Gå til innhold

Blir det noe DVD-brenning på dere?


Anbefalte innlegg

hvorfor skrive innlegg når det virker som du allerede har bestemt deg for ikke å gå for DVD-brenner WladimirPutin? Alle og en hver som har DVD-brenner vil selvsagt annbefale deg det..

 

Man må jo tydeligvis yte litt motstand her på forumet, eller så gidder jo ikke folk å hente fram de beste argumentene.

 

Og det er jo selvsagt ikke slik at "alle og enhver som har DVD-brenner" nødvendigvis anbefaler meg å kjøpe det. Selv har jeg kjøpt mye rart opp gjennom tidene, som jeg ikke har brukt nok til at jeg i ettertid har kunnet forsvare kjøpet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her mener jeg at det er fint å kunne lage sine egne filmer og bildeshow, som man kan sende til venner og familie, som så kan spille av dette på sin DVD-spiller.

Ja, det er jeg enig i. Men mange har jo tilgang til DVD-brennere på jobben eller skolen, så da er de jo ikke helt fortapt dersom de synes det blir for tungvindt med den gamle CD-brenneren.

 

I disse tider med digitalkameraer og digitalvideokameraer, så er backup av bilder, hjemmelagede videoer, og dokumenter som man etterhvert har et ganske stort lager av, selvsagt det viktigste synes jeg - både fordi det er forholdsvis stor plass på en DVD, og fordi det er en enkel og ikke minst billig måte å ta backup på.

Dersom man har en stasjonær PC med stor harddisk så er det jo enda billigere å bruke den som backup.

 

Å ha backup på en annen harddisk synes jeg er risikabelt, fordi man ikke har noen garanti mot diskkræsj på den heller. Da kan man heller kopiere sine egne plater en gang i blant, men kjøper man kvalitetsmedia, så skal de vare i mange, mange år.

Nå skal det jo noe til at to harddisker bli ødelagt samtidig. Og DVD-plater kan jo også ødelegges. Aopens DVD-spillere takler ikke små riper i DVD-platen heller, etter det jeg leste i en annen tråd her på forumet.

 

Personlig vil jeg anbefale DVD fremfor CD - det koster ikke noe særlig mer heller.

812 kr

Lenke til kommentar
En HD kan krasje og er derfor ikke spesielt godt egnet til back-up og man kan heller ikke forvente stort mer enn 3-4 års levetid, en DVD back-up kan du ha opptil 10 år dersom du behandler den fint.

Harddisk-data holder da lenger enn 3-4 år. Til og med disketter holder lenger enn det. Amigaen min fungerer i alle fall fortsatt. Og den har 15 år gamle disketter.

 

Så dersom du har sikkerhetskopi av bildene/filmene dine på en annen harddisk, vil jeg påstå at du er rimelig trygg. Det skal jo noe til at to harddisker ryker samtidig.

 

Og de gangene jeg har gitt bort powerpoint-presentasjoner, worddokumenter, bilder og liknende, så har det alltid fått plass på 1 CD.

 

Men driver man mye med filming, så ser jeg selvsagt at en DVD-brenner kan være gull verdt.

Lenke til kommentar
Ja, det er jeg enig i. Men mange har jo tilgang til DVD-brennere på jobben eller skolen, så da er de jo ikke helt fortapt dersom de synes det blir for tungvindt med den gamle CD-brenneren.

Hvorfor skal man gidde å kjøpe CD-brenner, når DVD-brenner fås til en svært billig penge? Og hvem er det som har tilgang til DVD-brenner på jobb/skole? Tipper en snekker, veiarbeider osv. neppe har tilgang på dette i løpet av en arbeidsdag?

Dersom man har en stasjonær PC med stor harddisk så er det jo enda billigere å bruke den som backup.

Litt av poenget med en laptop er jo nettopp å slippe å ha en stasjonær PC - ihvertfall for ganske mange. Og igjen, backup på en annen harddisk er risikabelt - med DVD lager du enkelt bare flere kopier og oppbevarer disse på forskjellige steder. Holdbarheten på gode kvalitetsplater er svært bra.

Nå skal det jo noe til at to harddisker bli ødelagt samtidig. Og DVD-plater kan jo også ødelegges. Aopens DVD-spillere takler ikke små riper i DVD-platen heller, etter det jeg leste i en annen tråd her på forumet.

Det skjer oftere enn du tror... DVD-plater kan selvsagt også ødelegges, men så lenge de oppbevares i cover, så holder de svært lenge, og man kan ta backup igjen og igjen uten at det koster mer enn en tier for en skikkelig kvalitetsplate.

 

CD begynner å bli avleggs, dessverre... rett og slett for liten plass for dagens store datamengder. Bilder fra x-megapixelkameraer, digitale videokameraer, musikk osv.. det blir rett og slett ikke nok plass, synes jeg. Akkurat som da jeg gikk fra Zip-disker til CD-brenning for mange år siden... DVD-brennere er billige, og platene er også billige.

 

Men for all del, velg CD-brenner du, om det passer deg best :p DVD er mer brukendes, spesielt mht. at stort sett alle nå har en DVD-spiller i stua også :!:

Endret av jendor
Lenke til kommentar

Bruk "edit"-knappen fremfor å lage mange nye svar WladimirPutin

 

On topic:

Gode grunner som gjør en dvd-brenner nyttig er sagt nok om allerede, men den dagen du skal selge pcen vil du få langt mer hvis du har dvdbrenner i den. Da vil du få tilbake de 812kronene, og vel så det. Med mindre du skal ha den veldig lenge, da.

Lenke til kommentar

Jeg lager derfor alltid to kopier på forskjellige merker av DVD-R og legger den ene på "et sikkert sted" utenfor hjemmet.

 

Just in case of terrorist attack? :ohmy:

 

:!:

Nei, fordi jeg har opplevd harddisker som kræsjer, ting som forsvinner, CD-plater (og DVD-) som blir uleselige.

 

Skal man ta backup så kan man like godt gjøre det ordentlig. Men som sagt, i ditt tilfelle tror jeg ikke du trenger det siden du tydeligvis liker HD bedre. Har ingen problemer med det. De av oss som mener at DVD-brenner til ca. 800 ekstra er en god deal tenker vel muligens annerledes.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...