Gå til innhold

Group Policy i Windows 2000 server

Anbefalte innlegg

Jeg jobber som en av flere systemansvarlige på en videregående skole, og vi har nå planer om å legge om til Windows 2000 server.

Group Policy er en ting vi har brukt lite fra før, og jeg prøver nå å lære meg dette. Har fått til å opprette en gruppe med policy, der jeg har blant annet fjernet Run, Help og Search fra Start-menyen. Jeg har laget en testbruker og lagt i denne katalogen. Hvis jeg nå logger meg på som denne brukeren på serveren (har gitt rettigheter til dette), så virker det. Run, Help og Search er ikke på Start-menyen. Men prøver jeg å logge meg på en arbeidsstasjon på nettverket virker ikke policyen. Er det noen som har noen tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

Den 2002-06-19 13:39, shaokahn skrev:

Det er Windows 2000 Pro workstations. Men tester også på NT 4 workstations, uten noe bedre resultat

Roaming profile ?

Har du satt opp riktig i "Profile Properties" > "Home folder" da. (Ganske grunnleggende da, men så har jeg ihvertfall nevnt det) :wink:

Lenke til kommentar

Jeg antar at dere skjører AD (Active Directory) også? Det du bør jøre er følgende:

Les disse to bøkene:

[*]Windows 2000 Server Arcitekture and Planning?

[*]Active Directory Bible

Har lest de selv, og det var veldig mye nyttig og Lærerikt. spessielt angående administrasjon av AD Nettverk...

MVH

Red Dog

Hvis eventuelle skrivefeil, så beklager jeg...

Lenke til kommentar

Vi kjører jo Active Directory, er vel ikke noen vei utenom? =)

Jeg lagde en egen Organization Unit, og la inn en policy der.. for eksempel at Run på Startmenyen ikke skal synes. La inn en bruker der, og logga meg på serveren med denne brukeren. Dette virker! Men altså ikke fra en workstation.

Det er kun 2000-server i bildet her, ingen NT-server har med dette domenet å gjøre.

"Er brukerne definert som policy brukere i active directory på 2k serveren?" fikk jeg spørsmål om.. svaret er.. jeg veit ikke om de er det på den måten du tenker på.. det virker som om user-policyen funker kun lokalt på servern, og ikke globalt!

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-06-19 14:46, shaokahn skrev:

Vi kjører jo Active Directory, er vel ikke noen vei utenom? =)

Jeg lagde en egen Organization Unit, og la inn en policy der.. for eksempel at Run på Startmenyen ikke skal synes. La inn en bruker der, og logga meg på serveren med denne brukeren. Dette virker! Men altså ikke fra en workstation.

Det er kun 2000-server i bildet her, ingen NT-server har med dette domenet å gjøre.

"Er brukerne definert som policy brukere i active directory på 2k serveren?" fikk jeg spørsmål om.. svaret er.. jeg veit ikke om de er det på den måten du tenker på.. det virker som om user-policyen funker kun lokalt på servern, og ikke globalt!

Legg brukeren inn i en Global gruppe i OU'en, gå på sikkerhetsinnstillingene på policien, legg til gruppa og velg Apply Group policy checkbox'n. Fjern Authenticated Users/Everyone. Meld brukerkontoen inn i den nye gruppe. Logg på en arbeidsstasjon som er medlem av domenet.

Dette bør virke, jeg gjør det tross alt daglig :wink:

PS; strukturer hele AD treet ditt, ellers vil du få et mareritt lenger ned på veien (sitter selv med et AD med 15,000 brukere og en del tusen grupper og noen hundre policies. Tabber koster penger her..veldig mye penger :grin: )

[ Denne Melding var redigert av: Howie på 2002-06-19 20:58 ]

Lenke til kommentar

Jeg vet det jeg kommer til å spørre om no er OffTopic, men jeg spør her siden det er så få som sjekker Personlige Beskjeder..

Howie:

Hvilken Utdannelse har du? og hvilken "Tittel" har stillingen din? Send til meg enten på POersonlig Melding eller e-mail...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...