Bautastein Skrevet 7. februar 2005 Del Skrevet 7. februar 2005 (endret) Jeg tenkte å oppgradere pcen min en smule, og lurer på hvor stor forskjell jeg vil merke på ytelse. Er det verd det? Jeg har: Hovedkort: Abit IC7/G CPU: P4 2,4 GHz 533 Minne: 1x 512MB TwinMos PC3200 winbond med kjøleribbe Vil bytte til: CPU: P4 3,2 GHz 800 link Minne: Geil 1.0GB (2x512MB) PC3200 cl2.0 Ultra X (kjøre i dual DDR) link Det er opplagt at jeg vil merke forskjellen på ramen (eller er det det?). Er mer nysgjerrig på forskjellen mellom de to CPU. Er prescotten verd de 1800 kronene når jeg har min 2,4 (klokket opp til 2,6). 3,2 GHz kan vel klokkes en del den også. Har sett litt på ulike score i PCMark04. Ser at de høyeste scorene med 3200 GHz er ca 6k, mens for 2400 ligger de på 3800. Er dette representativt for forskjellen? I så fall velger jeg å oppgradere. Edit: gjorde topic litt mer fri for tall Endret 7. februar 2005 av Pinglebolle Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 7. februar 2005 Del Skrevet 7. februar 2005 Prøv først å klokke 2,4 GHz'en din opp i skyene med den nye RAM'en før du bestiller P4 3,2 GHz. Jeg vil råde deg til å prøve å klokke den du har skikkelig. Legg gjerne et par hundrelapper i en god kjøleribbe for å se hvor langt du kommer (du trenger allikevel en god kjøleribbe hvis du bestiller "Prescott"). Jeg mener å huske at 2,4'ene var veldig gode klokkere. Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 7. februar 2005 Del Skrevet 7. februar 2005 (endret) En 2.4B når du kanskje 3 GHz med, da vil du ha en FSB-hastighet på 166 (666) MHz. En 3.2 vil yte litt del bedre denne i utgangspunktet, og når den overklokkes blir det en god del forskjell. I itillegg har den HT. Jeg vil si at det er en grei oppgradering hvis du stiller høye krav til ytelse og synes den prosessoren du har nå er for svak. Endret 7. februar 2005 av Rikky Lenke til kommentar
Bautastein Skrevet 7. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2005 Prøv først å klokke 2,4 GHz'en din opp i skyene med den nye RAM'en før du bestiller P4 3,2 GHz. Jeg vil råde deg til å prøve å klokke den du har skikkelig. Legg gjerne et par hundrelapper i en god kjøleribbe for å se hvor langt du kommer (du trenger allikevel en god kjøleribbe hvis du bestiller "Prescott"). Jeg mener å huske at 2,4'ene var veldig gode klokkere. Joda, det kan nevnes at jeg har en Zalman 7000Al-cu som det skal være mulig å klokke en del med. Jeg trodde TwinMosen var et bra overklokkingsminne? Når pcen crasjer ved ca 155 fsb og litt voltmoddet CPU (under 1,6V), er det da minnet som hindrer? CPU temp er da ca 50 grader. Når jeg kjører 133 fsb så er vel minnet 333mhz dersom forholdet er 1:1? Minnet skal vel da klare 155 fsb dersom det i teorien greier 400MHz? Lenke til kommentar
stigen1 Skrevet 7. februar 2005 Del Skrevet 7. februar 2005 Jeg var så "dum" å kjøpte "prescott" 3,2 til fordel for min 1,6A "Northwood" som var klokket til 2,8 stabilt. Selv om HT er aktivert på prescott'en merker jeg ikke mye generellt sett. Ikke nok til å kjøpe nytt før nye HK & CPU kommer på markedet i løpet av 2005/06. Mitt råd er overklokk med god kjøling, og vent litt. Koster mer enn det smaker Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 8. februar 2005 Del Skrevet 8. februar 2005 Prøv først å klokke 2,4 GHz'en din opp i skyene med den nye RAM'en før du bestiller P4 3,2 GHz. Jeg vil råde deg til å prøve å klokke den du har skikkelig. Legg gjerne et par hundrelapper i en god kjøleribbe for å se hvor langt du kommer (du trenger allikevel en god kjøleribbe hvis du bestiller "Prescott"). Jeg mener å huske at 2,4'ene var veldig gode klokkere. Joda, det kan nevnes at jeg har en Zalman 7000Al-cu som det skal være mulig å klokke en del med. Jeg trodde TwinMosen var et bra overklokkingsminne? Når pcen crasjer ved ca 155 fsb og litt voltmoddet CPU (under 1,6V), er det da minnet som hindrer? CPU temp er da ca 50 grader. Når jeg kjører 133 fsb så er vel minnet 333mhz dersom forholdet er 1:1? Minnet skal vel da klare 155 fsb dersom det i teorien greier 400MHz? Litt merkelig det der. På 133 MHz FSB vil minnet kjøre på DDR266 (PC2100). Når du har klokket til 2,6 GHz vil du da ha en FSB på 144 MHz og minnet vil derfor kjøre på DDR288 (PC2300). Og når minnet ditt skal klare DDR400 (PC3200) er dette veldig rart. Enten kan det være at PSU'en stopper deg, eller at CPU'en blir for varm (altså du ikke får klokket den lengre). Det du kan gjøre i første omgang er å se til at kjøleren sitter skikkelig, at CPU'en ikke blir for varm, at CPU får stabil spenning, at RAM får nok og stabil spenning spenning (2,6-2,7V) og at timingsene ikke er for stramme (slakk de gjerne til 2,5-4-4-12). Lenke til kommentar
Bautastein Skrevet 8. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2005 OK. Da er det nok at jeg låste spenningen til ramen, og dette hindrer. PSU er 400W BeQuiet. Uansett ble dette litt off topic. takker allikevel for svar. Lenke til kommentar
Culpa Skrevet 9. februar 2005 Del Skrevet 9. februar 2005 Når pcen crasjer ved ca 155 fsb og litt voltmoddet CPU (under 1,6V), er det da minnet som hindrer? Jeg kan ikke hovedkortet ditt, men er du sikker på at PCI bus frekvensen er låst? Hvis ikke så er det ikke rart PCen krasjer da du har overklokket harddisk + diverse komponenter veldig langt. Lenke til kommentar
LgitechDInovo Skrevet 9. februar 2005 Del Skrevet 9. februar 2005 jeg har akkurat tatt den samme oppgraderingen selv og merket betydelig forskjell, tror HT hadde en del å si! Lenke til kommentar
Bautastein Skrevet 9. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2005 Når pcen crasjer ved ca 155 fsb og litt voltmoddet CPU (under 1,6V), er det da minnet som hindrer? Jeg kan ikke hovedkortet ditt, men er du sikker på at PCI bus frekvensen er låst? Hvis ikke så er det ikke rart PCen krasjer da du har overklokket harddisk + diverse komponenter veldig langt. AGP og PCI bus er fixed på henholdsvis 66/33. Det hjalp litt å justere ram-spenningen. Tenkter jeg får enda bedre resultater med GEIL minnet. LgitechDInovo: Kjørte du 2,4 uklokket, eller merket du stor forskjell fra en 2,4 satt til eks 2,8 og 3,2? Lenke til kommentar
Eijnar Skrevet 9. februar 2005 Del Skrevet 9. februar 2005 (endret) Noen som vet hvorfor jeg får problemer med at diverse driver plutselig ikke finnes, når jeg klokker min P4 2.0ghz til 2.4ghz? Den ligger da på 40-43 grader og det er jo helt fint... Er spesielt lydrivern som ikke finnest! Når jeg har vanlig klokkefrekvens igjen så er alt helt bra.... har et Abit BG7 HK.. Er dette et dårlig HK? er jo litt gammelt... Endret 9. februar 2005 av ZinnX Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 9. februar 2005 Del Skrevet 9. februar 2005 Noen som vet hvorfor jeg får problemer med at diverse driver plutselig ikke finnes, når jeg klokker min P4 2.0ghz til 2.4ghz? Den ligger da på 40-43 grader og det er jo helt fint... Er spesielt lydrivern som ikke finnest! Når jeg har vanlig klokkefrekvens igjen så er alt helt bra.... har et Abit BG7 HK.. Er dette et dårlig HK? er jo litt gammelt... Har du låst AGP/PCI-frekvensen (om det i det hele tatt går an)?? Det kan godt være at PCI-bussen kjører på litt mer enn den bør, slik at HD'en dermed begynner å slite litt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå