slope Skrevet 7. februar 2005 Del Skrevet 7. februar 2005 Er det noen som kan anbefale HW for tynnklient oppsett? Trenger 2 eller 3 tynneklienter. Alle klientene vil kjøre uten HD, og vil bootes via nettverk. Har sett at HP har slikt, men har hørt at det er andre som leverer dette til rundt 1000-1500kr per tynnklient. så dersom noen har tips tar jeg gjerne imot. Hva bør jeg ha av minne på klientene? Hva med skjermkort? Det blir ingen spilling, men litt video..... Vil det gjøre noen forskjell om det benytter GbLan eller 100mb lan? Hvor mye "klarer" serveren å levere? Kan f.eks en benytte open-office, mens en annen surfer, og den tredje streamer mediafiler fra server? Serveren er en Amd 3200 1mb cache, 1024 ram, bør jeg putte inn mer ram? Skal ha Suse på den. Kan alle tre klienter streame media filer samtidig fra server? Ønsker å spare penger som dere ser, og har ikke lyst å legge ut for my per klient, dersom jeg ikke finner klienter billig nok tror jeg at jeg kjører gamle herpe maskiner som klienter til å begynne med. Hva kreves av ram for en tynnklient? Dersom jeg setter opp gammelt ræl er det jo ikke akkurat Ddr brikker i de maskina.....må sikkert bytte skjerm kort også. Har et par 17" LCD med 1280z1024 oppløsning, så det er jo ikke allverdens av kort jeg trenger. Knall på med linker og andre godsaker. Dersom noen har lagt opp tynnklienter og har erfaringer med hva som er godt/mindre godt ved et slikt oppsett vil jeg gjerne høre om det. Lenke til kommentar
franksun Skrevet 8. februar 2005 Del Skrevet 8. februar 2005 Hei. Lurer på hvordan du klarte å sette opp tynnklienten/serveren kan du forklare til meg? Lenke til kommentar
drall Skrevet 8. februar 2005 Del Skrevet 8. februar 2005 Folkehøgskolen jeg gikk på hadde et tynnklientoppsett med skolelinux og gamle KDE 2.2 på en vanlig pentium 4 med 2 gig minne. Rundt 20 tynnklienter var tilkoblet denne uten noen merkbar form for treghet. Lenke til kommentar
slope Skrevet 8. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2005 Har ikke satt det opp ennaa, er ikke helt sikker paa fremgangsmaaten foer jeg har proevd meg frem, men det skal vel ikke veare saa alt for vanskelig. Kan gjerne legge ut oppskriften naar jeg er ferdig. Noen som ide om HW? Finnes det enkle rimelige tynneklinter aa kjoepe? Eller maa jeg benytte gamle real maskiner? Hadde haapet paa aa slippe det, litt kjipt med de gamle boksene overalt i huset....litt mer estetisk med skikkelige tynnklienter....og helt lydloest**** Kunne tenkt meg at en av tynnklientene har skjermkort med dual dvi for aa benytte 2x17" LCD.....tips?(billig men bra kort) Hva med streaming av mediafiler? Vil sreveren slite dersom et streames media filer til 3-4 klienter samtidig?(video+musikk) Har en ekstra disk som er NTFS, maa benytte dette formatet for aa faa flyttet filer fra laptop av og til, hvordan kan jeg best faa tilgang til NTFS filer under Linux? Uten risiko? Trenger ikke skriverettighet til disken. Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 8. februar 2005 Del Skrevet 8. februar 2005 På skulen har vi nokre lekre tynnklientar (på størrelse med 2 CD-ROMar elns). Inneheld ikkje harddisk, berre nettverkskort og andre nødvendige ting. Windows2003-klientar Lenke til kommentar
franksun Skrevet 8. februar 2005 Del Skrevet 8. februar 2005 Har ikke satt det opp ennaa, er ikke helt sikker paa fremgangsmaaten foer jeg har proevd meg frem, men det skal vel ikke veare saa alt for vanskelig. Kan gjerne legge ut oppskriften naar jeg er ferdig. Noen som ide om HW? Finnes det enkle rimelige tynneklinter aa kjoepe? Eller maa jeg benytte gamle real maskiner? Hadde haapet paa aa slippe det, litt kjipt med de gamle boksene overalt i huset....litt mer estetisk med skikkelige tynnklienter....og helt lydloest**** Kunne tenkt meg at en av tynnklientene har skjermkort med dual dvi for aa benytte 2x17" LCD.....tips?(billig men bra kort) Hva med streaming av mediafiler? Vil sreveren slite dersom et streames media filer til 3-4 klienter samtidig?(video+musikk) Har en ekstra disk som er NTFS, maa benytte dette formatet for aa faa flyttet filer fra laptop av og til, hvordan kan jeg best faa tilgang til NTFS filer under Linux? Uten risiko? Trenger ikke skriverettighet til disken. du kan flytte og skrive filer fra/til ntfs-disken. Bare kjøp det billigste men også nogenlunde nytt grafikkort så får du den oppløsninga. serveren kan takle en god del overføring. så har du et vnalig 100mbit nettverk vil det ikke være noe problem å overføre mediafiler. Lenke til kommentar
slope Skrevet 8. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2005 Fra dedikerte film/musikk servere har jeg sett at det ofte er begrensninger for hvor mange klienter som kan streame samtidig....ja også blir det jo en klient til...TV og DreamBox. (joa D'B har eget OS...vet d) -objorkum Kanskje du kan titte på label'n på de kjekke tynnklientene dere har på skolen? Tar gjerne mot andre tips også. Men ønsker gjerne at de er å få tak i her i landet, har dårlig erfaring med å bestille fra USA bla. Ytelse Dersom jeg kjører "tyngre" appliksajoner på en av klientene f.eks DTP,Gimp eller Wine, vil det kreve så mye av serveren at de andre klientene vil merke treghet? Hvor mye ram bør jeg ha? Lenke til kommentar
franksun Skrevet 9. februar 2005 Del Skrevet 9. februar 2005 slope: leste at det var kjekt med 128MB ram, intet mer, intet mindre på serveren så vil jeg tro at 1024 er passende, med tanke på at du kommer itll å kjøre tunge apps. Lenke til kommentar
slope Skrevet 10. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2005 Bare for å være sikker: Tynneklienter skal boote fra nettverkskort, og være uten disk/OS. Alt av programmer/lagring/DB skal være sentraliserte. Fortsatt greit slik det er satt opp, eller vil serveren knele under belstning? Lenke til kommentar
Del Skrevet 10. februar 2005 Del Skrevet 10. februar 2005 Jeg er litt usikker på hvilket oppsett du ser for deg. Spesielt hvilken maskin du har tenkt å kjøre visualisering på, hvis det er serveren er det greit, hvis ikke tror jeg for du kan slite litt med budsjettet ditt. Det høres ut som om du har tenkt at alle klientene skal boote opp OS på et eller annet hvis, men du mener kanskje å kjøre desktopen på serveren, for så å få en remote desktop på klientene (isåfall kan du ikke regne med all verdens grafikk ytelse)? Uansett oppsett, uten HD på klientene ville jeg kun ha vurdert GBit nett, spesielt siden prisforskjellen nå er rasende liten. 100Mbit klarer ikke å utnytte hastigheten på en gjennomsnitts harddisk, mens med GBit blir harddisken på serveren flaskehalsen. Dagens disker overfører gjerne 50MB i sekundet, det bør gi deg en god pekepinn på hvor mye du kan belaste systemet, det blir da avhengig av serveren sin kapasitet. På hardware siden kan du jo sjekke nettbutikker. Billigste Celeron eller AMD SocketA burde være tingen for klientene, AGP kort av billigste type (i dag) kjører lett video. Finn billig kabinett med strømforsyning inkludert. For serveren kan du jo slå deg litt løs (vet ikke hvor stort budsjett du har), PSdata har et dualt opteron kort på lager salg: http://www.psdata.no/ps.asp?action=stocksale Men det blir kanksje i drøyeste laget... Single CPU A64 oppsett (får også her hk med dual GBit uten spesielt tillegg i prisen) funker nok bra. Lenke til kommentar
slope Skrevet 10. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2005 (endret) Ok, GBLan it is. Tenkte på dette selv, da det også vil streames mediafiler, og de krever jo litt hastighet. Så du mener at RemoteDesktop er en annenrangs løsning? Hva mener du med at grafikken vil lide, hvor dårlig grafikk snakker vi om? Er det bedre å gå for OS på hver klient? Da vil en jo få støy fra disken(e) og evt. vifter....så for meg et lydløst nett...skal sjekke ut en HP tynnklient, Les Mer Denne har jo Linux som OS, prisen var kanskje noe høy, men det sinnes sikkert andre alternativer også.Wyse, det er mange flere Det jeg ønsker av systemet: 1: Sentralisert lagring 2: Alle appliskajsoner kjøres fra sentralisert server 3: Lydløst 4: Ok grafikk til vanlig 2D kontorbruk min 1280x1024 res. 5: Må kunne benyttes til visning av mediafiler/video 6: 1 tynnklient m/Dual DVI, for resternede klienter er 1 skjerm nok 7: Ønsker å unngå OS på klientene dersom mulig. 8: USB 2.0/Firewire II porter på hver klient 9: To nettverkskort, helst GBLan (2ntx dersom mulig) 10: Stabilitet og enkel administrasjon!!! 11: Stabilitet og enkel administrasjon!!! 12: Stabilitet og enkel administrasjon!!! Er dette mulig med noen av de tynne klientene som selges over disk idag? Eller bør jeg satse på gamle DeskTop's som jeg modder til behov? Blir en litt mer elegant løsning med tynneklienter. Hva bør jeg gå for her? Ferdige tynnklienter, eller gamle pc'er? Ser fordelen med gamle pc'er da en kan sette inn bedre grafikk kort osv, vet noen om det finnes løsninger for å kjøre OS fra flash minne til pc? Det kunne vært et alternativ for å benytte gamle pcer. Ønsker ikke HD. De bråker og genererer varme. Dersom jeg lar klienten kjøre et eget OS, ok skjermkort og minne, kan jeg likevel la alle applikasjoner kjøres fra server, slik som feks GIMP, OpenOffice etc?..hva er det jeg tenker på, de kan jo selvsagt ha remotedesktop eller lingende på serveren selv om de har eget os:-)) Ok, dette er komplisert og jeg har ikke gjort dette før så dersom noen kan komme med flere tips blir jeg kjempeglad Sleng på med linker til artikler, tips og leverandører av HW for tynnklienter. overmodig? Endret 10. februar 2005 av slope Lenke til kommentar
olear Skrevet 10. februar 2005 Del Skrevet 10. februar 2005 Så du mener at RemoteDesktop er en annenrangs løsning? Hva mener du med at grafikken vil lide, hvor dårlig grafikk snakker vi om? XDCMP er en bra løsning. Kjører selv "remote desktop", server er desktopmaskinen min som leverer gui til en gammel bærbar PII, den er koblet til nettverket gjennom et trådløst 11mbit nettverkskort. Det går som det suser, som å sitte på desktopen.. Så XDCMP er ikke en dårlig løsning. Lenke til kommentar
Del Skrevet 10. februar 2005 Del Skrevet 10. februar 2005 (endret) Jeg kjører linux remote desktop på jobben, og mine krav til visualisering er kanskje langt over snittet, men der stinker grafikken, med tanke på oppløsning skarphet osv. Nå har Nvidia et quadro skjermkort som kan kjøre flere desktoper med god grafikk, men sist jeg sjekket kosstet det skjermkortet vesentlig mer enn total budsjettet her. Til olear: Har du prøvd å kjøre nett-tv nrk, eller DVD-film gjennom remote løsningen din? Med remote desktop er ikke behovet for rask overføring like stort, siden det bare er bildet som overføres, ikke dataene. Ellers må jeg innrømme at jeg har begrenset kunnskap rundt de forskjellige tynnklient løsningene. Jeg la merke til at tynnklientene til HP som du linket opp, hadde flash-minne, hvilket skulle tilsi at noe kjøres lokalt, kanskje linux-kjerna plus xfree? Hvis alt av applikasjoner ligger på serveren, skulle det vel i utgangspunktet bare være å mounte opp den på tynnklienten. Men da er det klart at store mengder data går mellom klienten og serveren. Skulle gjerne tatt for meg lista di slope, og kommet med mer detaljert innspill, men det må vente til jeg får litt bedre tid... Endret 10. februar 2005 av Del Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 10. februar 2005 Del Skrevet 10. februar 2005 Har ikke SUN ferdig-bygde X11 tynnklienter med allt innebygget i skjermen? Uansett: Tynnklienten skal kunn tegne grafikken ut i fra ordre fra serveren (tegn firkant x1,x2,y1,y2, farge blå - bitmap *balbalblablalbal* DER! - tekst DER etc), sende tastatur/mus til serveren, og henge på nettverket. Ang. disk/NFS ytelse på tynnklienter er dette lite kritisk - så fort de har startet, kjører de. Når de kjører, er det minimalt med diskaktivitet (vi snakker et "glimt" en gang i timen - så du trenger ikke noe heftig nettverk for dette formålet akkurat Det som suger mer, er X11 (XDMCP er en protokoll for å forhandle fram en X11-forbindelse). Regn ca 2 megabit/klient for vanlig kontor/internett/billedbehandling etc - mer dersom du skal ha video/RT-simulasjoner. Generellt sett er tynnklienter best på grafikk-ligth jobbing, mens tykke er best på grafikk-heavy. Tykke kan kjøre OpenGL, det kan ikke tynne (ikke med en akseptabel hastighet/last i alle fall...) Hvis du tar en titt på TLDP har de en tutor: http://tldp.org/HOWTO/Mock-Mainframe/ Den er fin, fikk meg til å kjøpe (skolen i alle fall...) Hva skal du med USB2/fw på klientene? lydløs vil kreve vifteløs løsning. Vil som sagt nevne "ferdig-bygde" løsninger med allt innebygget i skjermen etc. Kansje kan du også gå for en PPC-basert mikro-pc? Men tid er penger... Skarphet etc. kommer vel ann på skjerm/skjermkort... Forøvrig skulle dual-screen være så enkelt som å konfigurere og sette opp en klient for dual-screen. Gnome etc. skal organisere seg for tilgjengelig skjermplass, automatisk. Mulig du vil ha utbytte av å sette deg litt inn i X11's server/klient-arkitektur (xlib på serveren - som er klienten, og X11 på klientene som kalles serverene...) Lenke til kommentar
slope Skrevet 11. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2005 (endret) @kyrsjo Trenger USB/Firewire for å kunne kople inn periferi utstyr lokalt ved behov. Kameraer,kortlesere,minnebrikker,lydkort(ext) printere eller andre ting som ikke er fast innstallert men som kanskje skal benyttes ved spesielle anledninger. Takker for linken Mulig budsjettet må justeres, har endel "gammel" HW liggende, så jeg må først se hva som evt. kan brukes av dette. blir jo endel HW etterhvert som en oppgraderer Kanskje du også kan gi meg noen mer kjøtt ang. PPC-basert mikro-pc? Dersom dette er noe du har vært borti, vet du sikkert om gode sider for å leses seg opp. Skal sette meg bedre inn i X11's server/klient-arkitektur @Del Håper du har litt tid i løpet av de nærmeste dagene og kan komme med flere innspill. @Alle som har svart meg Takker så meget for hjelpen så langt, kjekt med et så bra forum! slope Endret 11. februar 2005 av slope Lenke til kommentar
tload Skrevet 11. februar 2005 Del Skrevet 11. februar 2005 Vi bruker disse maskinene på jobben http://www.linuxbutikken.no/PartDetail.php...:36163;p:499538 med denne softwaren http://thinstation.sourceforge.net/wiki/index.php/ThIndex Funker smertefritt..... tload Lenke til kommentar
LessThanJake Skrevet 11. februar 2005 Del Skrevet 11. februar 2005 Syntes de den klienten over virket dyr, mye av prisen er vel for OS'et Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 11. februar 2005 Del Skrevet 11. februar 2005 thinstation virket genialt! Men et par spørsmål: -klient-side lyd og lager - hvordan funker det? esd og floppyd? Lenke til kommentar
tload Skrevet 11. februar 2005 Del Skrevet 11. februar 2005 * Supermount (e.g. automatic mount) of client floppies, HDs, CDs, USB storage * Sound on clients (if supported by the server) and client connected printers (LPT and USB) - as well as server and network printers Men jeg har ikke prøvd noen av disse, da vi hverken har høytalere eller floppy stasjoner på arbeidsstasjonene våre.... *tL Lenke til kommentar
kilogram Skrevet 11. februar 2005 Del Skrevet 11. februar 2005 I dette innlegget snakkar eg om tynnklientar som lar serveren kontrollere heile operativsystemet (det finns fleire typar tynnklientar). Eg trur du vil få store problem med å spele av video via tynnklient. Eg prøvde nettopp å gjere det via NTNU sin terminalserver (dette er Windows-basert, ikkje Linux, men det vil ikkje utgjere nokon forskjell). Her blir videon veldig dårlig kvalitet, og lyden hakker. Eg har 100mbit mot terminalserveren, pingtider på under 1ms. Husk at når du skal overføre lyd og video på denne måten, blir den ikkje komprimert slik den er i originalfila. Det er serveren som styrer alt når du bruker såkalt Remote Desktop Protocol, og om du spiller av video blir enorme mengder forsøkt overført. Sjølvsagt, om du bygger nokre små maskiner som sjølv køyrer operativsystemet sitt, vil jo dette gå, men det er ikkje slik du har tenkt å gjere det såvidt eg forstår det. Så eg tenkte eg berre skulle advare deg... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå