Øyvind h.l. Skrevet 7. februar 2005 Del Skrevet 7. februar 2005 Hei, jeg har en mercedes 82mod. 300d som ikke vil lade skikkelig. Siden jeg kjøpte bilen i sommer har dårlig-ladelyset i dashbordet begynt å lyse oftere og oftere. Til slutt lyste det konstant og bilen gikk tom for strøm og vil ikke starte. Jeg fikk litt starthjelp i dag og målte spenningen på batteriet mens bilen var i gang den var knappe 11v. Siden jeg verken har tennplugger eller elektrisk innsprøytning tror jeg bilen kan kjøre uten lading over hodet og jeg tror ikke dynamoen gav noe strøm heller. Så dro jeg til biltema og spurte om de hadde børster som passer på denne bilen (bosh dynamo) og de hadde de. Jeg kjøpte en sånn og monterte den, men da oppdaget jeg at den manglet et deksel som skal dekke rundt enheten så etter den var montert kunne jeg se rett inn i dynamoen. Så startet jeg bilen igjen og dermed ladet den tjoho.. glad og fornøgd kjørte jeg en tur for å lade opp bateriet men var ikke kommet ut av gaten før årlig-ladelyset var på plass igjen kjørte hjem igjen og konstaterte at når motoren gikk tilbake på tomgang begynte den å lade igjen. jeg klødde meg da i hodet og skrev disse ord, så hvis noen har en teori om hva som bør gjøres videre så setter jeg stor pris på å få høre den. Jeg tror biltema gutta har gitt meg feil børste men kan det være noe annet som har tatt kveld? noe jeg bør sjekke? Takker for svar Lenke til kommentar
Opus Skrevet 8. februar 2005 Del Skrevet 8. februar 2005 Vekselstøms-dynamoer har diodebru, denne kan være gåen hos deg. Forøvrig, sjekk at batteriet er i god stand. Lenke til kommentar
zupreme Skrevet 8. februar 2005 Del Skrevet 8. februar 2005 Diodebru (også kalt likeretter) er et godt tips. Den var gåen på bilen min en gang. Ellers har du en spenningsregulator som også kan være sliten. Du kan jo ta en titt på ledningene i motorrommet. Du har en jordkabel til batteriet, dynamoen har en jordkabel og du har sikkert en +kabel som går rett fra dynamo til batteri. Her kan du f.eks prøve å koble inn et amper-meter for å se hvor mye dynamoen lader. Anbefaler deg også å måle batterispenningen med bilen i gang (ladespenning, både på batteri og dynamo) og ved stopp (Hvilespenning). Lenke til kommentar
Øyvind h.l. Skrevet 8. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2005 Hei, og takk for svar! Nå har jeg fått enda en ny spenningsregulator med børster som jeg tror skal være riktig. Problemet er dermed litt forbedret: det lader med lys av og sakte kjøring, men indikatorlampen kommer på i stor fart eller med lys på. tror kansje den må slites litt til? står litt skeivt montert? Men kan jo også være denne diodebroen, hvor finner jeg den? Kan denne skiftes uten å skifte hele dynamoen? Bateriet mitt var nytt i somer så jeg tror det er fint. mhv. Øyvind Lenke til kommentar
zupreme Skrevet 8. februar 2005 Del Skrevet 8. februar 2005 Diodenbroen regner jeg med er montert på dynamoen. Den kan du demontere uten å bytte/ta ut dynamo. Husk å mål spenningene! Lenke til kommentar
Opus Skrevet 8. februar 2005 Del Skrevet 8. februar 2005 Hei, og takk for svar!Nå har jeg fått enda en ny spenningsregulator med børster som jeg tror skal være riktig. Problemet er dermed litt forbedret: det lader med lys av og sakte kjøring, men indikatorlampen kommer på i stor fart eller med lys på. tror kansje den må slites litt til? står litt skeivt montert? Men kan jo også være denne diodebroen, hvor finner jeg den? Kan denne skiftes uten å skifte hele dynamoen? Bateriet mitt var nytt i somer så jeg tror det er fint. mhv. Øyvind Børstene må slites til banene på rotoren i dynamoen ja. Bosch dynamo: Diodebrua er delen som sitter oppå statoren øverst på bildet. Kan nok være det billigste å skaffe en ny eller annen brukt dynamo hvis denne er gåen. Lenke til kommentar
Øyvind h.l. Skrevet 9. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2005 (endret) Hei og takk for bra svar! bilen lader nå litt med de nye børstene men ikke mer en ca. 13v. uten lys på. tengte å kjøre noen dager slik og se om den går seg til. Hvis ikke må jeg vel ut å måle hvor strømmen evt. forsvinner. Men kom gjerne med flere teorier eller erfaringer! Mhv. Øyvind Endret 9. februar 2005 av Øyvind h.l. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå