Graffin Skrevet 19. juni 2002 Del Skrevet 19. juni 2002 Har tenkt å kjøpe ferdig PC og lurer litt på om den er virkelig verdt pengene. Jeg er langt ifra noen ekspert og lurer derfor på om noen her har noen formeninger om kvaliteten på denne PCen. Prisen ligger på rundt: 10.500kr Fujitsu Siemens Scaleo 600 Intel Celeron 1,7GHz Scaleo 600 ATX, ATX hovedkort Proessor: Intel Celeron 1,7GHz Minne: 256MB DDR-SDRAM(kan utvides til 1,5GB) Harddisk: 40GB(5400RPM) Grafikk kort: nVidia Geforce-4 MX420 m/TV-ut Grafikk minne: 64MB DDR-RAM DVD/CD-ROM: 16xDVD-Rom spiller(40xCD-Rom) Nettverkskort: Lan 10/100 Lydkort: Onboard AC97 Audio Windows XP home edition Garanti: 3 år I tillegg kommer aktive høytalere, tastatur, mus og 17'Skjerm. Jeg synes dette virker som en forholdsvis god PC i forhold til prisen, men lurer litt på om det vil bli vanskeligheter med oppgradering i senere tid. F.eks. skal jeg erstatte harddisken med min WD 80GB 7200RPM. Er det god valuta for pengene, og er det gode muligheter for oppgraderinger? Noen synspunkter? Mvh Graffin Lenke til kommentar
PlacidDragon Skrevet 19. juni 2002 Del Skrevet 19. juni 2002 Det med å oppgradere fabrikkbygde maskiner kan være en vrien affære (samt at alt som har med garanti å gjøre har det med å fly ut vinduet når man så mye som setter en skrutrekker i kassa) I praksis så er det vel en relativt grei affære å oppgradere periferi enheter, som disk, skjermkort, RAM, etc. Den dagen du vil ha ny prosessor derimot, må du nok belage deg på å kjøpe ny maskin. De aller fleste fabrikkmaskiner som jeg har vært borti støtter ikke nevneverdig høyere prosessorhastigheter enn det den selges med. En annen ting du må sjekke er om skjermkortet er integrert eller ikke. Veldig mange har integrert skjermkort, og mangler derfor AGP port (noe som i praksis betyr at du ikke kan bytte det, med mindre du vil ha et med PCI bus). Personlig ville jeg sagt at det slettes ikke er verdt prisen. Lenke til kommentar
runegri Skrevet 19. juni 2002 Del Skrevet 19. juni 2002 Hei. Hvis du ser på diside.no så har de nettopp oppdatert testen sin av komplette pcer i 10.000 kroners klassen. For 200 kroner mindre kan du kjøpe en pc fra ps data som har en XP2000 prosessor, 512 MB ram, 80 gb 7200 RPM harddisk, 40x cd brenner og en GF4 MX440 i stedet for en 420 som den andre pcen har. Du får med den samme versjonen av XP og like lang garanti og en like stor skjerm (17"). Les her: http://www.dinside.no/page/artf/30641.shtml? Så, nei. Jeg tror ikke du får mye pc for pengene i dette tilbudet. Hvor fant du det? Dessuten kan slike merkepcer være sære når det gjelder oppgradering. Men jeg vet ikke hvordan fujitsu-siemens pcer er. Lenke til kommentar
Danny Skrevet 19. juni 2002 Del Skrevet 19. juni 2002 nei jeg anbefaler du heller kjøper en ferdigbygd pc av en nettbutikk for eksempel komplett.no eller psdata.no du får mye mer for penga!sjekk dinside.no der tester de ferdige pcer fra nettbutikker og elkjøp,expert og de kjedene,nettbutikkene vinner alltid med mest ytelse for penga. Lenke til kommentar
Graffin Skrevet 19. juni 2002 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2002 Ok, takker for svar. PCen fra PS data virket som et veldig bra alternativ. Det som er litt spesielt med den jeg tenkte på er at den "leies" gjennom jobben og kan kjøpes etter 3 år. Med andre ord blir det nedbetaling som går over 3 år og vil tilsammen koste ca 10.500 kr, ingen renter. Det er forsåvidt ett pluss da man ikke trenger å betale alt på en gang. Skjermkort er nok ikke et problem å oppgradere da den har AGP-slot. Proessoren var hva jeg hovedsaklig lurte på, noen av dere som vet om det hovedkortet støtter pentium 4? Samme gjelder lydkort, vil det være mulig å oppgradere dette? Mvh Graffin Lenke til kommentar
runegri Skrevet 19. juni 2002 Del Skrevet 19. juni 2002 Det står på fujitsu-siemens sine sider at pcen kan utstyres med Pentium 4 prosessor, så det set ut til at hovedkortet støtter den. Når det gjelder lydkort så kan du nesten garantert oppgradere dette. Hvis lykortet i maskinen er et vanlig pci lydkort så trenger du bare å erstatte det, og hvis det er integrert så kan du sannsynligvis skru det av. Men, hvis du har råd så vil jeg likevel anbefale maskinen fra psdata. For du får MYE mer for pengene der. Lenke til kommentar
knut Skrevet 19. juni 2002 Del Skrevet 19. juni 2002 Det ser ut som at denne maskinen bruker et intel 845d brikkesett, som er svært stabilt. Fujitsu siemens bruker også msi hovedkort. Ellers så er det en helt grei maskin. Men du kan få mer for pengene fra psdata og liknende. Men om du får "leie" som du hadde tenkt til er en annen sak. Lenke til kommentar
mbst Skrevet 19. juni 2002 Del Skrevet 19. juni 2002 Kanskje det kan være en idé å høre med arbeidsgiveren om du kunne få en tilsvarende ordning med en PC fra feks PS-Data? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå