Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Mottar ikke IP fra DHCP

Anbefalte innlegg

Hei

Har et litt snodig problem her, Jeg sitter her med en Dell Inspiron 5100, plutselig mista den IP og ga meg en "Automatisk lokal IP" når jeg prøver å renew ip får jeg bare at ... Det ble forsøkt en operasjon på noe som ikke er en kontakt" Har sjekket kabel, avistallert nettverkskortet, sjekket DHCP instillinger osv, (resten av nettverket mottar IP)

Det kjøres ingen brannmur, men det er ikke snakk om at jeg får noe IP, Setter jeg manuell IP kommer jeg heller ikke ut på nettverket, det vil si jeg får pinget mot router, men ikke den store verden,,, (Får gjort dette fra alle andre maskiner i nettverket) Men ikke stort mer enn å pinge

Routeren er en Fedora Core 1 box, men det skal ikke ha så stor betydning.

Noen som kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når du satte fast IP, satte du gateway og? Hvis ikke må du det.

Ellers er vel det beste om du installerer en packetsniffer som f.eks. Ethereal på maskinen din og ser om maskinen din mottar DHCP pakker. Antar at DHCP serveren din er på det lokale nettverket? Er det ruteren som er DHCP-serveren?

Har du også sjekket at DHCP scopet/pool på severen er stort nok? Slik at PCen din er maskin nummer 9 og DHCP scopet er på 8.

Lenke til kommentar

Sjekk i loggen på routeren om den mottar noen dhcp requests.

Regner med du bruker iptables til rutinga, da kan du sette på logging av pakker til/fra den maskina som har problemet. (mac basert)

Og bare for sikkerhets skyld: sjekk at det lyser på switch/hub når du plugger i netverkskabelen fra maskina. Har du foresten prøvd med annen kabel? Kan være brudd i en jordleding, og da blir effekten at TP kabelen ikke lenger blir TP. Det vil gjøre at det lyser, men alle data blir ødelagt.

Lenke til kommentar

Jeg har samme problemmet. Reinstallerte og det hjalp ikke :(

Dette er den desidert verste meldingen jeg kan få! Fikk det på mutteren sin pc for en stund siden. Jeg tok med min bærbare og der fungerte alt fint. Tok pc'en hennes med hjem til meg og der fungerte den. Tok den tilbake til henne og niks......ikke pokker.

Reinstallering nyttet ikke. Skiftet PCI-port hjelp ikke. Til slutt ga jeg pokker og kjøpte nytt nettverkskort.....da var den på nett med en gang.

Satte nettverkskortet i en annen pc og det fungerte helt fint......!

Skjønner den dag i dag ikke hva som var problemmet. Maskinen hadde fungert helt fint på nett før den plutselig fant ut at den ikke ville mer.

En kompis fikk samme problemmet. Han hadde to pc'er ved siden av hverandre. Vi reinstallerte grunnet masse virus og dritt, og etter reinstallasjonen så kom vi ikke på nett. Jeg prøvde alt mulig men det var ikke sjangs. Satte den samme kabelen i den andre pc'en og der virket det helt fint. Flyttet den over igjen og null svar fra ruter. Da jeg tastet inn IP/GW/DNS så kom vi på nett, men den ville på død og liv ikke finne dhcp og sette dette opp automatisk. Aner fortsatt ikke hva det er for noe.

Nå har jeg samme problemmet igjen hos huseier!!! (Begynner å bli mektig lei dette!!!)

Han har nettopp reinstallert og kommer ikke på nett. Får kun opp private network adress. Maskinen går som ei kule andre plasser men ikke snakk om at den vil opp hjemme hos ham selv. Jeg sjekket alt som hadde med IP, brannmur og gud vet hva, men ingenting nyttet. Han har fortsatt ikke internett.

Da skjedde forresten noe merkelig meg også. Da jeg skulle sjekke dns'er o.l. nede hos meg så måtte jeg sette kabelen rett i pc'en for å få opp dette (går vanligvis via en switch), men da kom jeg ikke på nett!? Setter jeg den i switchen så er det ikke noe problem. Fatter ikke noenting lenger. Dersom noen har vært borti dette problemet som jeg og Strekkode har her og har løst det så er jeg utrolig takknemlig for all tips dem kan gi. Dette problemmet begynner å gå meg på nervene!!

Håper virkelig det ordnet seg for deg strekkode og beklager det lange innlegget i tråden din som egentlig ikke hjalp deg noe som helst.

EDIT: skriveleifer

Endret av MrVilla
Lenke til kommentar

Private IP, tenker dere da på IP range 169.254.X.X og subnet 255.255.0.0, sammen med ingen gateway? Har selv lignende problem hjemme med mitt nye ASUS A8N SLI Deluxe hovedkort. Når jeg har firewall programmet som følger med nForce4 chipsettet inne så får jeg ikke IP fra DHCP, ender opp med IP som nevnt over. Avinstallerer jeg programmet så går alt fint. :) Men rare er at etter jeg installerte windows, la inn dirverene, oppdaterte windows update etc surfet i flere dager så plutselig streiket det. Prøvd 2 foskjellige driver versjonern til nForce4 uten løsning. Irriterer meg grønn :sick: på at jeg ikke finner ut av det, sammen med at man møter veggen her :wallbash:

[EDIT] flytte :sick: til mer passende sted.

Endret av Zimon
Lenke til kommentar
Da jeg tastet inn IP/GW/DNS så kom vi på nett, men den ville på død og liv ikke finne dhcp og sette dette opp automatisk. Aner fortsatt ikke hva det er for noe.

Her kommer jeg heller ikke på nett når jeg setter IP/GW og DNS.

En annen ting som er veldig snodig er at jeg ikke får fjernet TCP/IP protokollen

Har fjernet TCPIP.sys, og Winsoc/Winsock 2 i regedit¸ men TCPIP Får jeg ikke slettet.

Men men, når får vi se hvordan det går etter formatering og installering

Lenke til kommentar

Jeg fikk heller ikke fjernet TCPIP-protokollen. Var ikke sjangs. Prøvde alt og slettet i hytt og tyttevær, bannet og truet dataen med en reise til de evige magnetiske jaktmarker........uten effekt.....

Må være noe man kan gjøre for å en løsning på dette? Dersom det hjelper når du reinstallerer så tror jeg at jeg blir enda mer sprø......hvorfor fungerte det da ikke å reinstallere hos meg!?

men men......ser frem til tilbakemelding uansett. Lykke til!

Lenke til kommentar
http://www.cexx.org/lspfix.htm

Hjelper ikke den, reinstaller TCP/IP protokollen

Det programmet fikset biffen for meg.

Datt av nett mens jeg satt å surfet, og maskinen ville ikke motta IP automatisk lengre. La inn statisk IP, og ting fungerte igjen. Trodde feilen lå hos nettlevrandøren, men da jeg prøvde med min bærbare kunne den motta IP automatisk.

Men etter å ha kjørt det programet, får jeg igjen tildet IP automatisk på den stasjonære igjen.

Endret av Sigurd2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...