johndoe144 Skrevet 7. februar 2005 Del Skrevet 7. februar 2005 Jeg har veldig lite peiling på trådløst nettverk, men har nå bestemt meg for å prøve. Nettverket vil bestå av to bærbare pc'er som skal dele en ADSL-forbindelse fra Nextgentel. Jeg har Nextgentels Netopia 3351 router. Pc'ene er en Toshiba Tecra S1 med innebygd b-standard (Centrino) og en Fujitsu Siemens Amilo A 6600 uten innebygd trådløst kort. Har surfet rundt etter info i evigheter, og har fått med meg at router etter router ikke er noe å satse på. Jeg tenkte derfor å kjøpe et aksesspunkt. Men så kom jeg over noen innlegg her på forumet som omtaler routeren Linksys WRT54G. Etter hva jeg har forstått kan man omgå dennes routerfunksjon ved "å stikke inn kablene et annet sted enn de egentlig skal være" eller noe sånt, slik at man sitter igjen med et aksesspunkt. Stemmer dette? Det vil vel i så fall være mye lurere å kjøpe en sånn istedenfor et rent aksesspunkt, for jeg vet jo ikke om jeg skal være kunde hos Nextgentel, og dermed ha deres router, resten av livet? Veldig takknemlig for tips/inspill. Lenke til kommentar
jevel Skrevet 7. februar 2005 Del Skrevet 7. februar 2005 Kombinasjonen Linksys og NGT fungerer smertefritt selv med router + router, da NGT sin router bruker 10.0.0.0 subnettet og Linksys sin kjører 192.168.1.0 Har selv hatt det samme oppsettet lenge nå, og det eneste som er litt prakk er å sette opp evt. servere på LANet slik at de kan aksesseres fra inet + evt. active status i P2P og FTP. -KJ Lenke til kommentar
joebush Skrevet 7. februar 2005 Del Skrevet 7. februar 2005 (endret) Det du sa stemmer. Vitsen blir rett og slett å ikke ta i bruk WAN-porten. Det er denne porten som fungerer som gateway, og ruterfunksjonaliteten omgås dersom kun de 4 andre portene (switch-delen) tas i bruk. Endret 7. februar 2005 av joebush Lenke til kommentar
johndoe144 Skrevet 7. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2005 Tusen takk for raske svar. Jeg er ikke helt sikker på at jeg skjønner alt dere skriver (har som sagt null peiling på nettverk), men jeg fikk ihvertfall med meg at Linksys'en skal kunne brukes sammen med routeren fra Ngt. Ser at det finnes en WRT54G og en WRT54GS. Hva er egentlig forskjellen på disse? Har hørt rykter om at Linksys' g-routere fungerer dårlig sammen med b-kort, både b-kort alene og b-kort og g-kort sammen. Noen som har erfaringer rundt dette? Lenke til kommentar
jevel Skrevet 7. februar 2005 Del Skrevet 7. februar 2005 Det du sa stemmer. Vitsen blir rett og slett å ikke ta i bruk WAN-porten. Det er denne porten som fungerer som gateway, og ruterfunksjonaliteten omgås dersom kun de 4 andre portene (switch-delen) tas i bruk. Som jeg skriver over kan man godt bruke WAN-porten sammen med NGT sin router. -KJ Lenke til kommentar
jevel Skrevet 7. februar 2005 Del Skrevet 7. februar 2005 Tusen takk for raske svar. Jeg er ikke helt sikker på at jeg skjønner alt dere skriver (har som sagt null peiling på nettverk), men jeg fikk ihvertfall med meg at Linksys'en skal kunne brukes sammen med routeren fra Ngt. Ser at det finnes en WRT54G og en WRT54GS. Hva er egentlig forskjellen på disse? Har hørt rykter om at Linksys' g-routere fungerer dårlig sammen med b-kort, både b-kort alene og b-kort og g-kort sammen. Noen som har erfaringer rundt dette? GS har støtte for Nitro-teknologien, noe som gir høyere hastighet på nettet, men min erfaring er at det også påvirker stabilitet og rekkevidde. Med mindre du har behov for det eller at WRT54Gen er HW versjon 1.x, så ville jeg ha gått for WRT54G. Det er den jeg kjenner best og kan snakke ut fra. Bruker min med både B- og G-klienter uten at dette ser ut til å bekymre den. Bruker Sveasoft sin uoffisielle firmware for den, og opplever den som meget stabil og god. Det hender av og til at DHCP-serveren tar kvelden, men i Sveasoft-firmwaren har man en watchdog som sjekker funksjonalitet med jevne mellomrom og restarter trådløsbiten hvis noe henger seg, så det er ikke noe stort problem. Bruker akkurat nå Intel, Apple, SMC, D-Link og CNet klientkort opp mot min. Av disse går det flott med alle uten SMC som sliter litt med dekningen av og til. -KJ Lenke til kommentar
johndoe144 Skrevet 7. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2005 Jeg skal bare dele internettilgang mellom de to maskinene, ikke sende filer mellom dem. Da holder det vel kanskje lenge med WRT54G? Særlig hvis denne gir bedre stabilitet enn S-utgaven. Kom over denne pakken, men er litt usikker på hvilken router det er snakk om. Hvis det er WRT54G hadde den pakken vært perfekt da jeg trenger et nettverkskort også, til Fujitsu'en. Lenke til kommentar
jevel Skrevet 7. februar 2005 Del Skrevet 7. februar 2005 Er ikke 100% sikker, men tror at det der er en WRK54G. Hvis du går inn på Linksys sine sider og laster ned det store bildet under produktet så kan du i alle fall lese WRK54G på fronten. I såfall er den en veldig begrenset versjon av WRT54G, og jeg har ingen erfaring med den. (Ref. http://www.seattlewireless.net/index.cgi/WRK54G) -KJ Lenke til kommentar
Arne Nåtedal Skrevet 8. februar 2005 Del Skrevet 8. februar 2005 G holder i massevis til det du skal bruke den til. Skal du diable NAT og kjøre den som et rent aksesspunkt bruker du som det blir sagt her en av LAN-portene istedet for WAN-porten. Du må da disable WAN-interfacet og sette LAN-adresse i samme subnett som ADSL-ruteren. Disable også DHCP-serveren i Linksysen og sett default gateway til ADSL-modemets adresse. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå