Antoncup Skrevet 7. februar 2005 Del Skrevet 7. februar 2005 Hei! Trenger litt hjelp... Skal arrangere en fotballturnering og ønsker å få en formel til å rekne ut tabeller ved at jeg kun skriver inn resultater fra kampene og tabellen lager seg selv. Tenker helst på formler/tabeller i excel... Noen som kan hjelpe? Ville vært evig takknemmlig... mvh. Antoncup 2005 Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 7. februar 2005 Del Skrevet 7. februar 2005 (endret) Hei! Du kan bruke hvis-funksjonen. Det er en logisk funksjon som kan kontrollere et argument, og returnere forskjellige verdier/funksjoner for "rett " eller "galt". Syntaksen er som følger: =hvis(forutsetning;ja;nei) Si for eksempel at du har kolonnene A, B, C og D med henholdsvis Hjemmelag, Bortelag, Mål H og Mål B. Du ønsker å lage en celle som viser vinneren av kamp 1 (som jeg forutsetter står på linje 2, ettersom 1 er en overskriftsrad). Koden blir da f.eks. =hvis( c2>d2; "Vinneren er "&A2; hvis( c2=d2; "Det ble uavgjort"; hvis( c2<d2; "Vinneren er"&B2; "Feil i inntastet resultat" ) ) ) ALT DETTE SKAL STÅ PÅ EN LINJE, UTEN MELLOMROM DER JEG HAR LINJESKIFT NÅ! Jeg har bare satt det opp slik, slik at du kan se strukturen. =hvis(c2>d2;"Vinneren er "&A2;hvis(c2=d2;"Det ble uavgjort";hvis(c2<d2;"Vinneren er"&B2;"Feil i inntastet resultat"))) Legg merke til strukturen. Det fungerer slik: Man begynner med = for å signalisere at det er snakk om en funksjon. Funksjonen er som beskrevet ovenfor, men er såkalt "nested", eller nøstet. Hvis du følger logikken, vil du se at den først sjekker om hjemmelaget scoret fler mål enn bortelaget. Hvis ja, skriver den "Vinnerlaget er " (legg merke til mellomrommet som må med) og navnet på hjemmelaget. For å kombinere verdier fra andre celler og tekst, bruker du &-tegnet. Så kommer cluet: dersom det ikke ble scoret flere mål hjemme, går den til "nei"-svaret: SOM ER EN NY FUNKSJON. Her sjekker den for uavgjort. Samme teknikk her, og du får en tredje funksjon som sjekker for borteseier. Dersom den heller ikke her får "ja", sier den at resultatet er feil inntastet. Funksjonen fortsettter bare til du får et "ja" eller "nei" som ikek inneholder en funksjon. Dvs at får du f.eks. "nei" på hjemmesier men "ja" på uavgjort, stopper den der, og sjekker ikke etter borteseier. Derfor bør du tenke på i hvilken rekkefølge du setter ting opp når du lager hvis-funksjoner. Hvis du glemmer å "lukke" funksjonene (se de tre siste parantesene), vil excel foreslå en retting for deg. Den fungerer vanligvis. Du kan gjøre mye med hvis-funksjonen (jeg har laget en hel regnskapsanalyse med typ 30-nestede if-funksjoner og andre logiske funksjoner, så det går), men skal du lage noe fancy bør du over på makroer. Det vil jeg ikke gå nærmere inn på. Skal du ha litt farger og sånn, anbefaler jeg deg å sjekke ut menyvalget "Betinget formattering". Her kan du legge til betingelser som at hvis verdien i en celle er sånn-og-sånn skal den se sånn og sånn ut. Brukes f.eks. til å gjøre negative tall røde i regnskaper, men kan brukes til det meste Håper dette var til litt hjelp. Endret 7. februar 2005 av bfisk Lenke til kommentar
gspr Skrevet 8. februar 2005 Del Skrevet 8. februar 2005 Dette hører ikke hjemme i teknologi/vitenskapsforumet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå