Gå til innhold

Blir det noe DVD-brenning på dere?


Anbefalte innlegg

VED KJØP AV BÆRBAR PC:

Er det noe særlig poeng i å betale en tusing ekstra (eller hva det nå koster) for å få muligheten til å brenne DVDer?

 

Er det ikke bedre å greie seg med en vanlig Combo CDRW/DVD-leser, og heller investere de sparte pengene i en ekstra harddisk den dagen man begynner å få plassmangel?

Endret av WladimirPutin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er det noe særlig poeng i å betale en tusing ekstra (eller hva det nå koster) for å få muligheten til å brenne DVDer?

 

Er det ikke bedre å greie seg med en vanlig Combo CDRW/DVD-leser, og heller investere de sparte pengene i en ekstra harddisk den dagen man begynner å få plassmangel?

Siden du spør: JA! Det er faktisk så nyttig at jeg driver og sender filer fra iBooken min over på Fujitsuen som jeg har stående, rett og slett fordi den har DVD-brenner. Sikkerhetskopiering av diverse greier, backup av iTunes-biblioteket, backup av DVD-filmer, lagring av bilder, etc...

 

Selvsagt overlever du uten, men dersom du har muligheten så ville jeg vurdert det en gang til.

Lenke til kommentar

Du får en bra DVD brenner for ca 500,- ,så dersom du skal kjøpe CD brenner likevel, blir det ikke store prisforskjellen.

 

Det er jo greit å samle masse på en plate istedet for å ha det spredt på 6 CD'er.

 

Jeg hadde ikke greid meg uten ivertfall...

Endret av Sigurd2
Lenke til kommentar
Er det noe særlig poeng i å betale en tusing ekstra (eller hva det nå koster) for å få muligheten til å brenne DVDer?

 

Er det ikke bedre å greie seg med en vanlig Combo CDRW/DVD-leser, og heller investere de sparte pengene i en ekstra harddisk den dagen man begynner å få plassmangel?

Siden du spør: JA! Det er faktisk så nyttig at jeg driver og sender filer fra iBooken min over på Fujitsuen som jeg har stående, rett og slett fordi den har DVD-brenner. Sikkerhetskopiering av diverse greier, backup av iTunes-biblioteket, backup av DVD-filmer, lagring av bilder, etc...

 

Selvsagt overlever du uten, men dersom du har muligheten så ville jeg vurdert det en gang til.

Men alt det du nevner der kan vel gjøres minst like effektivt med en ekstra harddisk...

Lenke til kommentar

Prisforskjellen mellom en DVD-brenner og en CD-brenner er marginal, og da er det vel like greit å gå for en DVD-brenner når man først skal kjøpe en brenner. Den kan brukes til å brenne musikk-cd'er til vanlig, og av og til ta litt backup av data / brenne en (lovlig) film eller to når behovet er der.

Og mens det er sant at man bare kan bruke en ekstra harddisk til backup, blir det gjerne sånt at man har lyst å bruke hd-plassen til andre ting når det blir trangt på primærdisken(e)..

Lenke til kommentar
Du får en bra DVD brenner for ca 500,- ,så dersom du skal kjøpe CD brenner likevel, blir det ikke store prisforskjellen.

 

Det er jo greit å samle masse på en plate istedet for å ha det spredt på 6 CD'er.

 

Jeg hadde ikke greid meg uten ivertfall...

PSdata opererer med kr 812 i differanse mellom DVD-brenner og Combo CDRW/DVD-leser, mens Dell nærmer seg tusingen.

 

Du tenkte vel sikkert på eksterne brennere.

Lenke til kommentar
Tror heller han tenker på salg av enkelt-komponenter, og ikke på salg av ferdigstilte pc'er. :)

Jepp! Det var forsåvidt på sin plass med en presisering.

 

Dersom folk har så stort behov for å gjøre backup av ting, så er det jo bare å koble seg opp mot en stasjonær PC (som ofte har plenty med plass), eller eventuelt kjøpe en ekstern harddisk til den bærbare PCen. Det har jo også kommet en del ganske snertne små USB-harddisker etterhvert.

Lenke til kommentar

Svaret er ja; det er veldig kjekt med DVD-brenner!

 

Har akkurat kjøpt en NEC ND6500A dual layer DVD-brenner til laptopen min, noe jeg ikke angrer et sekund på. Utrolig kjekt å kunne brenne DVD'er fremfor CD'er - som jeg synes begynner å bli for lite kapasitetsmessig.

 

Svært bra å ha til backup-formål, og ikke minst til å sikkerhetskopiere DVD-filmer, lagring av egne filmer, bilder osv. som jeg kan brenne på en DVD og gi ut til venner og familie, som de kan spille av på sin DVD-spiller osv...

 

Kort sagt: en DVD-brenner er utrolig kjekt å ha.

Lenke til kommentar
...CD'er - som jeg synes begynner å bli for lite kapasitetsmessig.

...brenne på en DVD og gi ut til venner og familie, som de kan spille av på sin DVD-spiller osv...

Jeg er enig i at det kan være praktisk med DVD-brenner dersom du skal gi bort noe som tar mer plass enn du får inn på en CD-plate eller to. Det er imidlertid ikke ofte jeg har behov for noe sånt. DVD-filmer har man jo ikke lov til å kopiere for å gi bort heller... :whistle:

Lenke til kommentar
...CD'er - som jeg synes begynner å bli for lite kapasitetsmessig.

...brenne på en DVD og gi ut til venner og familie, som de kan spille av på sin DVD-spiller osv...

Jeg er enig i at det kan være praktisk med DVD-brenner dersom du skal gi bort noe som tar mer plass enn du får inn på en CD-plate eller to. Det er imidlertid ikke ofte jeg har behov for noe sånt. DVD-filmer har man jo ikke lov til å kopiere for å gi bort heller... :whistle:

Hvem har sagt at det er kopibeskyttet matriale? Kan være en hjemmevideo.

 

Uansett så er det lov til å dele kopibeskyttet matriale som film og musikk til dine "nærmeste".

Lenke til kommentar
...CD'er - som jeg synes begynner å bli for lite kapasitetsmessig.

...brenne på en DVD og gi ut til venner og familie, som de kan spille av på sin DVD-spiller osv...

Jeg er enig i at det kan være praktisk med DVD-brenner dersom du skal gi bort noe som tar mer plass enn du får inn på en CD-plate eller to. Det er imidlertid ikke ofte jeg har behov for noe sånt. DVD-filmer har man jo ikke lov til å kopiere for å gi bort heller... :whistle:

Filmer er såpass billige med original cover og alt fra Play.com at jeg ser nesten ikke poenget lengre, men som flere her nevner er det også praktisk til lagring av data. Det er faktisk ikke mye man får inn på en CD lengre relativt til hvor store HDene har blitt. En HD kan krasje og er derfor ikke spesielt godt egnet til back-up og man kan heller ikke forvente stort mer enn 3-4 års levetid, en DVD back-up kan du ha opptil 10 år dersom du behandler den fint.

Lenke til kommentar
...CD'er - som jeg synes begynner å bli for lite kapasitetsmessig.

...brenne på en DVD og gi ut til venner og familie, som de kan spille av på sin DVD-spiller osv...

Jeg er enig i at det kan være praktisk med DVD-brenner dersom du skal gi bort noe som tar mer plass enn du får inn på en CD-plate eller to. Det er imidlertid ikke ofte jeg har behov for noe sånt. DVD-filmer har man jo ikke lov til å kopiere for å gi bort heller... :whistle:

Litt av sammenhengen blir borte når du ikke quoter alt jeg skrev i samme setning.. :thumbup:

Svært bra å ha til backup-formål, og ikke minst til å sikkerhetskopiere DVD-filmer, lagring av egne filmer, bilder osv. som jeg kan brenne på en DVD og gi ut til venner og familie, som de kan spille av på sin DVD-spiller osv...

Her mener jeg at det er fint å kunne lage sine egne filmer og bildeshow, som man kan sende til venner og familie, som så kan spille av dette på sin DVD-spiller. En veldig fin måte å sende artige "postkort" på, først og fremst fordi det er nok plass til alt man ønsker å fortelle/formidle av stemning osv, pluss at det er blitt svært enkelt å gjøre slike ting, og det koster ikke mer enn et postkort å sende. I tillegg er det noe som varer og engasjerer litt utover et vanlig postkort.

 

I disse tider med digitalkameraer og digitalvideokameraer, så er backup av bilder, hjemmelagede videoer, og dokumenter som man etterhvert har et ganske stort lager av, selvsagt det viktigste synes jeg - både fordi det er forholdsvis stor plass på en DVD, og fordi det er en enkel og ikke minst billig måte å ta backup på. Før i tiden hadde man likevel f.eks. negativer å falle tilbake på - nå om dagen har de fleste lagret historien på PC. Å ha backup på en annen harddisk synes jeg er risikabelt, fordi man ikke har noen garanti mot diskkræsj på den heller. Da kan man heller kopiere sine egne plater en gang i blant, men kjøper man kvalitetsmedia, så skal de vare i mange, mange år.

 

Sikkerhetskopiering av filmer er et underordnet "behov".

 

 

Personlig vil jeg anbefale DVD fremfor CD - det koster ikke noe særlig mer heller.

Lenke til kommentar

Men alt det du nevner der kan vel gjøres minst like effektivt med en ekstra harddisk...

Tja, definer "effektivt". Jeg kjenner en del folk som har mistet data som en følge av HD-krasj, både interne og eksterne disker (meg selv inkludert). Når det gjelder dokumenter, og ikke minst bilder, er jeg overhodet ikke interessert i å ta noen sjanser. Jeg lager derfor alltid to kopier på forskjellige merker av DVD-R og legger den ene på "et sikkert sted" utenfor hjemmet.

 

Men det høres ikke ut som om du vil ha en DVD-brenner, så da er det jo ikke noe å diskutere! :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...