KinderEgg Skrevet 19. juni 2002 Del Skrevet 19. juni 2002 Jeg har dette hovedkortet, men ATA100/RAID BIOS'en finner f**n ikke diskene... Diskene jeg bruker er 2x WD 80GB som jeg skal sette opp i RAID0. Begge diskene er på samme IDE kabel (master og slave). RAID jumperen (JP2601) står på RAID. Noen tips? Oppgradering av BIOS (Promise BIOS)? Lenke til kommentar
jevel Skrevet 19. juni 2002 Del Skrevet 19. juni 2002 Skal du kjøre RAID må diskene være på hver sin kabel på hver sin port i RAIDet. -KJ Lenke til kommentar
jevel Skrevet 19. juni 2002 Del Skrevet 19. juni 2002 (Såklart da også begge som master....) Lenke til kommentar
Vegard20 Skrevet 19. juni 2002 Del Skrevet 19. juni 2002 Du må ikke ha dem på forskjellige kabler/uttak nei. Har du sjekket innstillingene i BIOS? Er nok der hullet ligger. Finner den noen av diskene? Står jumper`ene riktig på diskene? [ Denne Melding var redigert av: Vegard20 på 2002-06-19 13:32 ] Lenke til kommentar
KinderEgg Skrevet 19. juni 2002 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2002 Diskene står til master på den ene og slave på den andre...(ikke så mange andre alternativ å velge mellom (annet enn CS), som f.eks på noen IBM disker der man kan velge mellom 15 og 16 heads o.l.) Den finner ingen av diskene... :sad: Hva kan hullet i BIOS være (går utfra du mener hovedkortets BIOS og ikke Promise BIOS'en..kommer uansett ikke inn i Promise BIOS'en)? Jeg finner ikke mye som har med RAID å gjøre i BIOS..søkerekkefølge er en ting, SYMBIOS SCSI BIOS= auto/disabled. Får vel prøve jevels forslag...hver sin kabel og Promise IDE port, master/master... /me dont understand...why me? ,) Lenke til kommentar
jevel Skrevet 19. juni 2002 Del Skrevet 19. juni 2002 Quote: Den 2002-06-19 13:29, Vegard20 skrev:Du må ikke ha dem på forskjellige kabler/uttak nei.Har du sjekket innstillingene i BIOS? Er nok der hullet ligger.Finner den noen av diskene? Står jumper`ene riktig på diskene?<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: Vegard20 på 2002-06-19 13:32 ]</font> Står nå det i min manual, ja. Evt. slave disker er forbeholdt som reservedisker. Har du dette raidet selv, Vegard20? Les forøvrig side 87 i denne manualen. (Ikke thumbnail 87, thumbnail 105...) ftp://ftp.asus.com.tw/pub/ASUS/mb/socka/k...1010_a7v333.pdf -KJ _________________ http://www.fellowship.no/forum/ [ Denne Melding var redigert av: jevel på 2002-06-19 17:11 ] Lenke til kommentar
Vegard20 Skrevet 19. juni 2002 Del Skrevet 19. juni 2002 Det stod jo ikke at du MÅ gjøre det. Regner nok med at det er bare for å få mest mulig ytelse. Det er jo derfor det er bedre å bruke begge uttakene. Jeg har ikke satt opp RAID på akkurat det kortet nei. Men andre Asus kort har jeg gjort slikt med og det funker med en kabel. Åssen skal man ellers kunne koble til totalt åtte enheter og samtidig ha dem i drift? Mye reklame om onboard RAID skryter jo av dette. KinderEgg: Sikker på at kabelen er funksjonell? Er den koblet slik? 0---------0----0 Hovedkort Slave Master (Stort sett blå kontakt) Vegard. [ Denne Melding var redigert av: Vegard20 på 2002-06-19 22:29 ] Lenke til kommentar
jevel Skrevet 19. juni 2002 Del Skrevet 19. juni 2002 Les på RAIDet, da, mann!!! Han skal kjøre raid. Det betyr at han MÅ ha begge disker som master, på hver sin kanal!!! Slave er forbeholdt ekstra sikkerhet. [EDIT:] På nyere RAID kan man faktisk velge fritt blandt master og slave disker på RAID kontrolleren når man setter opp RAIDet, men man må ta en disk fra hver kanal UANSETT. Les forøvrig side 90 og utover i manualen jeg posta link til. Skal du ha 8 ennheter på dette kortet, så vil du ha mulighet til å sette opp RAID på _to_ av diskene på RAID kontrolleren. De siste to diskene kan kjøres om vanlige disker, eller stå som "Hot Spares" for RAIDet. -KJ _________________ http://www.fellowship.no/forum/ [ Denne Melding var redigert av: jevel på 2002-06-19 23:30 ] Lenke til kommentar
jevel Skrevet 19. juni 2002 Del Skrevet 19. juni 2002 Quote: Den 2002-06-19 22:27, Vegard20 skrev:Det stod jo ikke at du MÅ gjøre det. Med det samme vi er inne på det; Det står jo ikke at det er valgfritt heller? Det står at man skal koble opp en disk på hver kanal. For å få satt opp ett fungerende RAID0 så er dette faktisk nødvendig. Har _aldri_ opplevd å kunne sette opp ett IDE RAID0 med to disker på samme kabel(!). Kan du fortelle meg hvilke IDE RAID som har støtte for dette? -KJ Lenke til kommentar
Vegard20 Skrevet 19. juni 2002 Del Skrevet 19. juni 2002 Quote: Den 2002-06-19 23:21, jevel skrev:Les på RAIDet, da, mann!!! Han skal kjøre raid. Det betyr at han MÅ ha begge disker som master, på hver sin kanal!!! Slave er forbeholdt ekstra sikkerhet. Når sa jeg at han ikke skal kjøre RAID? Lenke til kommentar
jevel Skrevet 19. juni 2002 Del Skrevet 19. juni 2002 Jeg har ikke påstått at du har sagt at han ikke skal kjøre RAID? Det du sier er at han kan kjøre to disker på samme kabel og kjøre RAID, noe han ikke kan. -KJ Lenke til kommentar
Vegard20 Skrevet 19. juni 2002 Del Skrevet 19. juni 2002 Quote: Den 2002-06-19 23:25, jevel skrev:Med det samme vi er inne på det; Det står jo ikke at det er valgfritt heller? Det står at man skal koble opp en disk på hver kanal. Så du mener at i manualer så fører man opp at det er valgfritt samme hva det skulle være? NÅ er det du som bæsjer stort på leggen. Det var også en manual for A7V333, ikke overnevnte. Quote: Kan du fortelle meg hvilke IDE RAID som har støtte for dette? Hadde en Adaptec IDE-RAID kontroller med 2 IDE ATA 66 disker. Husker ikke hvilket for øyeblikket. Det gikke uten problemer i RAID 0, husker jeg rett så var det ett uttak der. Lenke til kommentar
Vegard20 Skrevet 19. juni 2002 Del Skrevet 19. juni 2002 Quote: Den 2002-06-19 23:47, jevel skrev:Jeg har ikke påstått at du har sagt at han ikke skal kjøre RAID?Det du sier er at han kan kjøre to disker på samme kabel og kjøre RAID, noe han ikke kan.-KJLes på RAIDet, da, mann!!! Han skal kjøre raid. Så vær så vennlig å presiser hvor jeg skal lese? Lenke til kommentar
jevel Skrevet 19. juni 2002 Del Skrevet 19. juni 2002 Quote: Den 2002-06-19 23:51, Vegard20 skrev: Quote: Den 2002-06-19 23:25, jevel skrev: Med det samme vi er inne på det; Det står jo ikke at det er valgfritt heller? Det står at man skal koble opp en disk på hver kanal. Så du mener at i manualer så fører man opp at det er valgfritt samme hva det skulle være? NÅ er det du som bæsjer stort på leggen. Det var også en manual for A7V333, ikke overnevnte. Promise RAID er Promise RAID. Grunnen til at jeg valgte A7V333 er at dette RAIDet er det jeg bruker selv. Jeg kjenner det og sjekket det førstehånd. Hvorfor tror du at det nevnes en tre fire ganger at man må koble diskene til separate kanaler? Hvorfor tror du at det står at man ikke kan sette opp RAID på en kanal? Quote: Quote: Kan du fortelle meg hvilke IDE RAID som har støtte for dette? Hadde en Adaptec IDE-RAID kontroller med 2 IDE ATA 66 disker. Husker ikke hvilket for øyeblikket. Det gikke uten problemer i RAID 0, husker jeg rett så var det ett uttak der. Jeg tror at jeg hadde kanskje en gang ett kort som muligens kunne ha hatt.... Vis meg facts, ikke kom med slik svada. -KJ Lenke til kommentar
John Abrahamsen Skrevet 19. juni 2002 Del Skrevet 19. juni 2002 fullt mulig å ha på samme ide kabel. ikke kom hit og si noe annet. jeg sitter **** meg med et slikt oppsett selv. Lenke til kommentar
