Gå til innhold

Kjøpe laptop i USA. God ide? Hvor?

Puuma

Anbefalte innlegg

Skal til New York neste uke og tenkte å få kjøpt meg en laptop i samme slengen. I nederste prisklasse. Er vel en del billigere der. Lurer litt på hvor kompatibel de er her i Norge. Da med tanke på trådløsenett , strøm, kobling til stereoannlegg, garanti o.l. Hvis noen har tips om hvor jeg kan kjøpe (ikke online) så kom med det. Eneste stedet jeg vet om er Walmart. Usikker på om jeg skal kjøpe mac eller pc. Skal bare bruke den til teksbehandling, surfing/nedlasting , musikk og film.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

akkurat laptop og lignende er ikke sååå mye billigere i USA at jeg ville anbefalt det egentlig.

Når det gjelder kompitabilitet er det null problem, utenom det faktum at tastaturet mangler ÆØ og Å ++ knapper. men hardware messig/lydkort/skjermkort osv. så er det ingen forskjell, bare pass på at strøm adapteren tåler 220v (at det står 110-230V)..

Sjekk litt på www.newegg.com for å få en liten pekepinn

Lenke til kommentar

For min egen del har jeg nok PC i huset, og hvis jeg oppdaget at mac var mye billigere i USA enn her på bjerget ville jeg nok satset på en slik. Mac holder seg generelt mye bedre i pris enn PC, og til bruksområdet du beskriver ville nok en iBook gjøre jobben. Men jeg er litt usikker på om amerikanske strømforskyninger liker den norske nettspenningen noe særlig, og tastaturene har jo ikke æ,ø,å. Det siste er vel en grei affære å ordne. Wlan-standardene er vel globale. Lydtilkoblinger tipper jeg også er standard.

Men jeg ville gjort dette bare hvis prisforskjellen var stor. Det er en del ulemper som må oppveies.

EDIT: Sjekket min egen strømforskyning, den er merket 100-240v på input. Så det er vel bare å kjøre på, forutsatt at du har fulgt Dingy`s råd i forkant.

Endret av Muffinman
Lenke til kommentar

Vel, skal du ha en laptop i nederste prisklasse kan du jo alltid sjekke wal-mart, hvor de har laptoper som starter på 3500 norske kroner.

Men hvis du virkelig skal kjøpe en bærbar hadde jeg vurdert å bruke de pengene en laptop i nederste prisklasse i norge koster (ca 8000 kr), da vil du få en meget god maskin, som sikkert også har worldwide garanti.

Jeg anbefaler deg også å sjekke ut hva Apple har å tilby, men det spørs jo hva du skal bruke maskina til...

Og de som ikke sier du tjener noe på å kjøpe en laptop har ikke peiling. Ikke når dollarn er så lav som den er :)

Men du tjener mer på å kjøpe deg en litt dyrere maskin, enn lavpris maskinene.

Du vil ikke få noe som helst problemer med maskinen din i Norge i forhold til USA. De aller fleste makinene klarer bare 110 og 220 v. Bare å sjekke før du kjøper de. Du må bare fikse en adapter eller en ny kabel til den lille boksen. Koster deg maks en 50-lapp.

Maskina mi funker vedlig bra :)

Ellers, litt linker til sånne "Elkjøp" butikker i USA:

http://www.bestbuy.com

http://www.circuitcity.com/

http://www.frys.com/ <- MEGET god butikk, finnes dog bare i Vest tror jeg. Utvalget finner du på http://www.outpost.com. Dette er en litt bedre bedrift enn "elkjøp" butikkene.

Hmmm, merker at det er en stund siden jeg var der å shoppa, har glemt mange av butikkene. Sier ifra hvis jeg kommer på flere

:thumbup:

Lenke til kommentar

Garanti tror jeg neppe er noe problem, jeg har kjøpt med meg harddisker og diverse andre pc ting fra statene, alt jeg har gjort er å sende f.eks seagate en mail, når det gjaldt harddisken, og fikk mail tilbake om at jeg nå kunne returnere den til seagate europa istedet.

Mulig at det stiller seg anderledes med en bærbar pc enn komponenter, men alt slik har gått glatt, så tror egentlig det går bra.

hvis du finner deg en pc du har lyst, send levrandøren en mail, og spør om det lar seg gjøre å få garanti her i europa istedet, da får du jo ett skikkelig svar.

Lenke til kommentar

Norge er faktisk ikke SÅÅÅÅ dyre på elektriske varer. Men jeg vet ikke hvordan prisforskjellen er mellom Norge-USA.

Mener at det er 1. års internasjonal service og support på Acer sine laptoper, jeg har iallefall det på min Acer Ferrari

:yes:;)

Lykke til med mulig kjøp :thumbup:

Lenke til kommentar
Norge er faktisk ikke SÅÅÅÅ dyre på elektriske varer. Men jeg vet ikke hvordan prisforskjellen er mellom Norge-USA.

Mener at det er 1. års internasjonal service og support på Acer sine laptoper, jeg har iallefall det på min Acer Ferrari

:yes:;)

Lykke til med mulig kjøp :thumbup:

Neivel?

Det er _mange_ 1000-lapper å spare ved kjøp av div elektronisk utstyr i USA.

Sjekk prisene :p

Kan forøvrig fortelle deg at en iriver h320 koster halvpraten av prisen her i Norge. Mye på en ting som koster 4000 kr.

Er du i NY i en uke eller noe, hadde jeg besetillt ifra nettet, og fått den levert til Hotellet, hvis du skal bo på hotel :)

Lenke til kommentar

Som nevnt over er det ikke bare gull å kjøpe laptop i Usa. Generelt er ikke all elektronikk billigere der borte, men mye er det. De merkene som er billige der borte er ofte amerikanske selskaper; IBM, Mac, etc... De er over normalt proteksjonistiske. Sjekk forskjellige merker, og bruk google.

Kjøpte selv en IBM T40p til halv pris dere borte for ett år siden. Eneste ulempen var at jeg måtte kjøpe ett nytt tastatur(1000-lapp). Adapteren takler fra 110 til 230volt. Null problem.

Dollarkursen er da ikke rekordlav. Den som skrev dette kan ikke ha fulgt med spesielt godt i timen. Dollar'n ligger på rundt 6.6 nå. Den var nede i 6 blank for litt siden. :roll:

Lenke til kommentar

Heisann!

Prisnivaaet er ikke saa ille paa datautstyr i Norge i forhold til her i statene, men siden kronen er saapass hoey naa kan du spare litt paa det likevel. Det at de norske forbrukerlaavene er saa bra og at man har saa mye garantier i Norge i forhold til USA er bare tull. Butikker er mye enklere aa ha med aa gjoere naar det gjelder garantisaker her. Problemet er selfoelgelig at avstanden er saa stor. Ville aldri i livet satset paa en Wal-Mart PC (har foresten aldri sett noen baerbar paa Wall-Mart til 3000NOK heller) men gaatt for MAC, bestilt fra newegg, eller noe slikt. Stroem er ikke noe problem du trenger bare en ny kabel.

Lykke til!

Lenke til kommentar

Har PC'ene her i Norge blitt vanvittig dårlige?? Det er mye snakk om garanti her. Jeg har hatt 3 PC (stasjonære) som har blitt bestilt fra utlandet og har aldri hatt noen problemer som jeg ikke har kunnet løse selv. Har også en bærbar IBM (hatt den i to år) uten noen problemer. Så jeg forstår ikke helt at folk er så beskymret for garanti. Men det er klar at hvis man kjøper "gjalla pc" som netfirma monterer selv med billige deler så er det sikker en mulighet for at PC'en ikke funker. Man må huske på at det er ingen som driver butikk gratis. Hvis er PC er billigså er det en grunn for det. Ta f.eks skjermen pc en bærbar PC, her er det enorme forskjeller.

Lenke til kommentar
Som nevnt over er det ikke bare gull å kjøpe laptop i Usa. Generelt er ikke all elektronikk billigere der borte, men mye er det. De merkene som er billige der borte er ofte amerikanske selskaper; IBM, Mac, etc... De er over normalt proteksjonistiske. Sjekk forskjellige merker, og bruk google.

Kjøpte selv en IBM T40p til halv pris dere borte for ett år siden. Eneste ulempen var at jeg måtte kjøpe ett nytt tastatur(1000-lapp). Adapteren takler fra 110 til 230volt. Null problem.

Dollarkursen er da ikke rekordlav. Den som skrev dette kan ikke ha fulgt med spesielt godt i timen. Dollar'n ligger på rundt 6.6 nå. Den var nede i 6 blank for litt siden. :roll:

Selv forstår jeg ikke de som må skifte tastaturet, men er vel kanskje pga jeg aldri ser på tastaturet uansett.

Når det gjeder dollarn, så er den for dagen nere i 6,08 på aftenpostens valutakalkulator. men det er klart, banken tar jo mer, de skal jo også tjene litt, men 6.6 høres litt mye ut?

Lenke til kommentar

Hei, Jeg lurer litt på hvor man kan få kjøpt slike adaptere fra 110 til 220 volt.

Har selv bestilt meg PC fra statene, Og glemte helt akkurat dette :)

EDIT; Hvordan er det med dette at de kan sende pakken som en "gave"? hva er reglene for dette?

Endret av eln
Lenke til kommentar

Selv om du nevnte en bærbar i de nedre klassene, så vil jeg fortsatt anbefale deg å sjekke ut Sony sine Vaio laptoper, som ikke er til salgs her i Norge med unntak av Gardemoen. Sony Vaio maskinene har høstet enormt mye lovord. Prisen er jeg litt usikker på, men blir vel ikke ås mye billigere.

Uansett så tror jeg ikke at det er så mye å spare. Sparer sikkert litt, siden dollaren er så lav. Men ikke så veldig mye. Men man kan jo gjøre et kupp, og husk at tastaturet ikke er norskt. Gjør en sjekk før du drar, så du vet hva prisene ligger på i Norge, så sjekker du prisene og maskinene i USA.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...