på nattbordet var et kjempetriks,ingen hodepine idag :tease:

Lenke til kommentar

En macMini vil jo være overkill, kan jo kjøre sitt eget os, og hele tynnklientsløsningen er unødvendig.

Ser at i LTSP kan du velge hvilke applikasjoner som skal kjøres lokalt, det vil vel kanskje kunne løse streaming-problemet. Hvis du ikke er redd for å bygge selv fant jeg dette på komplett:

VIA EPIA 5000, m/Via Eden CPU 533MHz Mini-ITX, PC133, VGA, LYD, LAN, USB 779

Suntek Mini-ITX TH-612X Black/Silver Kabinett m/300W 549.4

SDRAM PC133 128MB 7-7,5ns Minne 168-P 3.3V (Passer ikke til BX) 190

Sum 1518.4

Mer trenger man vel ikke ?

Har litt lyst å prøve dette selv, så du må fortelle hvordan det går til slutt!

Lenke til kommentar

Med et hav av muligheter mener jeg at du kan få en fullverdig maskin for 4500,-, med A64, anstendig skjermkort, egen HD, GBit NIC, etc. Da er liksom poenget med tynnklient borte, jeg forstod deg dit hen at du ville skvise det du kunne ut av et minimalt system (til en minimal pris). Jeg vet greentech er stor på brukte servere/PC'er, sannsynligvis størst i Norge, men jeg vet ikke om de selger til privat personer. Det er offentlige instanser (skoler osv.) som er deres kundegruppe. Der kan du f.eks. dumpe over en Octane maksin fra SGI, slikt får tårene på gli...

Jeg synes kanskje det er tid for å få vite hva du har på roterommet, og hva du eventuelt tenker på å kjøpe. Hvis du f.eks. har en gammel AMD prosessor brukte jo de socket A i en evighet, så der kan det være mange muligheter. Et budsjett ville sannsynligvis trigget mange til å komme med veldig konkrete forslag.

Lenke til kommentar

En tynnklient kjører X11 serveren sjæl - så akselerelasjon vil du da få glede av - og i alle fall mulighet for større oppløsninger samt god signal-kvalitet.

Hva skal du med GB nic?

Kan du fortelle *hva* du skal bruke den til? Kontorarbeid? Beregninger? GFX-intensiv visualisering? Spille 3d-spill? Basketballkurv?

Lenke til kommentar
Hva skal du med GB nic?

Det er forsåvidt et legitimt spørsmål. Det kommer selvfølgelig helt an på oppsettet, og bruken. Hvis det blir vesentlig dyrere trekker jeg den anbefalingen, ellers kan jeg komme med en bra liste argumenter. Han skal jo sette opp et nettverk hjemme, og om ikke han får direkte bruk for det i dag, kommer tidsnok den dagen (tror jeg). Jeg savner det allerede hjemme hos meg, når jeg skal flytte store mengder data mellom PC'ene (de er riktignok ikke tynnklienter nei).

Lenke til kommentar

Det er sant. Personlig ville jeg nok gått for GB switc og GB nic i *server* (hvis fler enn 10 pc'r ELLER mye tung grafikk med hurtig oppdateringsintervall - altså ting som eter grafikkbåndbredde) - og GB switch, men 10 eller 100 i klientene (en klient spiser i gjennomsnitt ca. 2 megabit. - så om du har 10 megabit burde det være nok å gå på - 5x snitt. 100 er overkill, egentlig...

Lenke til kommentar

Vel i utgangspunktet er dette et SOHO oppsett. Men pga div. prosjekter må jeg jobbe litt med mediafiler pluss at mediafiler på en server er jo genialt når det kommer til brukervennlighet for *kosebruk* Les Se Film Spille Mp3 etc.

Så ytstyret må takle generell kontorbruk, altså openoffice samt litt regnskap, samt mediafiler, pluss grafikkverktøy => gimp el.+DTP.

Nå er vi 3 brukere i husholdningen/SOHO, samt en 4 bruker ved behov for ekstrahjelp.

Utstyr jeg har:

Div. tastatur/mus

3x 17" LCD

1x 17 CRT

1x 19 CRT

2x 10/100 nettverkskort

Div. modem/ISDN kort

2x Grafikk kort Gforce 2 64 mb

1x Gammelt 32 mb ATI skjermkort, husker ikke i farta hvilket

1x Creative TI4600 128 mb

1x AMD Athlon XP 2200+(som jeg tror skal selges til en kompis m/ram+HK)

1x pIII cpu 500

1x HK passer til 500pIII

2x Tower

1x ATX case

6x80GB seagate 7200

1x200gb? maxtor

Div vifter 8cm+12cm

3xPSU tror de er på ca 300w

3x lydkort, uten at jeg husker hvilke...de er liksom bare i maskinen de:-))

Noen rambrikker DDR + noe eldre ram

Div cdrom/dvd/CDrW

Joda en kan selvsagt mekke noe sammen av dette, men ønsker også at det skal se bra ut, og ikke minst ikke bråke særlig.

Blel vel revet med at macman:-) Det så selvsagt fristende ut, men det er jo langt fra det jeg hadde planlagt da. Så det er vel både enklest og billigst å være tro mot den opprinnlige planen. Blir enklere å administrere også.

Skal sjekke ut det forslaget som kom fra LessThenJake også.

Nå skal jeg telle penger og tenke grundig gjennom hvilket budsjett jeg MÅ holde meg innenfor, da blir det nok enklere. Skal lese meg litt opp på hva som finnes av alternativer på "ferdige" tunnklienter nå, og se om jeg finner noe som passer meg rett ut av boksen.

Rotekassa går jo ingen steder og det er aldri dumt å ha noe HW liggende. Så jeg er ikke 100% låst på at jeg må bruke så mye av det gamle som mulig. Dessuten er det jo noe som selvsagt skal med, slik som HD skjerm etc.Men vill ikke bruke de store monster CRT skjermene. De fyller jo et helt skrivebord...de er fra tiden før ShortNeck.

Lenke til kommentar

Du har jo massevis av brukbart hardware jo. Seagate diskene er vel rimelig støysvake, er de ikke (om ikke annet kan du teste med noen gummistrikk rundt de, det hjelper ofte mot resonans i kabinettet)? Isåfall kan det være en grei løsning med OS på hver klient. Har du tenkt på å lage kabinetter selv, det blir jo av og til dritstilig, hvis du (eller noen nærstående) er av den litt kunstneriske sorten. Med et M-ATX HK kan jo det også bli ganske små saker. Med skjermkortene dine kan du jo kjøre tunge grafikk oppgaver over hele linja.

Lenke til kommentar

Joa har ok HW, men er også utstyrt med 10 tommeltotter, så casemods og denslags er ikke for meg. ER nok mer en kontortype, med anlegg for det teoretiske:-)) Så da er alternativet store gamle stygge bokser som bråker litt, miniformfaktor og de er jo drit dyre eller over-the-counter tynnklienter.

Må sjekke med en kompis om jeg evt. kan bytte noe HW mot litt kyndig hjelp for modding, eller et kjekt lite hjemmelagd kabinett, det kunne også vært en løsning.

Tror jeg helst ville hatt en løsning hvor jeg kunne brukt noe av HW jeg har, og puttet det i små snasne bokser som passer inn i et hvert hjem. Det ville blitt billigst.

Lenke til kommentar

ang administrasjon og gjøre alt på en maskin, på skolen vår har vi ett nettverk med ca 200pcer som alle er koblet til en windows server med hjemmeområder der o.l, men disse er såkalte tykke tynnklienter, full hw i pcene og de stakkars ikt lærlingene som driter nettverket ghoster manuelt hver eneste pc hver uke,,, de setter inn ghost cd'r og taster passord osv, utrolig kjedelig jobb. Men det er sånn det blir gjort her... og hvis du bare skal ha 10pc'r så er det vel ikke noe stress :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...