jevel Skrevet 19. juni 2002 Del Skrevet 19. juni 2002 Quote: Den 2002-06-19 23:54, Vegard20 skrev: Quote: Den 2002-06-19 23:47, jevel skrev: Jeg har ikke påstått at du har sagt at han ikke skal kjøre RAID? Det du sier er at han kan kjøre to disker på samme kabel og kjøre RAID, noe han ikke kan . -KJ Les på RAIDet, da, mann!!! Han skal kjøre raid. Så vær så vennlig å presiser hvor jeg skal lese? Hvorfor ikke bare innse at du tok feil, skriv "Oops, der tok jeg visst feil, gitt, og gå videre? Du lager jo kjempesaker ut av småpiss HELE tiden, mann! Les her: ftp://ftp.asus.com.tw/pub/ASUS/mb/socka/k...a7v266e-100.pdf Side 83, Thumbnail 83: "Connect each hard disk drive with a separate UltraDMA/100 cable, one to the PrimaryATA IDE 1 controller, and the other to the Secondary ATA IDE 2 controller onboard the....." Side 86, Thumbnail 86: "NOTES for Troubleshooting Array Set Ups Always use two separate UltraDMA/100 cables for linking each of two hard disks to the Primary ATA-100 and the Secondary ATA-100 connectors. Usually a two disk array will set up properly if both sets of hard disk jumpers are set to Master." Side 88, Thumbnail 88: Under "Adding Extra Hard Disks" "Extra hard disks may be connected to the system using the onboard IDE connectors, but such disks cannot be configured in a RAID array." Med onboard IDE connectors menes her IDE connectorene i RAIDet. Fornøyd? -KJ Lenke til kommentar
jevel Skrevet 19. juni 2002 Del Skrevet 19. juni 2002 Quote: Den 2002-06-20 00:13, MrA| skrev:fullt mulig å ha på samme ide kabel. ikke kom hit og si noe annet. jeg sitter **** meg med et slikt oppsett selv. Fullt mulig, ja, men ikke i RAID! Les manualen. -KJ Lenke til kommentar
Vegard20 Skrevet 19. juni 2002 Del Skrevet 19. juni 2002 Facts??? Makan til hvor dumme argummenter man kan komme med. Det var versjonen før denne! Husker **** ikke hva den het, men det har ikke en dritt å si! http://www.adaptec.com/worldwide/support/t...A&fromarea=prod Kan jo nevne Support for 4 disker. Eller sette prikken over i`en og be deg lese nederste avsnitt under Overview. "Striping two or more drives provides significant disk performance increases." Or more drives gitt? Hmm....? Lurer på om du kan for en gangs skyld innrømme at du ikke har rett? Lenke til kommentar
jevel Skrevet 19. juni 2002 Del Skrevet 19. juni 2002 Var det dette RAIDet vi snakket om? Nei. Hvis det går an å sette opp RAID med to disker på samme kanal med dette kortet, så er det som jeg skriver over, i såfall første gangen jeg ser ett. Hvis du ser litt tilbake, så sa jeg ikke at dette ikke fantes. Synes bare at det er rimelig tåpelig, da en enkelt IDE disk jo yter nok til å dekke 60-75% av dataflyten på en ATA100 kanal. Ergo senker to disker på samme kabel tilsammen ytelsen på RAIDet. I tilfellet A7V266-E, så har jeg vel rimelig klart vist hva dette kan? -KJ Lenke til kommentar
KinderEgg Skrevet 20. juni 2002 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2002 Her er de oppsettene jeg har prøvd. (har forresten som regel brukt 2 disker på samme kabel før på flere andre Promise kontrollere). 1. disk1 og disk2 på samme kabel med disk1=master og disk2=slave. Prøvde å switche om plassering av kabel primary - secondary. PromiseIDE1---disk2---disk1 2. disk1 og disk2 på hver sin kabel og begge som master. PromiseIDE1---0---disk1, PromiseIDE2---o---disk2 Eneste problem jeg kan tenke meg, er at det er problemer med selve diskene... Når Fastrak BIOSen kommer opp, søker den etter disken, men finner ingen av dem. Når jeg går inn i Fastrak BIOSen gir den beskjed om at strøm eller "cable connection" er problemet. Blir vel nødt til å prøve med noen andre disker... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå