ZyberZone Skrevet 8. februar 2005 Del Skrevet 8. februar 2005 Er det en laptop? Da burde du kunne skifte ut strømledningen som er til høyre på dette bildet, å plugge i bare. Ledninge koster rundt 40 kr på Clasohlson, og går helt sikkert å få tak i mye billigere andre steder. Ellers er det en slik du søker: http://www.wcs-electronic.de/USA-Deutschland.jpg For stor å sette inn i posten tenker jeg Koster der ca 20 kr, og burde gå å finne på f.eks. Clas Ohlson. Lenke til kommentar
Puuma Skrevet 9. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2005 (endret) Takk for mange nyttige svar... Garanti kan jeg vel egentlig leve uten, strømmmen blir da heller ikke noe problem. Det jeg helt hadde glemt var tastaturet. Tenkte ikke på det. Hva menes med å bytte tastaturet? Er det ikke mulig å få noen av tastene til å virke som æ,ø,å, slik som nordiske? Hvis dette er mulig; hvordan blir da "flyten" når du skriver. Er det tungvint eller merker man ikke noe til det. Dette er egentlig veldig viktig fordi jeg skal bruke den til studier. Blir da litt tungvint å trykke mange taster for å få frem æøå. Hadde satt meget pris på svar anngående dette. Har funnet en laptop som kanskje er noe: http://www.compusa.com/products/product_in...5176&pfp=BROWSE Den koster vel ca. 5000 NOK. Fordi jeg skal kunne spille mp3 med den gjennom annlegget så lurer jeg på hvordan utgang jeg må ha på den. Det står på denne: # 1 Audio - headphone-out # 1 Audio - microphone-in Er det mulig med noen av de inngangene. Ser ikke at det står noe om line out. Takker for alle svar. Endret 9. februar 2005 av Puuma Lenke til kommentar
Fredrik Larsen Skrevet 9. februar 2005 Del Skrevet 9. februar 2005 5200kr + 25% moms = 6500kr Du ender opp på 6500kr + porto, som blir sikkert i overkant av 7000kr. Lenke til kommentar
newsflash Skrevet 9. februar 2005 Del Skrevet 9. februar 2005 5200kr + 25% moms = 6500kr Du ender opp på 6500kr + porto, som blir sikkert i overkant av 7000kr. Naa var det slik at han skulle reise til NY da. Og man kan ta med varer inn til Norge saa lenge verdien er 10k (eller der omkring) men jeg ville nok hatt laptopen som handbagasje pga. man egentlig skal fortolle nye varer. Lenke til kommentar
bergaloevera Skrevet 9. februar 2005 Del Skrevet 9. februar 2005 Fordi jeg skal kunne spille mp3 med den gjennom annlegget så lurer jeg på hvordan utgang jeg må ha på den. Det står på denne: # 1 Audio - headphone-out # 1 Audio - microphone-in Er det mulig med noen av de inngangene. Ser ikke at det står noe om line out. Du bruker "headphone out" en kabel med 3,5mm jack i ene enden og phono plugger i andre enden skulle fikse biffen! Lenke til kommentar
Hefla Skrevet 9. februar 2005 Del Skrevet 9. februar 2005 Handlet en mac på compusa da jeg var i NY forrige gang... Den butikken anbefales Stort utvalg, lett tilgjengelig flere steder på manhatten og gode priser. Bare husk at når skal handle der må du legge til VAT (ca. 8% hvis jeg ikke husker helt feil), de har nemlig alle priser uten... Når du kommer til gardermoen er det jo bare å ha pcen i sekken som du alltid har hatt den der Hallvard Lenke til kommentar
trechr Skrevet 9. februar 2005 Del Skrevet 9. februar 2005 (endret) Når det gjelder prisen så er jo det helt max. Dollaren er jo så lav et man vil jo garantert spare noen kroner. Når det gjelder tastaturet så vil du få fram ÆØ og Å på tastaturet så lenge du installerer et norsk OS. Bor selv i usa og har et engelsk tastatur, brakte med meg norsk OS og som du ser så får jeg alle bokstavene. Når det gjelder plasseringen av bokstavene så er de på samme plass som et norks tastatur, på det engelske er der teign, som vi får fram ved å trykke shift. Endret 9. februar 2005 av trechr Lenke til kommentar
TEE Skrevet 9. februar 2005 Del Skrevet 9. februar 2005 Garanti tror jeg neppe er noe problem, jeg har kjøpt med meg harddisker og diverse andre pc ting fra statene, alt jeg har gjort er å sende f.eks seagate en mail, når det gjaldt harddisken, og fikk mail tilbake om at jeg nå kunne returnere den til seagate europa istedet. Litt annerledes med en laptop enn med løse komponenter, siden man faktisk bruker litt ulike deler i USA og Europa på disse. De fleste større produsentene kjører med world wide warranty best effort. Det betyr at om du skulle ha behov for reparasjon eller retur, så kan du bli bedt om å kontakte salgssted eller support for laptopen din i USA. De som har vært mest "plaget" fordi de ikke har skjønt hva "best effort" betyr, er de som har kjøpt seg en HP iPod i USA. Denne er ikke i salg i det hele tatt i Europa enda, og all support og service må tas med HP i statene. Lenke til kommentar
eln Skrevet 9. februar 2005 Del Skrevet 9. februar 2005 (endret) ZyberZone: Må ikke omformeren byttes? iom. at denne er vant til 110volt Edit; Hvordan er det med garantien på IBM ved bestilling fra statene? Endret 9. februar 2005 av eln Lenke til kommentar
Cobos Skrevet 9. februar 2005 Del Skrevet 9. februar 2005 Det jeg har blitt fortalt er at IBM gir en reell worldwide garanti som betyr at du kan levere den hos IBM i Norge hvis du kjøper den i USA. Men det er hetl sikkert lurt å dobbeltsjekke dette med IBM Norge før du går til innkjøp. Faktisk trenger du ikke et norsk OS får å kunne bruke norskt tegnsett, min USA-kjøpte X40 IBM har et engelsk keyboard som fint har ØÆÅ såfremt jeg har den satt til norskt keyboard. Det eneste problemet er hvis du driver med programmering bruker du gjerne mye mer spesialtegn og da bør du ha tunge rett i munnen, til vanlig tekst på norsk eller engelsk er det ikke noe problem (Alt + Shift bytter mellom eng og no tasteoppsett). Når det gjelder ta med som håndbagasje, hvis verdien er 6000 eller lavere er det helt greit å ta med maskinen helt lovlig gjennom tollen. Cobos Lenke til kommentar
ZyberZone Skrevet 9. februar 2005 Del Skrevet 9. februar 2005 ZyberZone: Må ikke omformeren byttes? iom. at denne er vant til 110volt Edit; Hvordan er det med garantien på IBM ved bestilling fra statene? Det som du kaller "omformer" takler oftest både 110 og 220 volt. Alle de maskinene jeg har sett, har taklet begge, men det er klart, det er mulig det finnes noen som ikke klarer det. Så, sjekk det opp før du kjøper! Mange laptoper brukes dessuten i jobbsammenheng, hvor de drar ifra USA til Europa osv, og hadde nok vært slitsomt å dra med seg en transformator på 3 kg Lenke til kommentar
petterg Skrevet 9. februar 2005 Del Skrevet 9. februar 2005 pricewatch.com er en ganske omfattende prisguide. Kjøp på nett hvis du har mulighet - få den sendt til hotellet ditt. Om du bestiller fra en annen stat enn den hotellet er i, slipper du å betale moms (7-10%) Lenke til kommentar
TEE Skrevet 9. februar 2005 Del Skrevet 9. februar 2005 Det jeg har blitt fortalt er at IBM gir en reell worldwide garanti som betyr at du kan levere den hos IBM i Norge hvis du kjøper den i USA. Men det er hetl sikkert lurt å dobbeltsjekke dette med IBM Norge før du går til innkjøp. Har ikke hørt om en eneste produsent som ikke gir reell world wide warranty på en del produkter. Hos HP og IBM har man hvertfall reell world wide warranty på "business segmentet" sine laptoper. Lenke til kommentar
el_cash Skrevet 9. februar 2005 Del Skrevet 9. februar 2005 (endret) før dere kjøper noe fra utlandet kan det kanskje være verdt å ta en liten titt på denne artikkelen i aftenposten hvor det står blant annet: "Europa-sperrer" på PC-utstyr Apple, Hewlett-Packard og andre store selskaper har innført nye triks for å hindre forbrukere i Europa i å utnytte den svake dollarkursen. Nylig mottok Chris Caine fra Fiji en splitter ny Apple iMac G5 - bestilt fra USA. Gleden var stor - og desto større ble sjokket da han plugget i maskinen: Et høyt smell, en røyksky - og det nye vidunderet var vrak. Det Caine ikke hadde fått med seg, var at G5-modellene som selges i USA bare er laget for bruk i 110 volts strømnett - altså det nettet som brukes i bl.a. USA og Japan. Plugges de i et europeisk nett, der spenningen er 220 eller 230 volt, får du bare fyrverkeri. Historien om Chris Caine er hentet fra Wall Street Journal. Det er selvfølgelig ikke noe nytt at strømnettet i USA og Europa opererer med ulik spenning - og problemet kan omgås. Men dette er første gang Apple lager ulike maskiner for ulike markeder. Hvorfor? [...] jeg gidder ikke å quote hele artikkelen, les resten selv. ovenstående kan jo være en liten "advarsel" til dere som vil smugle en pc eller mac med fra usa... aftenposten postet artikkelen 19. januar 2005. Endret 9. februar 2005 av el_cash Lenke til kommentar
Culpa Skrevet 9. februar 2005 Del Skrevet 9. februar 2005 Når det gjeder dollarn, så er den for dagen nere i 6,08 på aftenpostens valutakalkulator. men det er klart, banken tar jo mer, de skal jo også tjene litt, men 6.6 høres litt mye ut? Dollaren er i skrivende stund 6.54 (realtime). Tydligvis at aftenposten ikke har oppdatert siden sin på noen uker?! Dersom du skal gjøre alt korrekt så får du fradrag for amerikansk "moms" ved utreise og pålslag av norsk moms ved innreise i Norge. Men vet ikke hvor strenge tollerne er mot noen som kommer med en PC i orginalembalasje *hint* *hint* Man kan ta med varer tollfritt (momsfritt) for en samlet verdi av 6000 kroner Lenke til kommentar
F-r-e-d-r-i-k Skrevet 9. februar 2005 Del Skrevet 9. februar 2005 Den Aftenposten historien anngår jo ikke trådstarter. Han skal ha laptop, som i 90% av tilfellene har ekstern PSU. De eksterne PSU'ene til laptoper takler ofte alle typer nett, så det vil ikke bli noe problem. Jeg ville anbefalt en iBook 12". Den koster 999$ for tiden. Blir en cirka 2000,- kroner og spare. På min iPod PSU kan jeg bare bytte "hoder" på kontakten, slik at den passer alle steder, vet ikke hvordan der virker på iBooken. Norsk tastatur til iBooken burde ikke være noe problem å skaffe her i norge. Mener å ha hørt om en som fikk det tilsendt. Er ihverftall ikke noe problem å bytte. Lenke til kommentar
jendor Skrevet 9. februar 2005 Del Skrevet 9. februar 2005 Laptoper er i sin natur bærbare maskiner, og fordi disse kan tas med på reise, ferie osv. verden over, så er det omtrent standard at disse selges med strømforsyning som takler fra 110V til 230V. Om de ikke har inkludert en strømforsyning som tåler 230V i en USA-utgave av en iMac G5 er ikke noe rart - det er billigere å produsere, og folk flest drasser ikke med seg stasjonære maskiner world-wide. Men ofte finnes det en liten bryter på baksiden av strømforsyningen til stasjonære PC'er - hvor man kan velge mellom 110V og 230V. Lenke til kommentar
eln Skrevet 9. februar 2005 Del Skrevet 9. februar 2005 IBM er ikke nevnt i den artikkelen. Noen som vet ? Lenke til kommentar
Darth Kjell Skrevet 9. februar 2005 Del Skrevet 9. februar 2005 (endret) og kalle 110V for Europa-sperre e.l. er bare teit. Selvfølgelig kommer den bare med 110V. Dette er mye billigere for produsenten. Hvis man har ekstrern adapter, så er jo ikke dette et veldig stort problem. Chris Caine burde nok gjøre litt research (slik som trådstarter driver med), før han kjøper ting fra USA. Det er mye i USA og Japan som er forskjellig fra EU (og andre plasser) Endret 9. februar 2005 av Darth Kjell Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå