Gå til innhold

spm. ang. Asus A7V266-E og RAID

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis diskene ikke blir funnet på den "normale" IDE kontrolleren eller RAIDet tror jeg du har feil på

hk'et.

Kanskje et dumt spørsmål, men du har vell festet kablene skikkelig? På mitt gamle hk måtte du presse de så hardt inn at jeg trodde hk skulle knekke.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-06-20 00:20, jevel skrev:

Side 83, Thumbnail 83:

"Connect each hard disk drive with a
separate
UltraDMA/100 cable, one to the
Primary
ATA IDE 1 controller, and the other to the
Secondary
ATA IDE 2 controller onboard the....."

Den har jeg uttalt meg om tidligere.

Quote:

Side 86, Thumbnail 86:

"
NOTES for Troubleshooting Array Set Ups

Always use two separate UltraDMA/100 cables for linking each of two hard disks to the Primary ATA-100 and the Secondary ATA-100 connectors. Usually a two disk array will set up properly if both sets of hard disk jumpers are set to Master.
"

Dette står under troubleshooting. Har du forskjellige disker på samme kabel så er det lettere å få problemer enn om den er på hvert sitt uttak. Det virker helt logisk.

Quote:

Side 88, Thumbnail 88:

Under

"
Adding Extra Hard Disks
"

"Extra hard disks may be connected to the system using the onboard IDE connectors, but such disks
cannot
be configured in a RAID array."

Med onboard IDE connectors menes her IDE connectorene i RAIDet.

Der mener dem å bruke de to uttakene som ikke er i RAID`et. Så klart kan ikke dem konfigureres i RAID.

Det er de to andre som kan konfigureres slikt.

Og forresten se her:

Thumbnail 104 under Important!

"The Promise chip also supports UltraDMA-133 spesifications of up to 133MB/sec per. disk, with or without multiple disk arrays up to four hard disks.

Hva betyr det da? Det er kun to uttak men support for fire disker i ett RAID. Jeg har faktisk ikke vært borti slike RAID kontrollere som må sitte på hvert sitt uttak.

Ytelse har jeg ikke uttalt meg om jevel. Men å bruke to forskjellig uttak når det er to disker i sving er det beste valget jo. Men ikke en nødvendighet.

[ Denne Melding var redigert av: Vegard20 på 2002-06-20 15:57 ]

Lenke til kommentar

Kinderegg:

Når du skal koble til kun en disk på den vanlig IDE kontrolleren så fjern alle jumper`ene på disken. WD er litt merkelig på dette hvis dem skal stå alene på kabelen.

[ Denne Melding var redigert av: Vegard20 på 2002-06-20 16:06 ]

Lenke til kommentar

Har IDE RAID 0 selv og har samme harddiskene. HDD 1 er på IDE 3 Raid porten på HK'et og HDD2 på IDE 4. Begge på master med Runda kabler. Intsaller Driverene! Jeg antar at ENTEN er hovedkortet ødelagt(eller støtter ikke RAID) ELLER så har du ikke trykt inn kablene godt nok. Pass på at kablene er 80pins! Ellers så går det ikke. Da kommer det opp en melding på skjermen(da du starter opp) som sier at du må lage et "array". Hvis du skal ha dem i RAID 1 så må du ha dem på samme kabel tror jeg... som Master og Slave.

Lenke til kommentar

Vegard20:

Kan det være at jumperne på diskene bør fjernes også når de står i RAID på hver sin kabel?

Jeg prøvde en annen IBM 120GB disk på den vanlige IDE1 kontrolleren og den funket.

Mulig at det kun er RAID-delen på HK'et som er defekt?

Lenke til kommentar

Jeg har slitt med WD disker når dem kun skal brukes alene på en kabel. Løsningen var da å dra ut jumperen så poppet den opp i oppstarten. Sett den på enden av kabelen og i den vanlig IDE kontakten så bør det funke.

[ Denne Melding var redigert av: Vegard20 på 2002-06-21 13:23 ]

Lenke til kommentar

Prøvde diskene på et annet hovedkort (Promise RAID kontroller på dette kortet også).

Ingen problemer...:smile: master/master på hver sin kabel.

Eneste problemet jeg har er at, under installasjon av RH Linux 7.3, blir det rapportert feil på lesing av partisjonstabellene på diskene i RAID'et...

Undrer på hva dette kan bety, men jeg får prøve ut diverse feilsøkingsrutiner her...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...